اخبار
کد خبر : 111 ۱۳۹۴/۰۴/۰۷   

مرز بین‌المللی تمرچین و دورنمای آن

*یکسان سازی گمرکی بین تمرچين و عراق صورت نگرفته است

برای اینکه اهمیت مرز تمرچين را بیشتر بدانیم نیازمند آخرین آمار ترددهای مرزی از این مرز هستیم. براساس آمارهای موجود در ماه پنج سال 2015 میلادی غالب بر 12 هزار عراقی از این مرز وارد جمهوری اسلامی ایران شدند و در طرف مقابل بیش از 20 هزار ایرانی به اقلیم کردستان عراق سفر کرده‌اند.

به گزارش ناي قلم، اگرچه این حجم آمار کسری 200 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که تحت تاثیر جنگ داعش و شرایط اقلیم کردستان عراق روی داده است اما نمی‌توان منکر پیشرفت‌های محسوس در امر تردد مسافران بود.

پایانه های ورود و خروج افزایش یافته، مسافران دیگر زیر باد و باران و گرما و سرما نمی‌مانند و هر موقع از شبانه روز بخواهند از مرز تردد می‌کنند.

در بخش گمرک نیز به همین حجم امکانات بیشتری برای تبادل کالا و ترانزیت و مبادلات اقتصادی فراهم شده است.

بزرگ‌ترین انتقاد مسئولین اقلیم در بحث ارتباطات تجاری و مسافری از این مرز به این برمی گشت که نوعی نگاه سیاسی بر این مرز سایه انداخته است و یکسان سازی گمرکی و مبادلات اقتصادی بین این مرز و سایر مرزهای کشورمان با عراق صورت نگرفته است.

اگرچه این مشکلات تماما حل نشده است و به عنوان مثال هنوز راهنمایی و رانندگی برای صدور پلاک به ماشین‌های عراقی براساس ساعات اداری عمل می‌کند و حالت شبانه روزی به خود نگرفته است، یا جاده پیرانشهر به نقده تعریض نگشته و هر روز قربانی می‌گیرد اما پیشرفت‌ها محسوس است.

قبل از ادامه مطلب لازم است به سخنان یکی از رانندگان تاکسی بین شهری بین دو شهر نقده و پیرانشهر اشاره گردد که اظهار می‌داشت روزانه يك تا دو تصادف در این جاده صورت می‌گیرد که یکی از همین تصادف‌ها را ما شاهد بودیم و تصاویر آن را هم منتشر کرده‌ایم.

براساس سخنان راننده در روزهای بارانی و برفی این حجم تصادف به پنج تا هفت مورد در روز افزایش می‌یابد لذا به منظور توسعه مبادلات تجاری و کاهش تصادفات ضروری است تعریض جاده سریع‌تر پیش برده شود.

با علم بر این انتقادات این مرز با دو اتفاق خوش یمن در یک سال گذشته روبرو شد. اولین اتفاق به حضور سرکنسول جدید یعنی مرتضی عبادی بر می‌گردد که در یک سال گذشته علیرغم وجود بحران‌های امنیتی در منطقه بسیار اندیشمندانه توانسته است تفکر سیاسی و امنیتی حاکم بر این مرز را بردارد. هرچند تا رسیدن به مرز مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما روند، رو به رشد و مثبت می‌باشد.

تیم کنسولگری در اربیل به طور یکپارچه در جذب حداکثری و دفع حداقلی نقش مهمی ایفاء کرده است. ارتباطات مکرر با تجار ایرانی و عراقی و کسانی که مشکلاتی در منطقه دارند و ایرانی و حتی عراقی سبب شده است سوءظن‌های حاکم امنیتی اقلیم بر این کنسولگری که روابط افراد و تجار را با کنسولگری صرفا در دیدگاه امنیتی خلاصه می‌کرد کاسته شود، اگرچه تاکید می‌شود هنوز این دیدگاه به طور کامل از بین نرفته است و کماکان ایرانی‌های مستقر در اقلیم از ترس وجود دیدگاه امنیتی ارگان‌های امنیتی اقلیم بر فعالیت آن‌ها کمتر به کنسولگری تردد می‌کنند.

شکست این تابو یک موفقیت بزرگ برای تیم کنسولگری در مرحله اول و در مرحله دوم توسعه همکاری‌ها بین اقلیم و جمهوری اسلامی ایران است.

حجم ترددهای مقامات دولتی کشورمان به این منطقه نیز نشان می‌دهد که اراده مثبتی برای حفظ و توسعه روابط در تهران وجود دارد. کما اینکه آقای قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان در وزارت امور خارجه در سفر خود به اربیل در جمع تجار ایرانی فعال در اقلیم اظهار داشت: وجود مبادلات 7 میلیاردی با اقلیم کردستان عراق به معنای ارتباطات خوب می‌باشد هرچند که طبیعی است در چنین حجمی از روابط مشکلاتی هم وجود داشته باشد. از این رو کنسولگری قطعا در این ترددهای اداری و دولتی به اقلیم نقش مثبت و سازنده ای داشته است.

اتفاق دوم در این حوزه حضور استاندار جدید در آذربایجان غربی است که با کنار زدن نگاه‌های امنیتی به این مرز می‌کوشد عوامل فیزیکی تسهیل کننده در این روابط را زودتر فراهم کند.

قطعا کنسولگری اربیل بدون وجود اراده قوی در مرکز استان آذربایجان غربی نمی‌تواند این مسیر را طی کند. درک متقابل از نیازها سبب خواهد شد امور در زمان بهتر و با هزینه بهتر مدیریت شوند. ساماندهی این امور اولین راه برای بالا بردن مبادلات اقتصادی بین دو منطقه است.

علیرغم این پیشرفت‌ها اما هنوز زمینه های بهره‌وری بیشتر به عنوان مثال در زمینه گردشگری فراهم نگشته است. هنوز جاذبه های گردشگری کشور و امکانات کشور در این راستا اگر هم شناسایی شده باشد اما معرفی نشده است. هنوز مسافرین عراقی و ایرانی براساس هماهنگی‌های شخصی دست به سفر می‌زنند و متولی‌های مشخصی در این خصوص وجود ندارد.

لذا می‌توان گفت که مسئولین مرتبط در این حوزه در سال جدید با مأموریت بیشتری مواجه هستند که می‌بایستی در این حوزه انجام دهند. متأسفانه عدم توسعه‌یافتگی استان سبب شده است زیرساخت‌های اولیه برای پیشبرد امور فراهم نباشد. ضمن اینکه همین عدم توسعه‌یافتگی سبب شده است بخش زیادی از انرژی کنسولگری و استانداری صرف ایجاد این زیرساخت‌ها شود که طبیعی است ضروری است.

به گزارش دفتر نمایندگی بولتن نیوز در اقلیم کردستان عراق، رساندن مرز بین‌المللی تمرچین به استانداردهای مورد نیاز سبب خواهد شد سفیران ایران در منطقه با فراغ بال بیشتری روابط سیاسی را به پیش ببرند. هرچند روند انجام کارها قابل تحسین است اما قطعا هنوز این مرز از استانداردهای مطلوب فاصله زیادی دارد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا