Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11514 ۱۳۹۹/۰۹/۲۴   ۲۱:۱۲:۵۹

یادداشت؛
نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا شود

 

ویروس کرونا در هفته اخیر قدری در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر خم کرده، اما نگرانی‌ها برای شب نشینی در یلدای ۹۹ آنقدر زیاد شده که توصیه می‌شود امسال برخلاف سال‌های قبل، همه این شب را گوشی به دست بگذرانند و یلدای دور از هم را برگزار کنند.

هیچ مراسمی در سال ۹۹ مانند سال‌های قبل نشده و به جای «دورهمی» از همان ابتدای سال تلاش کردیم «دور از هم» را تمرین کنیم. شب یلدا هم مثل همه مراسم فرهنگی و خانوادگی دیگر ایرانیان در سایه ویروس کرونا قرار گرفته و درست مثل نوروز و سیزده به در باید در خانه‌های خودمان بمانیم و قید دورهمی را بزنیم.

شرایطی که روند بستری و فوت به علت ابتلا به ویروس کرونا تا حدی کاهش پیدا کرده و نمودارها سر به زیر شده‌اند، فقط با رعایت اصول بهداشتی توصیه شده و پرهیز از دور هم جمع شدن خانواده‌ها ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت ممکن است به هفته‌های قبل از اعمال محدودیت برگردیم.

جلال‌الدین کزازی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است در این یادداشت آمده است: جشن و آيين شب يلدا پيشينه‌اي بسيار ديرينه دارد. هرچند در روزگاران نوتر در تاريخ ايران اين جشن به جشني مردمي، دگرگوني يافته است. مانند جشن‌هاي بزرگ فراگير، جشني رسمي شمرده نمي‌شده است. جشن‌هايي مانند نوروز، مهرگان، سده، بهمن‌‌گان کارکردي مردمي داشته است. از اين ديد مي‌توان آن را با جشن چهارشنبه‌سوري بسنجيم، اما اين جشن، جشني است که از ديد روانشناختي، از ديد ويژگي‌هايي که در آن مي‌يابيم، با نوروز سنجيدني است. مانند جشن و آيين نوروز، خواني ويژه را ايرانيان در اين جشن مي‌گسترند. آنچه بر اين خوان مي‌نهند، مانند 7 نماد جشن نوروزي کارکرد و ارزش آييني و نمادشناختي دارد. در پيوند است با خورشيد، زيرا که جشن و آيين يلدا از نگاهي فراق مي‌توانيم گفت جشن و بزرگداشت مهر يا خورشيد است.

از سوي ديگر، اين جشن بازمي‌گردد به دين‌آوري به نام مهر يا ميترا که در روزگار اشکاني سر برآورد و روزگاري آيين آن در ايران گسترش يافت. به ‌شيوه‌اي شگفت به جهان‌شاهي رم راه برد. آيين فراگير و همگاني روميان شد به‌گونه‌اي که بزرگترين هماورد آيين ترسايي، آيين مهرپرستي بود. هرچند با گسترش آيين ترسايي، آيين مهر در باختر زمين روايي خود را از دست داد اما در فرهنگ ترساييان همچنان برجاي ماند.

بسياري از نمادها، بنيادها، نشانه‌ها، رفتارها در فرهنگ و آيين ترسايي برگرفته و بازمانده از آيين و فرهنگ مهرپرستي است. نام اين روز در زبان‌هاي اروپايي روز خورشيد است. آيين مهرپرستي پيوندي تنگ با خورشيد داشته است. جشن و آيين يلدا يکي از کهن‌ترين گرامي‌ترين جشن‌هاي ايراني است که از فراسوي هزاره‌ها تاکنون پايدار مانده است. ايرانيان امروزين هم آن را با شور و گرمي بسيار برمي‌گذارند. از سويي ديگر ويژگي ساختاري جشن‌هاي ايراني آن است که به گونه گروهي برگزار مي‌شود. خانواده‌ها گردهم مي‌آيند تا زايش مهر را جشن بگيرند. در اين روزگار اندوه‌بار کرونايي، پيداست که نمي‌توان اين ويژگي در جشن شب يلدا را پاس داشت و به انجام رسانيد. تنها چاره و راهکار در اينکه همچنان ما ايرانيان بتوانيم اين جشن را در کنار ديگران برپاي بداريم، آن است که از توانش‌ها و ابزارهايي که هم اکنون از آنها برخورداريم، بهره ببريم. ما خوشبختانه در اين روزگار مي‌توانيم از دور با يکديگر در پيوند باشيم. به ياري فناوري رسانه‌اي بر خوان شب يلدا بنشينيم.

آيين‌هاي اين شب را مانند گذشته با همان شور وگرمي به انجام برسانيم. اين بهترين روشي است که مي‌توان در کار آورد بي‌ آنکه آماج آسيب و گزند اين بيماري جهانگير بود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا