اخبار
کد خبر : 11196 ۱۳۹۹/۰۸/۱۹   ۲۰:۰۳:۴۴

‌ آموزش زيربناي توسعه؛
جامعه بايد تاب‌آوري خود را بالا ببرد

 

ماه‌ها از شيوع بيماري کرونا مي‌گذرد اما به جاي اينکه مردم به خطر اين بيماري آگاه باشند آمار مبتلايان و مرگ و مير روز به روز افزايش پيدا مي کند و خانواده هاي زيادي داغدار مي شوند اما نياز به بررسي دارد که چرا مردم در مقابل رعايت نکات اصولي کرونا که بسيار هم راحت است، کوتاهي مي کنند و باعث آسيب به خود و ساير افراد جامعه مي شوند.

یک جامعه‌شناس در ارزيابي رفتار مردم جامعه در مقابل شيوع ويروس کرونا پس از 9 ماه گفت: کرونا در جامعه ما روز به روز جدي‌تر مي‌شود و آمار آن رو به افزايش است، نياز است تمهيدات لازم از سوي مسوولان انديشيده شود و خود مردم نيز نکات لازم را ارائه کنند و خطر براي آنها جدي تر باشد.

غلامرضا لطيفي افزود: در مکان ها و شهرهايی که تراکم جمعيت وجود دارد و وسايل نقليه عمومي بيشتري استفاده مي شود امکان شيوع کرونا بيشتر است بنابراين بايد دورکاري بسياري از ادارات صورت گيرد تا کارمندان در منزل بمانند و از وسايل نقليه کمتري استفاده شود و حضور حداقلي در اماکن و شهرها داشته باشيم.

وي در ادامه گفت: با وجود اينکه حضور در منزل باعث خستگي و کلافگي مي شود اما براي حفظ سلامتي بايد رعايت شود و آموزش هاي لازم از طريق صدا و سيما براي سرگرمي در منزل ارائه شود.

اين جامعه‌شناس تصريح کرد: گروه هاي کم درآمد جامعه که کارهاي روزانه دارند و هيچ نوع حمايتي ندارند بايد مورد پشتيباني لازم قرار بگيرند و خيرين نيز توجه ويژه به اين خانواده ها داشته باشند.

*آموزش جامعه براي جلوگيري از کرونا

وي با بيان اينکه آموزش جامعه در جلوگيري از شيوع کرونا نکته بسيار مهمي است، افزود: نياز است آمارهاي مرگ و مير و ابتلا توسط دانشگاهيان بررسي شود تا سن افراد مبتلا، جنسيت و ساير موارد مشخص شود و از طريق اطلاعات آماري اطلاع رساني لازم انجام شود.

لطيفي با بيان اينکه بايد بپذيريم که اين ويروس جزو جامعه ما است، تصريح کرد: جامعه در اين بازه زماني حساس بايد تاب‌آوري خود را بالا ببرد و پيوسته آموزش ادواري مردم انجام شود و به صورت فرآيند پيوسته از طريق رسانه ها اطلاع‌رساني مستمر انجام شود به عنوان مثال ماسک زدن دائما به مردم آموزش داده شود.

وی عنوان کرد: نياز است با گروه هايي که سهل‌انگاري مي‌کنند برخورد صورت گيرد.

*مردم خطر کرونا را جدي نگرفته‌اند

اين جامعه‌شناس در پاسخ به چرايي رعايت نکردن نکات مقابله با کرونا توضيح داد: مردم در زمان همه گيري بيماري طاعون و وبا نيز آن بيماري‌ها را جدي نمي‌گرفتند و زماني که بيماري گسترش پيدا کرد و به اپيدمي تبديل شد خطر براي همه محرز شد. آموزش زيربناي توسعه است. در گروه هاي مردم که از سواد کمتري برخوردار هستند کمتر نکات بهداشتي را رعايت مي کنند. هرچقدر سواد و آگاهي بالاتر باشد خطرپذيري کاهش پيدا مي‌کند.

لطيفي در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: مثل آمار تصادفات که هنوز در سال بيشترين آمار مرگ و مير را دارد و رفتار مردم در رانندگي با استاندارها فاصله زيادي دارد، مردم کرونا را نيز جدي نگرفته اند و تصور مي کنند که براي آنها اتفاق نمي‌افتد.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي تصريح کرد: مردم بايد شرايط افراد مبتلا را ببينند و خطر کرونا براي آنها ملموس شود خانواده هايي که اعضاي آنها به کرونا مبتلا شده اند زنگ خطري شده تا رعايت کنند. بنابراين بايد به صورت عيني بيماران کرونا را از طريق رسانه‌هاي جمعي ببينند.

وي تاکيد کرد: همچنين دستورالعمل حقوقي ارائه شود تا افرادي که دستورالعمل هاي بهداشتي را رعايت نمي کنند مواخذه و جريمه شوند تا به خود و ساير مردم آسيب نزنند. فصل زمستان خطر کرونا بيشتر مي شود بنابراين نياز به برنامه ريزي سريعتري براي پيشگيري از شيوع روزافزون کرونا داريم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا