اخبار
کد خبر : 11064 ۱۳۹۹/۰۷/۲۹   ۱۴:۳۱:۵۸

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
رعایت نکردن فاصله اجتماعی موجب افزایش میزان مرگ و میر شده است

 

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رعایت نکردن فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی موجب افزایش میزان مرگ و میر شده است.

به گزارش نای قلم، قاسم جان بابایی در سی و دومین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با توجه به آمارها، میزان فوتی‌ها آمار تنگاتنگی نسبت به تعطیلی‌ها دارد و چند روز پس از تعطیلات، افزایش مراجعان سرپایی و بستری و مرگ و میر را داریم.

وی افزود: هم اکنون نیمی از ظرفیت مراکز آی. سی. یو این استان به بحث بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا بار نگرانی در جامعه کاهش یابد، ادامه داد: جلوگیری از تجمع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بیماری را کنترل کند و بار بیماری بالا نرود.

بابایی از آذربایجان‌غربی از استان‌های موفق در زمینه کنترل بیماری نام برد و بیان کرد: ۱۱۰ ست کامل آی‌. سی‌. یو در این مدت در اختیار این استان قرار گرفته و چهار ست کامل سی تی اسکن نیز به این استان اختصاص یافته است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با دستور وزیر بهداشت ٢ دستگاه سی. تی. اسکن نیز به این استان اختصاص یافته که به زودی تحویل دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌شود.

بابایی با تاکید بر اینکه قطعاً پاییز و زمستان آسوده ای برای ما نخواهد بود مگر اینکه مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، گفت: اکنون برخی جوان‌ها و حتی افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند از جمله فوتی‌های ناشی از این بیماری هستند و متأسفانه در بخش‌ها افراد میانسال و جوان هم بستری هستند.

استاندار آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: واحد تولیدی ماسک فیلتردار N٩۵ با ظرفیت تولید ماهانه شش میلیون عدد ماسک، روز پنجشنبه این هفته در شهرستان خوی به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدمهدی شهریاری اظهار کرد: یک کارخانه تولید ماسک سه لایه نیز با ظرفیت تولید روزانه ۴٠٠ هزار عدد ماسک، در این استان آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی یکی از واحدهای تولید دستکش را در اختیار دارد و بیش از ظرفیت کشور را تولید و روانه بازار می‌کند.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در بحث مواد ضدعفونی و الکل نیز خودکفا هستیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

شهریاری بیان کرد: مهمترین علت افزایش بیماران در زمان حاضر، رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه، آغاز فصل کشاورزی در منطقه و ورود گردشگران به داخل استان است.

وی اضافه کرد: باید نظارت لازم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه افزایش پیدا کند و محدودیت‌ها برای گروه سه و چهار اعمال شده و در صورت نیاز این محدودیت افزایش یابد.

وی اظهارداشت: همکاری مردمی در این مدت همراه ما بوده و باید این همکاری ادامه داشته باشد تا مدیریت بیماری انجام شود.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بهره‌برداری از دستگاه‌های سی تی اسکن عواملی از این قبیل با همراهی مسوولان انجام شده تا مدیریت بیماری با شدت بیشتری انجام گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی هم گفت: پیشنهاد دادیم امسال از محل اعتبارات توازن منطقه ای ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های بیمارستانی که پیشرفت بالایی دارند اختصاص یابد.

ناصر حضرتی پر تصریح کرد: با رهنمودهای راهبردی مقام عالی استان توسعه پایدار و متوازن و همه جانبه از اولویت های مهم سازمان برنامه و بودجه استان در سالهای اخیر بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت توسعه شاخص های انسانی، امسال نیز در راستای توسعه شاخص های انسانی بویژه در حوزه سلامت متمرکز شدیم.

حضرتی گفت: در سال‌های اخیر بصورت میانگین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان برای توسعه بخش بهداشت و درمان در شهرهای مختلف استان اختصاص داده شده است و امسال نیز پیشنهاد دادیم امسال از محل اعتبارات توازن منطقه ای ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های بیمارستانی استان که پیشرفت بالایی دارند اختصاص یابد.

سپس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان سخنانی گفت: 51 درصد از اعتبارات اختصاص یافته به استان در حوزه تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

نادر صادقی گفت: تاکنون 51 درصد از اعتبارات اختصاص یافته به استان در حوزه تسهیلات کرونایی به میزان 285میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی همچنین به برنامه های استان در راستای کاهش تجمعات برای مقابله با شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات به صورت وبینار و حمایت و استفاده از توانمندی های پارک علم و فناوری در توسعه استارت آپ ها و اپلیکیشن ها در بستر توسعه و ایجاد فریندهای کسب و کار در فضای مجازی از جمله این برنامه ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی همچنین از تولید روزانه ٧٠٠ هزار عدد ماسک در ٣٠ واحد تولیدی استان خبر داد و افزود: همچنین روزانه ۸۰۰ هزار لیتر الکل و محلول ضدعفونی تولید در استان و روانه بازار می‌شود که خوشبختانه موجب اشباع بازار در این خصوص شده است.

وی ادامه داد: این میزان تولید نیاز داخل استان را تامین می‌کند و کمبودی از این نظر در آذربایجان‌غربی وجود ندارد.

جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی با حضور وزیر بهداشت و مسوولان استانی و حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران برگزار شد و حاضران به ارائه گزارش و بیان نظرها و پیشنهادات خود پرداختند.

آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا