Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11152 ۱۳۹۹/۰۸/۱۲   ۲۰:۰۲:۵۵

«احتكار» در اين وانفسا؛
۱۵۷میلیارد ریال کالای احتکار شده در آذربایجان غربی کشف شد

 

احتکار در لغت بازداشت چیزی است برای آنکه پس از گران شدن قیمت آن بفروش برسانند. به عبارت دیگر احتکار عبارت است از نگه داری و انبار وسایل مورد نیاز مردم به منظور افزایش قیمت و سود جویی.

این اقدام فروشندگان با توجه به وضع بازار و به خصوص تقاضای تحریک شده خریداران به منظور بالا بردن قیمت و درآمد حاصل از افزایش قیمت کالا صورت می‌گیرد.

این روزها با توجه به كاهش ارزش پول ملي، افزايش نرخ ارز و گراني اجناس در بازار اخبار زیادی از احتکار به گوش می‌رسد گرچه این آسیب مسأله امروز نيست و در گذشته نیز در مقاطع مختلف که اقتصاد دچار وضعیت بحران شده عده‌ای افراد سودجو که از انسانیت کمترین سهمی ندارند و زندگی شخصی خود را بر جمع ترجیح می دهند از این فرصت استفاده کرده و به این کار زننده دست می‌زنند.

براساس گفته روانشناسان یکی از دلایل احتکار بدون شک طمع ورزی و حرص افراد محتکر است. در چنین حالتی افرادی در جامعه یافت می شوند که قصد دارند تا یک شبه همه کاره شوند و انبوهی از ثروت را داشته باشند. حرص و طمع بر سایر قوای بخشش و ترحم غالب می شود و فرد دست به احتکار می‌زند.

همچنین کمبود منابع در جامعه، خلا قانون، عدم وجود نظم و انضباط اقتصادی و نداشتن برنامه های نظارتی نیز یکی از دلایل مشوقی برای محتکران محسوب می‌شود.

با توجه به اهمیت موضوع جرایم اقتصادی، پلیس امنیت اقتصادی با هدف پیش بینی، پیشگیری و مقابله با جرایم اقتصادی و کمک به تأمین سلامت ساختار‌های اقتصادی تشکیل شده است.

قاچاق کالا و ارز، جرایم پولی و بانکی، جرایم حوزه بورس، جرایم مالیاتی، جرایم پولشویی، تسهیلات غیرمجاز بانکی، زمین خواری و ... در اولویت رسیدگی این پلیس قرار دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با تشریح عملکرد این یگان در هفت ماه گذشته، اظهار کرد: در این بازه زمانی ۴۲ پرونده به در زمینه احتکار کالاهای اساسی توسط پلیس امنیت اقتصادی استان تشکیل و رسیدگی شده است.

سرهنگ بهمن رستمی در ‏گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵۷میلیارد ریال کالای احتکار شده کشف شده است.

به گفته وی، در این زمینه ۴۴ متهم شناسایی و تحویل مراجع قضائی شده است.

رستمی تشریح کرد: عمده کالاهای احتکار شده 308 تن کود شیمیایی، 176 تن گندم، 139 تن آرد، 122 تن برنج، ۱۲۲ تن برنج، ۳۴ تن شکر، هفت و نیم تن چای، پنج هزار و ۳۰۰ لیتر روغن نباتی، ۴۶۳ هزار لیتر فرآورده های سوختی، ۵۶ دستگاه ماشین سواری و ۲۰ دستگاه تراکتور است که به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی استان همچنین کشف ۱۵ هزار و ۱۵۰عدد ماسک بهداشتی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ عدد شوینده قاچاق را از دیگر کالاهای احتکاری کشف شده پلیس امنیت اقتصادی انتظامی استان در هفت ماه گذشته اعلام کرد.

بدون شک اگر مایحتاج مردم به اندازه کافی تولید و در جامعه وجود داشته باشد راه برای سودجویان بسته می‌شود.

با توجه به اینکه این معضل اقتصادي، زندگي اجتماعي را تحت تاثير قرار مي‌دهد، نظارت شدید بر بازار از دیگر راهکارهای اساسی برای رفع و حذف احتکار به شمار می‌آید، از این رو نظارت مسوولان بايد آنقدر دقيق و مسوولانه باشد كه هيچ‌كس به خود اجازه انبار كردن كالاها و سودجويي و سوءاستفاده از شهروندان را ندهد.

همچنین یکی دیگر از روش‌های رفع احتکار عدم استقبال مردم از خرید های گران است. بسیاری از آذوقه‌های احتکاری تنها چند مدت دوام تازه بودن را دارند. اگر مردم خرید نکنند، مجبور می‌شوند تا آن ها را به قیمت های کمتری عرضه کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا