Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11307 ۱۳۹۹/۰۹/۰۱   ۰۹:۵۶:۱۹

دیدگاه؛
محدودیت‌های گسترده؛ تنها راه ممانعت از مرگ شهروندان

 

تدوین: سعید نوروزی/ تصمیم دولت برای ایجاد محدودیت‌های گسترده برای مقابله با ویروس کرونا، تصمیمی ضروری، حیاتی و جمعی است که جان‌ بسیاری را نجات خواهد داد.

حدود ده ماه از آغاز بحرانی می‌گذرد که همچون طوفانی تمامی جوامع را درنوردیده است و هیچ جامعه‌ای را در امان نگذاشته است. ایران نیز همچون سایر کشورها، با این بحران پیچیده و دشوار مواجه شده است. به رغم تمام تلاش‌ها، امواج کرونا پیاپی بر می‌خیزند و پس از هر بار فروکش این بحران، موج دیگری بلند می‌شود و بار دیگر از نو جمعیت‌ها در می‌نوردد و جان‌ها را می‌گیرد.

اکنون و در موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا، توان کادر درمانی کشور تا حد نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است. پزشکان و پرستاران بسیاری در راه این مبارزه سخت و دشوار، جان خود را از دست داده‌اند، ظرفیت مراکز درمانی رو به پایان است و باید گفت که اکنون نبرد با ویروس کرونا، به مقطعی حیاتی و پیچیده رسیده است.

از لحظه شناسایی ویروس کرونا در کشور، دولت تمام توان خود را صرف نبرد با این ویروس کرده است.

از لحظه شناسایی ویروس کرونا، دولت تمام توان خود را صرف نبرد با این ویروس کرده است. از همان ابتدای کار، رویکرد دولت آن بود که تا حد ممکن روند حیات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی شهروندان مختل نشود. دولت با بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسید در زمانی که جامعه آماده استقبال از جشن‌های سال نو می‌شد، محدودیت‌هایی را اعمال کند که بطور حتم برای بسیاری از شهروندان خوشایند نخواهد بود.

جامعه‌ای که درگیر بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ خود بود، به رغم تمام دشواری‌های اقتصادی، این محدودیت‌ها را پذیرفت. با اقدامات دولت و به رغم تمامی انتقادات، این امکان مهیا شد که نظام آموزشی اگرچه به صورت از راه‌دور، به روند عادی خود ادامه دهد، توسعه سریع و شگفت‌انگیز دولت الکترونیک این زمینه را فراهم کرد که بخش بزرگی از خدمات دولتی برقرار بماند، روند تولید کالاهای اساسی در کشور متوقف نشد و تمام تلاش‌ها برای حفظ حیات معنوی و فرهنگی جامعه صورت پذیرفت.

 اعمال محدودیت‌ها، برای حفظ توان و جان کادر درمان، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

اکنون سخت‌ترین و دشوارترین زمان در این امواج پیاپی شیوع ویروس کرونا برای کشور فرا رسیده است؛ موج سوم ویروس کرونا تاکنون جان هزاران تن در کشور را گرفته است و جان هزاران نفر دیگر را به صورتی جدی تهدید می‌کند. اگرچه دولت هیچ تمایلی برای ایجاد محدودیت‌های سنگین ندارد و به مشکلات اقتصادی جدی ناشی از تحریم‌های بی‌رحمانه و یکجانبه آمریکا واقف است و تک تک مسئولان دولت شرایط سخت جامعه را درک می‌کنند، وقت آن رسیده است که اقدامی اساسی دیگری برای مدیریت شیوع ویروس کرونا در کشور برداشته شود.

هرچند گروهی بطور حتم انتقاد می‌کنند که چرا دولت تاکنون دست به ایجاد محدودیت‌های شدید نزده بود، اما بایستی پذیرفت که شرایط خاص اقتصادی کشور، عامل اصلی اقدامات دولت بوده است. دولت با همه تنگاهای موجود، هر میزان بودجه‌ای را که قادر به تامین آن بود، برای حمایت از بخش درمان اختصاص داده است، نیروهای نظامی و انتظامی با تمام توان خود به میدان آمده‌اند و تاکنون ده‌ها شهید راه سلامت را تقدیم کشور کرده‌اند، برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس جان خود را در این راه از دست داده‌اند و بسیاری از آنان نیز پس از ابتلا به این ویروس، با عوارض ناشی از آن مواجه شده‌اند.

وقت آن رسیده است که اقدامی اساسی دیگری برای مدیریت شیوع ویروس کرونا در کشور برداشته شود.

دولت برای ایجاد محدودیت‌هایی که بنا به نظر جمیع کارشناسان، برقراری آن ضروری، حیاتی و غیرقابل اجتناب است، نیازمند دستکم چند روز زمان بود تا بتواند هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و از ایجاد التهاب در جامعه ممانعت کند. برای دولت هم جان مردم و هم نان مردم مهم است. دولت امکان تعطیلی کامل و قطعی کشور را ندارد، اما تعطیلی حداکثری و تا جای ممکن تمامی فعالیت‌های غیرضروری، تصمیمی است که راه دیگری جز آن برای دولت وجود ندارد. اکنون تصمیمی گرفته شده است که برای نجات جان هزاران انسان ضروری است و هیچ راه دیگری برای ممانعت از مرگ شهروندان قابل اتخاذ نیست.

محدودیت در ترددهای جاده‌ای، تنها راه برای کاهش مسافرت‌های غیرضروری و خطرناک است.

دولت برای اجرای تمام و کمال این دستورالعمل‌های سختگیرانه، نیازمند همدلی و همراهی تمامی دستگاه‌ها است. اکنون زمان اختلاف نظرها و جدال‌های حزبی نیست و حفظ سلامت شهروندان، از هر چیز دیگری مهمتر است. همچنین دولت نیازمند دست یاری تک تک شهروندان است. کاهش جدی حضور در خارج از خانه‌ها، استفاده از ماسک و اقلام بهداشتی که اکنون به وفور موجود هستند، رعایت قرنطینه ۱۴ روزه در صورت ابتلاء به ویروس کرونا و جدی گرفتن علائم بیماری، جزو اموری هستند که بایستی به صورتی جدی و به فوریت از سوی همه شهروندان رعایت شوند.

در شرایط فعلی، راه برون رفت از این بحران، «اعضای یک پیکر» بودن است. مسیر مقابله با ویروس کرونا، هر روز دشوارتر از روز قبل می‌شود. جدال با این دشمن نامرئی و پیچیده، به تنهایی ممکن نیست. تلاش برای ساخت واکسن ویروس کرونا نیز در حال پیگیری از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ اما بایستی پذیرفت که تا زمان تایید نهایی یک واکسن و توزیع گسترده آن، هیچ راهی جز رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.

در شرایط فعلی، راه برون رفت از این بحران، «اعضای یک پیکر» بودن است و درد کرونا، باید از سوی همه شهروندان، دردی همگانی تلقی شود. اگرچه ممکن است رعایت این ضوابط سختگیرانه و بدون اغماض، برای بسیاری از شهروندان، دشواری‌هایی را به همراه داشته باشد، اما پذیرفتن این دشواری‌ها، راه نجاتی است که باید در پیش گرفته شود.  دولت و شهروندان با کمک یکدیگر می‌توانند با رعایت این دستورالعمل‌ها، بحرانی را به پایان برسانند که اکنون تمامی جهان را برای بار سوم در می‌نوردد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا