اخبار
کد خبر : 11033 ۱۳۹۹/۰۷/۲۳   ۲۰:۲۵:۳۹

رئیس سازمان بهزیستی کشور:
آذربایجان غربی دارای بیشترین آمار بیماری مادرزادی نابینایی است

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور، استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی را دارای بیشترین آمار بیماری مادرزادی نابینایی معرفی کرد.

به گزارش نای قلم، وحید قبادی‌دانا همزمان با روز گرامیداشت عصای سفید در جلسه ویدیوکنفرانس با نمایندگان موسسات و انجمن‌های غیردولتی در حوزه نابینایان سراسر کشور، اظهار کرد: مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول هستند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی دارد.

وی افزود: ۱۵ اکتبر، روز «ایمنی عصای سفید» سمبل هویت اجتماعی نابینایان است و طبق کنوانسیون و همچنین قانون حقوق افراد دارای معلولیت دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و از همه مهمتر حق مشارکت فعال در عرصه جامعه و ... حق همه معلولان بالاخص نابینایان است و امیدواریم در جهت احقاق حقوق این افراد در دنیا گام‌های موثری برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد معلولیت بینایی ژنتیکی است، مشاوره ژنتیک برای خانواده‌ها از پیش از تولد می‌تواند موثر باشد و همچنین مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول می‌باشند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بین گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت هر گروه به صفتی شهرت دارند، یادآور شد: نابینایان به فرهیختگی و دانش بیشتر شهره هستند؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۱۶۳ نفر از دانشجویان تحت پوشش که کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند، افراد دارای مشکل نابینایی هستند که بیش از ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی مدرک ارشد و دکتر هستند و ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز از نفرات برتر رتبه‌های زیر هزار، تعداد قابل توجهی دارای نابینایی بودند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا