اخبار
کد خبر : 11255 ۱۳۹۹/۰۸/۲۵   ۰۹:۴۶:۳۸

توصیه های بهداشتی جدی گرفته شود؛
توصيه‌هايي به ديابتي‌ها در روزهاي کرونايي

 

يک متخصص تغذيه با بيان اينکه کروناويروس در پي ضعف سيستم ايمني بدن، فرد را گرفتار مي‌کند، گفت: بيماران ديابتي در روزهاي کرونايي با استفاده از تغذيه مناسب، مکمل‌ها و ورزش بيشتر مراقب تقويت سيستم ايمني بدن باشند.

به گزارش نای قلم، وحيد زارع در گفتگوی اختصاصی با تاکيد بر اينکه بيماران ديابتي به‌دليل نوع و ويژگي بيماري که دارند بايد مراقب جسم و روان خود به‌صورت همزمان باشند، تصريح کرد: کنترل ديابت صرفا معطوف به اصلاح روش تغذيه نيست بلکه ورزش روزانه، مديريت استرس، استفاده صحيح از داروها و انسولين طبق نظر پزشک متخصص غدد و تغيير سبک زندگي را مي‌طلبد.

به گفته زارع، مهمترين اصل در کنترل ديابت کسب آگاهي درباره‌ بيماري است که خوشبختانه در سال‌هاي اخير در مراکز بهداشت اين آموزش‌ها در قالب بروشور، پوستر و مشاوره پزشکي ارائه مي‌شود زيرا تا زماني‌که يک پديده شناخته نشود نمي‌توان با آن مبارزه کرد.

اين متخصص تغذيه، با تقسيم بيماري ديابت به دو نوع يک و دو خاطرنشان کرد: ديابت نوع يک از سن 10 سالگي و به‌صورت ژنتيکي رخ‌نمايي مي‌کند که با تزريق انسولين روزانه تا پايان عمر قابل کنترل است. اما ديابت نوع2، مي‌تواند در هر سني اتفاق بيفتد که معمولا در سن بالا و بستگي به وضعيت فرد بروز مي‌کند. وي درباره دلايل ابتلاي افراد به ديابت نوع2 در سن بالا توضيح داد: چاقي و اضافه‌وزن، استرس شديد، ايجاد اختلال در سيستم غددي و در نتيجه نوسان قندخون و بي‌توجهي به خودمراقبتي، احتمال ابتلا به ديابت را در افراد تشديد مي‌کند.

*ميوه‌هاي قرمز، درمان ديابت

زارع در پاسخ به پرسش چگونگي کنترل يا پيشگيري از ابتلا به ديابت، بحث استفاده از موادغذايي را مهمترين نکته عنوان کرد و توضيح داد: شايد بعضي گمان کنند براي پيشگيري از ديابت بايد رژيم غذايي بسيار سختي بگيرند يا از مصرف قند و شکر بشدت پرهيز کنند. درحالي‌که مصرف قند و شکر عامل اين بيماري نيست بلکه محرک آن است و هر فردي که اغراق‌گونه از مواد محرک استفاده کند به چالش ديابت دچار مي‌شود. وي افزود: نکته ديگر اينکه افراد ديابتي بايد از سرخ‌کردني‌ها پرهيز کنند و به‌جاي آن، گروه سبزيجات را در سبدغذايي خود افزايش دهند زيرا فيبري که در سبزيجات وجود دارد باعث کنترل قندخون مي‌شود. اين رژيم درمانگر به بيماران ديابتي توصيه کرد: به ميوه‌هاي داراي رنگ‌قرمز بيشتر توجه کنند و در سبدغذايي بگنجانند البته به‌غير از هندوانه. ميوه‌هايي همانند آلوقرمز، انارترش و چغندر تنظيم‌کننده قند خون هستند. استفاده متعادل از غذاهاي پرفيبر مانند نان‌هاي سبوس‌دار، غلات کامل و حبوبات، برنج قهوه‌اي، توصيه ديگر اين متخصص به بيماران ديابتي بود که گفت: برنج سفيد يا ساير مواد نشاسته‌اي از جمله سيب‌زميني سرخ‌کرده به‌دليل دارابودن کربوهيدارت اصلا توصيه نمي‌شود. ضمن اينکه فراموش نکنيم فيزيولوژي بدن و گروه خوني در افراد متفاوت است و با تشخيص پزشک و توصيه غذايي وي مي‌توان از موادغذايي استفاده کرد.

*2بار در سال چکاپ شوند

زارع با تاکيد بر اينکه افرادديابتي حتما بايد تحت‌نظر متخصص غدد و همچنين تغذيه باشند، تاکيد کرد: اين افراد حتما بايد در طي سال حداقل دوبار چکاپ کامل شوند و مراقب فشارخون و کلسترول خود باشند که در صورت عدم کنترل و مراقب، اين بيماري به‌شدت حاد شده و درمان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: افرادي که داروي ديابت مصرف مي‌کنند معمولا مي‌توانند با رعايت نکات ساده غذايي و ورزشي و پزشکي به نوعي ميزان مصرف قرص را به حداقل برسانند.

زارع تاکيد کرد: ورزش حتما براي اين افراد توصيه مي‌شود زيرا سوخت‌وساز بدن را متعادل مي‌کند و کنترل قندخون را بهبود مي‌بخشد البته ورزش‌هاي سنگين توصيه نمي‌شود.

*تقويت سيستم ايمني

زارع با تاکيد بر اينکه کروناويروس به‌دنبال سيستم ايمني ضعيف مي‌گردد تا گرفتارش کند، به بيماران ديابتي توصيه کرد: نقص افرادي که بيماري زمينه‌اي دارند، ضعف سيستم ايمني است. بنابراين افرادي هم که ديابت دارند براي افزايش ايمني بدن بايد از مکمل‌هاي داراي زينک، ويتامين‌هاي A، E، D و C و سلنيوم استفاده کنند.

اين متخصص تغذيه يادآور شد: استفاده از سبزيجاتي همچون اسفناج، کرفس يا ميوه‌هايي همچون انار و مرکبات ايمني بدن را بالا مي‌برند ضمن اينکه قند هم ندارند. استفاده از سير هم به اين افراد توصيه مي‌شود.

زارع با تاکيد بر اينکه بيماران ديابتي بايد توجه داشته باشند پخته‌شدن يا خام‌بودن يکسري موادغذايي، داراي قند متغيري است، تصريح کرد: افراد ديابتي مبتلا به کرونا بايد نيازهاي بدن براي افزايش ايمني را جدي بگيرند و براي اين کار مي‌توانند از شربت‌هاي افزايش ايمني بدن افرادديابتي که در داروخانه‌ها بدون نسخه ارائه مي‌شود، استفاده کنند.

وي در مورد استفاده از دمنوش‌هاي گياهي براي کاهش قند و بالابردن سيستم ايمني بدن و پيشگيري از کرونا، به گياه «اکيناسه» يا «سرخارگل» اشاره کرد و گفت: اين افراد و ساير اعضاي خانواده مي‌توانند با استفاده از اين گياه سيستم ايمني را تقويت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند.

کد خبرنگار: 983126


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا