اخبار
کد خبر : 11150 ۱۳۹۹/۰۸/۱۲   ۱۷:۵۳:۱۳

کارگران را دریابید؛
گرانی سرسام‌آور و بازار افسارگسیخته شده

 

گرانی‌های افسار ‏گسیخته و کمرشکن این روزها گریبان طبقات فرودست را گرفته است.

بی ثباتی بازار و گرانی‌های پی در پی و افسار گسیخته و قیمت ‏های نجومی و بی حساب و کتاب خانه‌ها و اجاره‌ها و ... که «کرونا» بر ‏شدت این مشکلات و فراگیرتر شدن آن افزوده، زندگی را برای مردم خصوصا اقشار کم‌درآمد به ویژه کارگران بسیار سخت کرده است. ‏

امروز نه تنها خانه‌دار شدن به رویا تبدیل شده بلکه گوشت قرمز و سفید گرفته تا پنیر و تخم‌مرغ در حال محو شدن از سفره‌های کارگران است.

براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در مهرماه، نه تنها نرخ کالاها و خدمات مصرفی بیش از ۴۱ درصد گران شده‌اند، بلکه کالاهای غیرمصرفی و سرمایه‌ای مانند مسکن، طلا و ارز، افزایش شدید قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند در این بین نکته قابل تامل اقدامات و تصمیمات اخیر و دیرهنگام دولت هم ‏برای کنترل و مهار و کاهش قیمت‌هاست که تاثیر چندانی نداشته است.

کارگران صدمه‌پذیرترین قربانیان شرایط کنونی اقتصادی هستند، چراکه نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را در حالی نگران کرده است که فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می‌شوند و این وضعیت باعث شده بخش عمده‌ای از کارگران و حقوق‌بگیران، نیازهای طبیعی و معمولی زندگی خود و خانواده‌شان را نادیده بگیرند تا بتوانند با این دستمزد ناچیز زندگی‌شان را ادامه بدهند.

یک فعال کارگری در گفتگوی اختصاصی می‌گوید: خوراکی‌ها دچار تورم شدید شده‌اند و کارگران قدرت خرید خود را هر روز بیشتر از روز قبل از دست داده‌اند، تورم لجام‌گسیخته که بر تمام اقلام مصرفی و خدماتی خانوار تحمیل شده، فشار را بر جامعه کارگری صد چندان کرده است؛ این افزایش نرخ‌ها، خط فقر را به بین 10 تا 12 میلیون تومان رسانده است.

علیرضا خرمی در عین حال می‌افزاید: بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی که به شدت هزینه بر است، از یک سو و برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانش آموزان از سوی دیگر، هزینه‌های خانوارهای کارگری را به شدت افزایش داده است.

به گفته او، امروز شما قیمت هر چیزی را با سال قبل مقایسه کنید، می‌بینید که بالای ۱۵۰درصد تورم داشته است. از کرایه خانه بگیر تا هزینه‌های حمل و نقل و آموزش. در این بین، دستمزد کارگران فقط ۲۶ درصد افزایش یافته است؛ ۲۶ درصد افزایش مزد در مقابل ۱۵۰ درصد تورم تجمیعیِ کالاها و خدمات! این معادله اصلاً تناسب و همخوانی ندارد!

خرمی تاکید می‌کند: این افزایش ۱۵۰ درصدی مربوط به کالاهای مصرفی و مسکن و حمل و نقل است؛ دلار و طلا که خیلی بیش از این ارقام و چند صد درصد گرانی را تجربه کرده‌اند؛ در چنین شرایطی، آیا درخواست برای ترمیم مزد، واقعاً خواسته زیادی است؟!

بر اساس داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه سال 1399 به 41.4 درصد افزایش یافته است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. بر این اساس، خانوارهای ایرانی در مهر ماه سالجاری به طور میانگین 41.4 درصد بیشتر از مهر 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه 1399 در مقایسه با ماه قبل هفت واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش 9 واحد درصدی به 40.5 درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش 6 واحد درصدی به 41.9 درصد رسیده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا