Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11475 ۱۳۹۹/۰۹/۲۰   ۱۰:۲۱:۰۷

دیوار مرزی ترکیه و ایران به اتمام رسید؛
ماجرای دیوار مرزی میان «ایران و ترکیه»

 

وزیر کشور ترکیه به تازگی اعلام کرده که دیوار مرزی میان این کشور و ایران را به اتمام رسانده است. دیواری امنیتی که طول آن به ۸۱ کیلومتر می‌رسد و ساخت آن سه سال زمان برده است. البته دولت ترکیه ابتدا گفته بود که این دیوار ۱۱۴ کیلومتر خواهد بود که در نهایت به ۸۱ کیلومتر تقلیل یافت.

به گزارش نای قلم به نقل از فرادید، مسئولان دولت ترکیه می گویند که دیوار ۸۱ کیلومتری مرزی- امنیتی میان ایران و ترکیه قرار است از ورود قاچاقچیان و مخالفان دولت ترکیه از طریق این مرز‌ها جلوگیری کند. ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که قسمت اعظم آن را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می‌دهد. چهار استان آغری، ایگدیر، وان و حاکاری از ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران هم مرز هستند. با این وجود ترکیه اقدام به ساخت دیوار مرزی در شمالی‌ترین نقاط مرز با ایران کرده است.

این دیوار‌ها ۲ متر عرض، سه متر ارتفاع و هفت تن وزن دارند و ارتفاع دیوار‌ها با سیم خاردار نصب شده بر روی آن به چهار متر می‌رسد. البته این دیوار‌ها قابلیت حمل و انتقال دارند و برای ساخت این دیوار‌ها از بتن با سطح مقاومت بالا به شکل بلوک استفاده شده است.

به گفته وزیر کشور ترکیه، در طول این دیوار حایل، ۱۵ درب تردد با شیشه‌های ضد گلوله ساخته می‌شود و برای ساخت این درب‌ها از مطمئن‌ترین مواد و تجهیزات استفاده خواهد شد.

البته این نخستین دیوار مرزی-امنیتی میان ترکیه و همسایگان نیست. این کشور پیش از این، دیوار مرزی خود با سوریه را به اتمام رسانده بود. کار ساخت این دیوار ۷۶۴ کیلومتری سال ۲۰۱۸ به اتمام رسید.

اما در مورد دیوار مرزی میان ترکیه و ایران، آنکارا ابتدا در مرداد ماه سال ۹۶ اعلام کرد که یک دیوار بتنی در مرزهایش با ایران خواهد کشید. پس از آن و با آغاز سال جدید رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم تاکید کرد که دیوار مرزی تنها در مرز‌های ترکیه و ایران کشیده نمی‌شود و ترکیه قصد دارد در مرزهایش با عراق نیز چنین اقدامی را انجام دهد.

دولت ترکیه هدف از ایجاد دیوار‌های مرزی میان این کشور با ایران را جلوگیری از تحرکات عناصر پ. ک. ک به داخل ترکیه و عدم ورود قاچاقچیان به خاک این کشور اعلام کرده است. مقامات ترکیه اواسط تابستان سال ۹۶ اعلام کردند که احداث دیوار بتنی در مرز مشترک با ایران در جریان است تا از تردد تروریست‌ها و شبه نظامیان پ. ک. ک. وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه بین دو کشور جلوگیری شود.

وزیر کشور ترکیه هدف از ساخت دیگر دیوار‌های مرزی میان این کشور و همسایگان خود را مانعی برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نفوذ مهاجران ضرورت دارد.

البته در این رابطه رسانه‌های ترکیه درباره این دیوار کشی‌ها نوشته بودند که بیش از یکهزار نیروی پ. ک. ک در اردوگاه‌هایی در مرز با ایران فعالیت دارند و احداث این دیوار به منظور جلوگیری از تردد افراد این گروه است. هرگاه این عناصر مورد تعقیب ارتش ترکیه قرار می‌گیرند به داخل ایران در کمپ‌های خود عقب‌نشینی می‌کنند. همچنین اهداف دیگر ترکیه از ساخت دیوار مرزی، جلوگیری از ورود قاچاقچیان است.

در این رابطه روزنامه Hurriyet Daily News چاپ ترکیه با استناد به یک منبع در رهبری ترکیه مدعی شد و نوشت که "حزب کارگر کردستان در امتداد مرز با ایران در ترکیه دارای تعداد زیادی اردوگاه می‌باشد و در آن‌ها از ۸۰۰ تا یک هزار رزمنده کرد بسر می‌برد. آن‌ها برای انجام حمله به ترکیه می‌آیند و سپس به پایگاه‌های خود باز می‌گردند. معلوم است که در اراضی عراق و سوریه جنگ جریان دارد. ولی ترکیه به چه دلیلی از ایران واهمه دارد؟ تعداد قاچاقچیان کرد در خاک ایران اندک است. تا چه رسد به اینکه آنکارا و تهران در سوریه و قطر متحد هستند.".

در این میان عده‌ای دیوارکشی در مرز‌های ایران و ترکیه را یک پروژه تبلیغاتی ترکی-غربی برای افزایش ایران هراسی می‌دانند، برخی هم آن را ایجاد محدودیت برای کرد‌ها عنوان کرده یا تاثیرگذاری در افکار عمومی برای تخریب ایران و افزایش قدرت خود ترک‌ها در منطقه عنوان می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و ناظران بر این باورند که دیوار‌های ساخته شده توسط ترکیه بیش از آنکه کارایی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی دارد. در این رابطه روزنامه سوزجو در گزارش ویژه‌ای عنوان کرده که صد‌ها تن از آوارگان سوری، از دیوار‌های مرزی گذر کرده و وارد ترکیه شده‌اند.

در این گزارش ذکر شده که در تمام نقاط، دیوار بتنی مرزی ۳ متر ارتفاع دارد و علاوه بر سیم خاردار مخصوصی که بر بالای دیوار قرار داده شده، کل بدنه دیوار‌ها نیز با سیم خاردار مخصوص تیغ دار پوشانده شده با این وجود، آوارگان سوری از ادلب، با استفاده از نردبان و برخی ابزار‌های ساده دیگر، از این موانع عبور کرده و وارد ترکیه شده‌اند.

از طرفی کارشناسان بر این باورند که استفاده مداوم از نیرو‌های گشتی دارای خودرو‌های زرهی که با تجهیزات ویژه دوربین دار، هر دو سوی مرز را در آنِ واحد کنترل می‌کند و نیز با استفاده از سگ‌های آموزش دیده، کل مسیر را با سرعت پایین طی می‌کنند، هزینه بالایی دارد. از سوی دیگر برای پوشش کل دیوار، نیاز به صد‌ها واحد گشتی وجود دارد و علاوه بر این، تامین پرسنل برای کل گذرگاه‌ها، تامین نیرو‌های نظامی کل قلعه‌ها و برج‌های مراقبت و هزینه نگهداری از هزاران دوربین و تجهیزات الکترونیکی این پروژه، بودجه باتلایی می‌طلبد.

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که دیوار‌های مرزی ساخته شده توسط ترکیه کارایی چندانی در مقابل اهداف پیش بینی شده توسط دولت این کشور را داشته باشند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا