اخبار
کد خبر : 11094 ۱۳۹۹/۰۸/۰۵   ۱۰:۵۶:۳۵

دیدگاه؛
سایه شوم ناکارآمدی تصمیم‌های یارانه‌ای بر زندگی مردم

 

حمید ‌اسماعیلی/ يکي از مشکلاتي که از گذشته در جامعه ما وجود داشته و متاسفانه هنوز هم اين شرايط ادامه دارد، همين سياست‌زدگي است که در بين مديران ديده مي‌شود.

متاسفانه بسياري از تصميمات و کارهايي که صورت مي‌گيرد بيشتر جنبه سياسي دارد تا اينکه بخواهد منافع ملي را تامين کند و چون ما براساس برنامه‌هاي منافع ملي تصميم نمي‌گيريم معمولا يک گروه يا عده‌اي که در يک نهاد يا جرياني خاص چنين شرايطي برايشان فراهم مي‌شود، تصميم به اقداماتي مي‌گيرند که ممکن است در کوتاه‌مدت منافعي را براي آنها تامين کند، اما معمولا براي کشور مشکلاتي را ايجاد مي‌کند که شايد سال‌ها طول بکشد تا بتوانيم خسارات ناشي از آن تصميمات و اقدامات را جبران کنيم.

اين اتفاق در عرصه مجلس، دولت، مقطع فعلي و مقاطع گذشته رخ داده و علت آن هم اين است که کمتر برنامه‌محور هستيم و کمتر تصميمات ملي، تخصصي و کارشناسي گرفته مي‌شود و بيشتر تصميمات مبتني بر منافع سياسي و مقاطع زماني است و چنين کارهايي را انجام مي‌دهيم که مسائل عمومي‌ را تامين نمي‌کند. کلا يارانه در جامعه ما ناکارآمد بوده و اين موضوع مربوط به اين دوران نيست. ما جز در مقطع جنگ تحميلي که به دليل کمبود کالاهاي اساسي، سهميه‌بندي صورت گرفت و کوپن در اختيار مردم قرار گرفت که خاطره خوبي هم به اين لحاظ که کشور به درستي اداره و منابع آن در اختيار همه مردم قرار گرفت، است. البته در آن مقطع شرايط و همکاري مردم خوب و صادقانه‌تر بود، اما امروز شرايط تغيير کرده و شرايط، شرايط جنگ آن زمان هم نيست و به شکل ديگري در کشور دچار مشکلات هستيم. ولي به هر حال تصميماتي که در مورد تامين و حمايت‌هاي يارانه‌اي که در دو سه دهه اخير گرفته شده ناکارآمد بوده است.

اولين آن هم يارانه 45 هزار و 500 توماني است که بيش از يک دهه در کشور اجرا شده و واقعا هيچ تاثيري بر زندگي مردم جز حاشيه‌سازي نداشته است. ضمن اينکه بخش زيادي از منابع غيرهدفمند توزيع شده و در عين حال افرادي از اين امکانات استفاده کرده‌اند که شايد اصلا نيازمند آن هم نبودند، خود اين رقم هم در مدت گذشته با توجه به ميزان تورم و گراني افزايش نيافته و به همين دليل هيچ اثرگذاري مثبتي در زندگي طبقه متوسط و پايين نداشته است. بعد از آن هم يارانه بنزين را داشتيم که واقعا هيچ تاثيري نداشت. مردم از کم و کيف آن اطلاعي ندارند يعني اينکه چطور برخي واجد شرايط دريافت بوده و برخي نبودند، اخباري که به صورت پراکنده دريافت مي‌شود نشان مي‌دهد افراي که يارانه بنزين را مي‌گيرند، همان يارانه‌بگيراني هستند که شايد مستحق دريافت يارانه هم نبودند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا