Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11138 ۱۳۹۹/۰۸/۱۰   ۲۱:۵۷:۲۰

یادداشت؛
آگاهي بخشي؛ يکي از راهکارهاي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي

 

امروزه طلاق به یک امر بديهي و آسیب جدی تبديل شده است، با وقوع این پدیده و به دنبال آن تزلزل بنياد خانواده مشکلات فراوانی در جامعه روی می‌دهد که وقوع برخي جرائم و بزهكاري‌ها از جمله آنهاست.

از همه مهمتر اینکه با افزایش طلاق هزينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و رواني سرسام‌آوري به جامعه تحميل می‌شود از این روست که جلوگيري از اين واقعه تلخ به يك دغدغه اصلي براي مسوولان تبدیل شده است.

علی‌اصغر عنابی در یادداشتی به راهکار حل این معضل اجتماعی پرداخته است. در این یادداشت می‌خوانیم: اين روزها طلاق يکي از مهم ترين آسيب‌هاي اجتماعي است که دست به گريبان آن هستيم بنابراين افزايش سطح آگاهي جوانان قبل از شکل گيري خانواده تاثير بسيار بالايي در کاهش طلاق دارد، چراکه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و ما بايد قبل از تشکيل خانواده جوانان را آگاه کنيم که اين امر از طريق مشاوران قابل انجام است.

مشاوره‌هاي قبل از ازدواج، قبل از طلاق و بعد از طلاق يک امر اجرائي است که دستگاه‌هاي اجرائي بايد آن را پيگيري کنند، چراکه مجلس و فراکسيون‌ها فقط مسئول جهت‌دهي، حساسيت‌زايي و ايجاد ساختارها هستند.

من معتقدم آگاهي بخشي و افزايش سطح آگاهي يکي از راهکارهاي جدي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي است که بيش از قانون و الزامات تاثير مي‌گذارد. اقدام مهم بعدي اين است که بعد از شکل‌گيري خانواده و قبل از وقوع طلاق فرهنگ مشاوره را جا بيندازيم و حتي الزاماتي را در اين خصوص براي زوجين به وجود بياوريم تا از بروز مشکلات حاد و جدي جلوگيري شود، بعد از طلاق هم جامعه بايد قدم پيش بگذارد و از يک خانمي که مطلقه شده و حتي فرزند هم دارد حمايت کند که تمام اين اقدامات در گرو افزايش آگاهي مردم است.

در مباحث ساختارهاي اجتماعي مسأله جدي قانون نيست چون در بسياري از مواقع قانون داريم اما اجرا نمي‌کنيم در مورد مشاوره هم نيازي به قانون نيست و اينکه ما بياييم مراجعه به مشاور را براي زنان پس از طلاق اجبار کنيم اصلا درست نيست، چراکه اين مسأله بيشتر جنبه فرهنگسازي دارد قانون در اولويت نيست در واقع ما ابتدا بايد اين فرهنگ را ايجاد کنيم و سپس بياييم با قانون بودجه و منابع مالي آن را تامين کنيم، بنابراين اجبار کردن و وضع قانون اصلا کار مناسبي نيست.

مراجعه به مشاور يک امر شخصي است به همين دليل ما نمي‌توانيم مردم را مجبور کنيم قبل از ازدواج، حين ازدواج، بعد از طلاق و.... به مشاوره مراجعه کنند ما تنها مي‌توانيم فرهنگ مراجعه به مشاور را جا بيندازيم و سپس زمينه‌ها و امکانات مشاوره رايگان را فراهم کنيم تا هرکسي که مي‌خواهد از اين امکانات بهره‌مند شود رايگان و بدون پرداخت هزينه نزد مشاور برود آن زمان مي‌بينيم اين فرهنگ به خوبي جا افتاده و همه استقبال مي‌کنند.

مجلس قبلي طرح اجباري شدن مشاوره‌هاي پيش از ازدواج را مطرح کرد اما راي نياورد و بدون سرانجام ماند، چراکه اجباري شدن مشاوره پيش از ازدواج فقط يک بار مالي بر دوش جوانان است و ازدواج را سخت تر مي‌کند ما اگر مي‌خواهيم اين کار را انجام دهيم بايد هزينه‌هاي مشاوره را از منابع عمومي تامين کنيم تا هزينه اضافي بر جوانان تحميل نشود درواقع اين هزينه‌ها بايد از جيب دولت تامين شود تا جوانان.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا