Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1134 ۱۳۹۴/۰۹/۱۲   

روزشمار تقويم تاريخ آذربايجان

 

وقايع يازدهم آذر668/9/12 شمسي روز جمعه

 

*درگذشت ابراهيم عراقي (اراكي) همداني. ابراهيم ملقب به فخرالدين، فرزند شهريار، معروف به شيخ فخرالدين عراقي از مشايخ عرفا و مشاهير شعراي ايران كه با سعدي شيرازي و شيخ سهروردي هم عصر بود و در سال 592 . شمسي (610 قمري) در دهكده كميجان از نواحي همدان (يكي از محل‌های اسكان اوليه طوايف قاراپاپاق يا بزچلوي سولدوز) در خانداني بافضل و ادب متولد شده و نشو و نما مي‌يابد. او در همدان در مدرسه‌ي "شهرستان" تدريس مي‌كرد. وي نزديك به پنجاه سال از عمر خود را به سير و سياحت گذرانده و پس از 78 سال زندگي در قريه صالحيه در اطراف دمشق درگذشته و در همان جا نيز به خاك سپرده شده است.

956/9/12 شمسي (13 رمضان 985 قمري) روز شنبه

درگذشت شاه اسماعيل دوم فرزند شاه طهماسب متخلص به (عادلي) در سن 45 سالگي در اردبيل و در همان جا نيز به خاك سپرده مي‌شود. شاه اسماعيل دوم به علت ارتكاب به كارهاي بي‌باكانه به دستور شاه طهماسب 21 سال در قلعه قهقهه زنداني بود. در تاريخ 955/6/20 شمسي (27 جمادی‌الاول 984 قمري) پس از فوت پدر در قزوين بر تخت نشست. او پس از آزادي از زندان تمام برادران و خويشان خود را به قتل مي‌رساند و خود نيز پس از يك سال حكومت به دست خواهرش مسموم و كشته مي‌شود. وي طبع رواني براي سرودن شعر داشته است.

1296/9/12 شمسی ( 18 صفر 1336 قمري) روز دوشنبه

انتشار اولين شماره روزنامه حشرت‌الارض روزنامه هفتگي بذله‌گو در تبريز با چاپ سربي و تصاوير رنگي كه مؤسس آن ميرزا آقا بلوري و نويسنده آن ميرزا آقا ناله ملت بود.

برگرفته از اثر اسفنديار حاجيلو

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا