اخبار
کد خبر : 11328 ۱۳۹۹/۰۹/۰۳   ۲۰:۰۶:۲۴

گزارش نای قلم
کمبود دوباره مرغ؛ سرگردانی مردم ادامه دارد

 

افزایش قیمت گوشت مرغ و کمبود آن در بازار موجب گلایه‌های مردم از وضعیت موجود شده و مسئولان افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل این مساله می‌دانند.

به گزارش نای قلم، این روزها دوباره گرانی و کمبود مرغ در بازار باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است، مسئولان هم تاکنون راهکاری برای حل این مشکل در استان اتخاذ نکرده اند.

در حالی که آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری و از نظر تولید در این بخش جزو ۱۰ استان پیشتاز کشور است، این روزها کمبود مرغ و گرانی مرغ گریبان این استان را نیز گرفته است.

مرغ علاوه بر این در سطح استان با کمبود مواجه است، با قیمت های متفاوت و بالا نیز به فروش می‌رسد و همین موضوع باعث شده است در این روزهای کرونایی صف های طویلی برای خرید مرغ یارانه‌ای تشکیل شود.

یکی از شهروندان ارومیه‌ای می‌گوید: متاسفانه مردم با مشکل کمبود و گرانی مرغ مواجه هستند.

علی یاردل می‌افزاید: در اکثر مغازه‌های مرغ فروشی مرغ وجود ندارد، طبق گفته صاحبان مغازه سهمیه هر مغازه در روز ۲۰ کیلوگرم است که خیلی زود توسط مردم خریداری می‌شود.

* اولویت دولت باید معیشت مردم باشد

وی با بیان اینکه دولت باید پاسخگوی همه مردم باشد و اولویت خود را معیشت مردم قرار دهد، اضافه می‌کند: اگر هم مرغ در مرغ‌فروشی‌ها موجود باشد قیمت آن بسیار بالاست و برای قشر ضعیف جامعه بسیار سنگین است.

 یک شهروند دیگر نیز تصریح می‌کند: متاسفانه تهیه مرغ این روزها برای مردم باعث مشکلات زیادی شده و باید صبح اول وقت در صف انتظار خرید مرغ بود.

یکی از افراد توزیع‌کننده مرغ نیز می‌گوید: متاسفانه مرغداری‌ها مرغ تحویل کشتارگاه نمی‌دهند و مستقیم نسبت به زنده‌فروشی مرغ اقدام می‌کنند.

وی بیان می‌کند: امروز کشتارگاه‌ها تعطیل بود و هیچ مرغی در مرغ‌فروشی‌ها وجود نداشت.

*مردم نباید تاوان ضعف مدیریتی دولت را پرداخت کنند

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این موضوع منطقی نیست که مردم در زمینه افزایش قیمت مرغ تاوان ضعف مدیریتی دولت را پرداخت کنند.

جلال محمود زاده می‌افزاید: در حال حاضر با توجه به عدم تامین نهاده دامی توسط دولت هزینه تمام شده مرغداران افزایش پیدا کرده و مرغداران بیش از 70 درصد از نهاده مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، می‌افزاید: تعدادی از مرغداران جوجه‌ریزی خود را به دلیل عدم تامین نهاده‌های دامی توسط دولت متوقف کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا بازار گوشت مرغ با کمبود مواجه شود و عرضه و تقاضا برهم بخورد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت مرغ به بیش از 30 هزار تومان قبل پیش‌بینی بود، عنوان می‌کند: باید تمام وظایف تنظیم بازار مطابق قانون مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود، متن توافق‌نامه بین جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تهیه شده بود و توسط طرفین امضاء شد اما رئیس جمهور این توافق‌نامه را رد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهاد کشاورزی باید درخواست واردات نهاده‌های دامی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند، اضافه می‌کند: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی باید نیاز شش ماه کشور را تامین کند اما متاسفانه میزان نهاده فعلی در این انبارها به 20 روز کاهش یافته است.

محمودزاده با اشاره به اینکه عدم توان مدیریت دولت در تنظیم بازار و تامین نهاده‌های دامی افزایش قیمت مرغ را رقم زده و در صورت تدام شرایط مدیریتی فعلی شاهد شرایط بدتری در زمینه قیمت مرغ می‌شویم، تصریح می‌کند: اگر وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی واردات نهاده‌های دامی و تنظیم بازار محصولات در بازار باشد می‌توانیم در صورت بروز نوسان قیمتی با این وزارتخانه برخورد کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید 20 درصد گوشت مرغ بیش از نیاز کشور وجود دارد که اگر بتوانیم از تمامی این طرفیت‌ها استفاده شود می‌توان مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم، خاطرنشان می‌کند: 60 درصد از مرغداری‌های کشور خالی هستند و اقدام به جوجه‌ریزی نکرده‌اند، تولیدکنندگان باید از تامین نهاده خود اطمینان داشته باشند.

*مرغ در ماه‌های پایانی سال وارد بازار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم تاکید می‌کند: بیش از چهار میلیون قطعه در آبان ماه سال جاری در مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی شده است که در ماه‌های پایانی سال وارد بازار می‌شود.

رسول جلیلی می‌افزاید: به منظور تعدیل قیمت‌ها در سطح بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، و افزایش قیمت مرغ گرم طی روزهای گذشته، تاکنون ۴۵۰ تن مرغ منجمد آماده طبخ در سطح استان در آبان ماه توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید به اینکه هیچ گونه کمبودی در تولید گوشت مرغ استان وجود ندارد و تداوم تولید در واحدهای مرغداری ادامه دارد، اظهار می‌دارد: گوشت مرغ‌های توزیعی مربوط به بهترین کشتارگاه‌های استان و به لحاظ کیفی، وزن و سیستم نگهداری از جمله انجماد سریع در بالاترین سطح استاندارد هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه می‌دهد: نظارت بر نحوه توزیع و عرضه کالاهای اساسی توسط دستگاه های ذی ربط در استان باید بیش از پیش تشدید شود.

به گفته وی از ابتدای مهرماه سال جاری در مرغداری‌های استان نزدیک به سه میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که از هفته جاری به تدریج مرغ گرم وارد بازار مصرف می‌شود.

جلیلی تصریح می‌کند: قیمت مصوب مرغ منجمد آماده طبخ برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان تعیین شده است که با اخذ حواله از سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط عاملان توزیع می‌شود.

با وجود همه صحبت های مطرح شده این روزها نبود گوشت مرغ و افزایش چندباره قیمت آن طی کمتر از یک ماه دربازار مصرف، باعث گله مندی مردم شده است.

در حالی که بخش قابل توجهی از سبد غذایی شهروندان به دلیل گرانی گوشت قرمز و ماهی، گوشت مرغ تشکیل می‌دهد و در یک ماه اخیر نوسانات قیمت آن و بعضا نبود این ماده غذایی در مراکز عرضه، برای مردم مشکل ساز شده است.

البته در بازار استان مرغ‌های منجمد با قیمت های مصوب توزیع می‌شود که مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند و مردم بیشتر از مرغ های گرم و کشتارروز استفاده می کنند.

شایان ذکر است مرغداران استان نیز با مشکلات زیادی در بحث تامین نهاده‌ها مواجه شده‌اند، طبق گفته مرغداران بسیاری مرغداری‌ها نهاده‌ها را با قیمت های گزاف از بازار آزاد خریداری می کنند.

امیدواریم مسئولان استان هرچه زودتر راهکاری اساسی برای مشکل تامین بازار مرغ استان پیدا کنند تا نه مرغدران ضرر کنند و نه مردم استان برای تامین مرغ سرگردان شوند.

سعید نوروزی

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا