اخبار
کد خبر : 11454 ۱۳۹۹/۰۹/۱۷   ۱۸:۲۴:۰۴

اخبار کوتاه؛
کرونا را می توان از طریق افکارعمومی مدیریت کرد

 

نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه کارگروه نظارت بر اجرای پرونده های قاچاق کالا و ارز موضوع بند چ ماده 11 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت ویدیو کنفرانس و ابطال محدوده‌های اکتشافی و معادن راکد استان از جمله اخبار کوتاه است.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا  کرونا را یک مساله اجتماعی عنوان کرد که می توان از طریق افکار عمومی و اجتماعی مدیریت کرده و پیش بُرد.

سیدعباس صالحی اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا، رسانه‌های کشور نیز سهم قابل توجهی در اطلاع رسانی، اقناع و هم در مشارکت وسیع اجتماعی داشته و دارند.

 وی همچنین با بیان این که رسانه‌ها در ادامه راه سهم بسیار مهمی را می‌توانند در اطلاع‌رسانی،‌ فرهنگ‌سازی جلوگیری و مقابله با ادامه شیوع کرونا ایفا کنند، خاطرنشان کرد: کرونا یک مساله اجتماعی است که از طریق افکار عمومی و اجتماعی می‌توان مدیریت کرده و پیش بُرد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هم اکنون در شرایط خاصی هستیم که هم درگیر بیماری کرونا و هم مقایسه‌های کشور با فضاهای بیرونی وجود دارد، تصریح کرد: باید توانمندی فرهنگ و قدرت ملی خود را از طریق مقابله با این ویروس نشان دهیم.

* اجرای عدالت اجرای صحیح قانون است

 معاون دادستان کل کشور گفت: اجرای عدالت اجرای صحیح قانون است و اجرای قانون هم طبیعتاً مشکلات خود را دارد ولی مدیر موفق کسی است که بر مشکلات فائق آید و قانون را اجرا کند.

سعید عمرانی در جلسه کارگروه نظارت بر اجرای پرونده های قاچاق کالا و ارز موضوع بند چ ماده 11 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: کار جهادی و انقلابی در  مبارزه با قاچاق کالا بهترین راه حمایت از تولید داخلی است.

 وی ادامه داد: شهدایی که اخیراً در دفاع از میهن در آذربایجان غربی به شهادت رسیدند حافظان امنیت این خاک و بوم بودند. گرامی میداریم یاد این شهدا را و می گوییم که ما هم مرزبانان میهن اسلامی هستیم و نیز یاد شهید فخری زاده را گرامی می داریم و آرزو می کنیم که عاقبت ما هم ختم به شهادت شود.

وی افزود: اکنون قوه قضائیه در راه تحول گام نهاده است و این تحول کار جهادی می خواهد خصوصاً در امر قاچاق باید کار جهادی و انقلابی صورت گیرد که بهترین حمایت از تولید داخلی و بهترین راه حمایت از اقتصاد کشور است.

معاون دادستان کل کشور در ادامه گفت: آذربایجان غربی از نظر استراتژیکی وضعیت بسیار خاص و ویژه ای را دارد این شرایط خاص و نوار مرزی طولانی این استان با چندین کشور و نیز فراوانی جرایم امنیتی و قاچاق در مرزهای این استان می طلبد که مسئولین آن در همه حوزه ها فعالیتهای مضاعف و با برنامه ای را انجام دهند.

عمرانی از دادستان مرکز استان و مسئولان حاضر در جلسه خواست به مشکلات دامداران استان هم نگاه ویژه ای داشته باشند و خصوصاً در امر قاچاق دام به خارج از کشور از طریق مرزهای غربی توجه ویژه کنند تا بتوانیم بصورت کامل مانع خروج دام از مرز بشویم.

در ادامه این جلسه مصطفی حبیبی دادستان مرکز استان نیز گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی با سه کشور عراق، آذربایجان و ترکیه هم مرز بوده پرونده های مهمی در مورد قاچاق در این استان مطرح است که مهمترین کشفیات مربوط به قاچاق احشام بوده که در هشت ماهه سال 99 حدود 60 هزار راس احشام کشف و ضبط شده و سازمان اموال تملیکی و ستاد اجرایی امام خمینی (ره) از محل فروش این اموال حدود 91 میلیارد تومان درآمد حاصل کرده‌اند که به حساب دولت واریز شده است. 

وی افزود: بعد از قاچاق احشام، قاچاق مشروبات الکلی و سلاح و مهمات از دیگر اقلام قاچاق کشف شده در استان است که در مدت هشت ماهه سال جاری بیش از 50 هزار بطری مشروبات الکلی، 2 هزار و 439 قبضه سلاح جنگی و شکاری کشف و 95 نفر هم از مجرمان در این خصوص دستگیر و بازداشت شده اند که برای برخی از آنها محکومیت‌هایی از پنج سال تا 18 سال حبس صادر شده است.

همچنین در 35 فقره پرونده ها تشکیل شده محکومان به 37 میلیارد و 880 میلیون تومان جریمه محکوم شده‌اند که مبلغ شش میلیارد تومان آن وصول شده است.

*ابطال محدوده‌های اکتشافی و معادن راکد استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: مطابق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، معادن و محدوده های اکتشافی استان که تا پایان اسفند ماه سال 1398 غیرفعال بوده و اقدامی نسبت به فعال‌سازی این معادن و محدوده ها از سوی معدن‌کاران انجام نشده است ابطال می‌شوند.

پریسا عابدپور افزود: دارندگان پروانه های اکتشاف گروهای 1، 2، 3، 4 و 5 که بر اساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون معادن و تبصره ذیل آن، مدت اعتبار پروانه و مهلت های قانونی آنها تا پایان سال 1398 به اتمام رسیده است صرفاً سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل مهلت داده شده بود نسبت به اتمام عملیات اکتشافی و ارائه گزارش پایانی اقدام نمایند در غیر اینصورت پروانه صادره ابطال می‌شوند.

وی تصریح کرد: محدوده های ابطال و یا سلب شده با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، پس از 3 ماه از طریق مزایده عمومی با اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، جراید، پورتال سازمان و غیره واگذار می‌شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: محدوده های گواهی کشف که مدت زمان موضوع ماده 8 قانون معادن در آنها رعایت نشده و هم اکنون غیر فعال هستند سه ماه پس از سلب حق اولویت کاشف برابر ماده 83 آیین نامه اجرایی قانون معادن از طریق مزایده واگذار خواهند شد.

عابدپور تأکید کرد: معادن غیر فعالی که در ید بهره برداران است و اقدامی از سوی بهره بردار برای فعال سازی معدن بدونه دلایل موجه انجام نشده است در صورت عدم فعال سازی تا پایان آذرماه سال 1399 موضوع برای تعیین تکلیف در خصوص این معادن در شورای معادن استان مطرح و طبق قانون اقدام خواهد شد.

آخرین مهلت اقدام به فعال سازی معادن راکد و ارائه گزارش پایان عملیات اکتشاف تا پایان آذر ماه 1399 است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا