اخبار
کد خبر : 11194 ۱۳۹۹/۰۸/۱۹   ۲۰:۰۰:۲۷

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تاکید کرد؛
توسعه مشاغل خانگی، کلید کاهش معضل بیکاری

 

کسب و کار خانگی به عنوان کارگاه‌های کوچکی اقتصادی به شرط حمایت همه جانبه و داشتن نقشه راه اصولی و هدفمند، تاثیر جدی بر کاهش مشکل بیکاری، افزایش تولید و بهره‌وری و رونق اقتصادی می گذارد.

برآیند اطلاعات موجود نشان می‌دهد امروزه کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد شده‌اند.

کارشناسان اقتصادی، مشاغل خانگی را نوعی فعالیت تعریف کرده‌اند که به وسیله اعضای خانواده در محیط خانه صورت گیرد و مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند که در این صورت محیط خانه تنها برای تولید کالا بوده و عرضه، فروش و بازاریابی آن به محیط بیرونی انتقال می‌یابد.

شغل خانگی بسیاری از هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و قدرت رقابت را افزایش می‌دهد.

اقتصاددانان همچنین پایین بودن هزینه راه اندازی و میزان ریسک سرمایه گذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده، امکان کار کردن به صورت پاره وقت، آزادی و استقلال عمل، ایجاد توازن بین مسؤولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انعطاف پذیری کار و توسعه فرهنگ کار در خانواده را از سایر مزایای مشاغل خانگی می‌دانند.

از سوی دیگر به دلیل آنکه زنان نیمی از جمعیت فعال اقتصادی کشور به شمار می‌روند، به اذعان کارشناسان افزایش نرخ اشتغال و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری در بین آنها از یک طرف به معنای توانمندسازی زنان و از طرف دیگر به معنای افزایش رشد اقتصادی و توانمندسازی اقتصاد کشور است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نقش زنان در مشاغل خانگی بسیار محوری است اظهار کرد: در صورت آموزش صحیح و اصولی بسیاری از بانوان جامعه به موازات ایفای نقش در منزل به عنوان زن خانه دار، قادر به نقش آفرینی در حوزه تولیدی نیز خواهند بود.

به گزارش نای قلم، پریسا علیلو در نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در ایام کرونا که به همت جهاد دانشگاهی ویژه زنان کارآفرین و فعالان حوزه کسب و کار خانگی به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: با گسترش روزافزون فناوری‌های نوین به ویژه فناوری دیجیتالی و گسترش فضای مجازی فرصت‌های اقتصادی زیادی برای مشاغل خانگی زنان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: 20 درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می آید که نمونه آن کشورهای چین و بنگلادش هستند کسب و کار خانگی زنان از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شود.

مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر و اهمیت توسعه مشاغل خانگی زنان در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اظهار کرد: با توجه به سهم بالای زنان در اقتصاد ملی و افزایش سطح سواد در این گروه از جامعه و همچنین مسائل فرهنگی مربوط به اشتغال زنان این امکان فراهم می شود که با توسعه مشاغل خانگی از ظرفیت‌های اقتصادی زنان در جامعه استفاده بهتری شود.

علیلو افزود: لازمه تحقق چنین امری، اتخاذ تدابیر هوشمندانه و برنامه ریزی هدفمند و اصولی خواهد بود و با خودباوری زنان و امتزاج آموزش و مهارت‌افزایی هر چه بیشتر می‌توان به توفیقات بسیاری در حوزه اقتصادی نائل شد.

وی اظهار کرد: افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه ای، اتحادیه‌ها، تعاونی ها و صنوف و تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی، از مزیت ها و تاثیرات مشاغل خانگی زنان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های سلامت روان داشتن کار و اشتغال است و مشاغل خانگی به نوعی شروع حرکت استقلال خواهی زنان به شمار می رود، اظهار کرد: باید با بینش و آگاهی لازم افراد بیکار را به سمت حرفه و مشاغل خانگی سوق داد و همگام با آموزش حرفه و شغل مناسب هم جامعه از معضلات دور می‌شود و هم سلامت روانی افراد تضمین خواهد شد.

مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده زودبازده و با توجه به نیاز سرمایه اندک در جهت متعادل کردن بازار کار موثر هستند و در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی کسب و کارهای کوچک خانگی می‌تواند بازدهی مناسبی داشته و در کوتاه مدت یا میان مدت در رفع معضل بیکاری موثر باشد. بسترهای مناسب برای شکل گیری مشاغل جدید را نیز ایجاد می‌کند که نتایجی مثبت طرح ساماندهی مشاغل خانگی می‌تواند به ساعات کار انعطاف پذیر، آزادی و استقلال عمل بیشتر افراد، پایین بودن میزان ریسک و هزینه راه اندازی، بالارفتن بازدهی بدلیل مشارکت سایر اعضای خانواده و فعالیت گروهی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی و کاهش ترافیک کمک کند.

وی اظهار کرد: تامین مواد اولیه این نوع کسب و کارها، استانداردسازی و برندسازی محصولات، پیوند تولیدات مشاغل خانگی با بازار فروش، ورود دارندگان مشاغل خانگی به شبکه های اجتماعی و بازاریابی برای فروش تولیدات این مشاغل از طریق فضای مجازی و استفاده از خدمات پوشش بیمه ای نیز می تواند یکی از چالش‌های پیش روی بانوان باشد.

وی پایداری مشاغل خانگی را ارتباط  این مشاغل با نهادهای پشتیبان و حمایتی عنوان و اظهار کرد: باید این مشاغل به یک سری صنایع بزرگ و همچنین به اتحادیه ها و تعاونی هایی وصل شوند که به آنها در تامین مواد اولیه و بازاریابی کمک نمایند تا پایداری آنها حفظ شود.

علیلو ادامه داد: دولت نیز در راستای حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی اقدام به تخصیص تسهیلات کم بهره، اجرای الگوی نوین مشاغل خانگی که این طرح از طریق هدایت، مشاوره و استعدادهایی موجب توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی می شود شناسایی ظرفیت ها، توانمندی متقاضیان و اتصال به بازار کار از مهم‌ترین اهداف این طرح است و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح وظیفه تسهیلگری را بر عهده دارد.

وی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر و نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید، تقویت مشاغل خانگی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است، سیاست ها و برنامه‌های دستگاهها هم باید به این سو گرایش پیدا کند.

مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: توجه به مشاغل ریشه دار در خانوارها به عنوان یکی از اساسی ترین محور موتور محرکه برای ایجاد درآمد و اشتغالزایی مطرح است و برای رسیدن به اهداف اشتغال پایدار، توسعه مشاغل خانگی نقش مهمی در تحقق اهداف نظام در امر تولید و اشتغال دارد و در سال ۹۹ با ظهور ویروس منحوس کرونا و تاثیرگذاری آن بر شرایط اقتصادی جامعه بیشتر از سال‌های قبل باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا