اخبار
کد خبر : 11436 ۱۳۹۹/۰۹/۱۵   ۱۶:۵۸:۴۶

تاملی بر سرقت احشام و راهکارهای پیشگیرانه؛
پلاک‌کوبی دام‌ها مهمترین راهکار پیشگیری از قاچاق است

 

سرقت احشام جزو جرایمی است که امنیت عمومی را به مخاطره انداخته و به احساس امنیت عمومی، آرامش ذهنی و سلامت روانی افراد آسیب می رساند.

روند رو به رشد افزایش سرقت احشام تهدیدی اساسی برای شرایط اقتصادی- معیشتی  به ویژه روستاییان است که عمده مشاغل و درآمد آن ها دامداری و دامپروری است.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که سرقت و قاچاق احشام در آن کشف می‌شود.

طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان‌غربی حدود ۹۶۷ کیلومتر است که از طرف شمال ۱۴۹ کیلومتر مرز آبی از طریق رودخانه ارس با نخجوان، از طرف شمال و مغرب ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه و از طرف غرب ۲۵۲ کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان غربی از کشف ۶۰ هزار راس احشام قاچاق در هفت ماهه امسال در استان خبر داد.

سرهنگ بهمن رستمی در گفتگوی اختصاصی با اشاره به افزایش ۸۷۶ درصدی قاچاق احشام در استان افزود: از ابتدای سال جاری ۲۵ هزار رأس احشام قاچاق توسط مرزبانی، نزدیک پنج هزار رأس توسط پلیس امنیت اقتصادی و ۳۰ هزار رأس نیز توسط سپاه در استان شناسایی و کشف شده است.

وی متذکر شد: آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان متأسفانه شاهد روزانه حجم بالای قاچاق در بخش‌های مختلف است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان غربی ادامه داد: بالا بودن قیمت گوشت در کشورهای همسایه یکی از انگیزه‌های افزایش قاچاق دام در استان به شمار می‌رود.

رستمی با بیان اینکه پلاک کوبی دام‌ها یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از قاچاق احشام است، گفت: جابجایی احشام بدون پلاک کوبی و مجوز از دامپزشکی استان در جاده‌های استان قاچاق تلقی می‌شود و باید افرادی که قصد جابجایی احشام از جاده‌های استان را دارند به این موارد حتماً توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان غربی یادآور شد: در کنار پلاک کوبی و اخذ مجوز از دامپزشکی برای جابجایی احشام در جاده‌های استان خودروی مورد نظر برای جابجایی احشام نیز باید مجوز لازم را از نهادهای ذیربط اخذ کند.

به نظر می‌رسد آگاه سازي مردم درخصوص نگهداري درست از احشام و اموالشان مهمترين مسئله در پيشگيري از وقوع سرقت است.

ايمن نبودن بيشتر منازل روستايي نیز موجب وقوع سرقت احشام و اموال روستایيان می شود كه این امر نیز نيازمند مساعدت دهیاری ها و شوراهاي اسلامي روستاها در جهت پيشگيري و ارائه راهكارهاي لازم براي مبارزه با سارقان است.

عدم آگاهی و توجه نکردن شهروندان به توصیه‌های پلیس بویژه در امر پیشگیری، باعث می‌شود تا افراد سودجو و سارقان حرفه ای از موقعیت‌های بدست آمده استفاده کرده و اقدام به سرقت و برهم زدن امنیت و آرامش در جامعه شوند.

دامداران برای پیشگیری از سرقت احشام، لازم است محل نگهداری احشام را مجهز به درب های آهنی و قفل های آویز و اطراف محل را نیز حتی المقدور به دوربین های مداربسته مجهز کنند، همچنین از چوپانان و نگهبانان مطمئن و جوان و دارای آمادگی جسمانی بالا برای چرا و نگهبانی احشام خود استفاده کنند.

توصیه می شود چوپانان و نگهبانان احشام نیز باید علاوه بر تلفن همراه خود، یک دستگاه تلفن همراه آماده بکار دیگر را در اطراف محل نگهداری احشام مخفی کنند تا در صورت نیاز بتوانند با ان تماس گرفته و درخواست کمک کنند.

دامداران با هماهنگی ادارات دامپزشکی و جهادکشاورزی تمام احشام سبک و سنگین خود را پلاک گذاری کنند و از دادن اطلاعات تعداد و محل نگهداری دام ها به افراد غیرخودداری کنند.

مالكان احشام بايد هنگام تردد خودروهای مشکوک در ساعات پایانی شب در اطراف محل نگهداري دام ها، آن را سريعا به سامانه 110 اطلاع دهند.

انتهاي پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا