Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11437 ۱۳۹۹/۰۹/۱۶   ۱۶:۳۳:۴۳

به مناسبت روز دانشجو؛
جنبش دانشجویی؛ آوانگاردترین جنبش اجتماعی

 

16 آذر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانشجو ثبت شده است، این روز بزرگداشت سه شهید دانشجو است که حدود 67 سال پیش به دلیل اعتراض به حضور ریچارد نیکسون، نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا در ایران به شهادت رسیدند.

احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا کشته‌شدگان قیامی بودند که در تاریخ جنبش دانشجویی ماندگار شدند و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت وقت در خارج از کشور بود 16 آذرماه را روز دانشجو نامیدند. لذا این روز میراث و یادگاری است از تحولات ضد استبداد قبل از انقلاب در تقویم جمهوری اسلامی ایران.

جنبش دانشجویی به عنوان قلب تپنده تفکر جامعه در واقع آوانگاردترین جنبش اجتماعی است که توسط دانشجویان به صورت خودجوش و داوطلبانه در راستای ایفای نقش خود که همانا آگاهی‌بخشی، گسترش اندیشه‌ورزی و ایجاد تغییر و تحول در اندیشه و رفتار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، پیگیری می‌شود.

جنبش دانشجویی گرچه در رخدادهایی چون تسخیر سفارت آمریکا و انقلاب فرهنگی نقش برجسته و تاریخی داشته، اما امروز مسیر طی شده به سوی انزوا و خاموشی است، این در حالیست که دانشجویان باید به عنوان گروه مرجع و فعال در جامعه‌پذیری سیاسی باشند، نسبت به اتفاقات و تحولات جامعه حساسیت داشته باشند و مسیر حرکت جامعه را رصد کنند تا جامعه در راستای پیشرفت و تعالی حرکت کند.

برای تحقق این مهم می‌طلبد که نگاه دولت به این جنبش به مثابه یک فرصت باشد و تلاش کند از پتانسیل پویایی جنبش دانشجویی در راستای تقویت روحیه مشارکت طلبی و حل مشکلات کشور استفاده کند. مسوولان تلاش کنند این نیروهای عظیم و تاثیرگذار اجتماعی را در مسیر کمک به دولت در حل مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور قرار بدهند در حالیکه متاسفانه کم‌توجهی به این پتانسیل بزرگ موجب بی‌هویتی و انزوای این بخش از جامعه شده است.

لذا شایسته است همگان برای رهایی از شرایط نامطلوب سیاسی و اجتماعی کنونی از ظرفیت این بخش بهره گیرند و تعامل با دانشجو و جنبش‌های دانشجویی را مورد تجدید نظر قرار دهند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا