اخبار
کد خبر : 11175 ۱۳۹۹/۰۸/۱۷   ۰۹:۴۶:۲۷

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان:
برخورد با صرافی‌های غیرمجاز/ پلمب ۱۵ واحد صرافی متخلف در آذربایجان‌غربی

 

صرافی‌ها، محلی برای دادوستد انواع ارزها تعریف شده است اما در این بین کارکرد برخی از آنها قانونی نبوده و باعث به هم خوردن نظم بازارهای مالی می‌شوند.

در حاضر فعالیت برخی از صرافی‌های غیرمجاز در سطح شهر ادامه دارد و به همین دلیل بازار ارز همچنان متشنج است و تا زمانی که این صرافی‌ها فعالیت می‌کنند نوسانات بازار ارز و پولشویی نیز تداوم خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شفافیت، ثبات، انضباط و نظارت از الزامات ساماندهی بازار ارز و دیگر نظام اقتصادی است تا در اینصورت قابل رصد، رهگیری و حتی برنامه‌ریزی دقیق باشند.

این در حالیست که بسیاری از نخبگان و کارشناسان، التهابات ارزی را ناشی از نبودن اطلاعات شفاف در نظام اقتصادی می‌دانند، ضمن اینکه نهادهای نظارتی واکنش سریع‌تری نسبت به فعالیت آنها ندارند.

با توجه به اهمیت موضوع، پلیس امنیت اقتصادی با در اختیار داشتن سه معاونت عملیاتی از جمله معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی، معاونت مبارزه با کالای قاچاق و معاونت اطلاعات اقتصادی سال گذشته تشکیل شد و وظیفه خود را انجام می‌دهد تا با کنترل، نظارت و شناسایی از ورود مفسدان اقتصادی که سبب از بین بردن کسب و کار و درآمدهای حلال می شوند، جلوگیری کند.

مبارزه با جرائم پولی و بانکی، جرایم حوزه بورس، جرایم پولشویی، تسهیلات غیرمجاز بانکی و ... از جمله‌ مواردی است که مورد پیگیری، نظارت و برخورد پلیس امنیت اقتصادی قرار می‌گیرد.

علاوه بر این پلیس امنیت اقتصادی با سیاست‌های جدید، طرح و برنامه‌ریزی، پیش‌بینی، پیشگیری، کنترل، شناسایی، مقابله و کشف فعالیت، جرایم اقتصادی را دنبال می‌کند.

در همین راستا بعد از تشکیل شدن پلیس امنیت اقتصادی در کشور، این یگان در آذربایجان غربی نیز از تاریخ 25 مردادماه سال جاری آغاز به فعالیت کرد.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی در تشریح عملکرد این یگان در حوزه مبارزه با تخلفات ارزی در گفتگوی اختصاصی می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون 37 پرونده اخلال در نظام اقتصادی تشکیل شده است.

سرهنگ بهمن رستمی با بیان اینکه در این رابطه ۳۷ نفر متهم ارزی دستگیر شده است، می‌افزاید: سه هزار و ۳۷ میلیارد ریال تخلف ارزی در این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه التهابات بازار سکه و ارز به دقت از سوی پلیس امنیت اقتصادی رصد و پیگیری می شود، اضافه می‌کند: ۱۵ واحد صرافی متخلف و غیرمجاز نیز در آذربایجان‌غربی شناسایی و پلمب شده است.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی انجام ندادن تعهد ارزی توسط شرکت‌های تجاری، خرید و فروش غیرقانونی ارز توسط صرافی های غیرمجاز و عدم رعایت ضوابط بانک مرکزی توسط صرافی های مجاز را از جمله از جمله تخلفات این افراد عنوان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی در راستای وظایف ذاتی خود برخورد با دلالان ارزی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان می‌کند: در پلیس امنیت اقتصادی به دنبال این هستیم که با سیاست های جدید، طرح و برنامه ریزی، بیشتر به امور پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، مقابله، کشف فعالیت و جرایم اقتصادی بپردازیم.

رستمی اظهار می‌دارد: باید سعی ما بر این باشد لطمه‌ای بر امنیت اقتصادی وارد نشود چراکه رونق اقتصادی به دنبال اقتصاد سالم به وجود می‌آید بنابراین با نظارت و کنترل باید به دنبال ایجاد کسب و کار حلال باشیم.

گفتنی است‌، پولشویی، زمین‌خواری، فرار مالیاتی، اختلاس، رشا و ارتشاء، ربا خواری، تسهیلات غیرمجاز بانکی، اختلال در نظام اقتصادی، تبانی با مأموران دولتی،‌ احتکار و قاچاق کالا و ارز از جمله وظایف پلیس نوپایی است که در راستای پیگیری و برخورد جدی با بحث فساد و کالای قاچاق شکل گرفته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا