اخبار
کد خبر : 110 ۱۳۹۴/۰۴/۰۷   

تراز آب‌های زیرزمینی استان به 160 متر رسید

* شیوه های مصرف آب کشاورزی اصلاح نشود، آب‌های شیرین تبدیل به آب‌های شور می‌شود

طبق اعلام کارشناسان و مسئولان مربوطه برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمينی که تشکيل آن هزاران و شاید میلیون‌ها سال به طول انجاميده و هدر رفتن آب در مصارف خانگی٬ شهری٬ کشاورزی و صنعتی باعث از بين رفتن این نعمت گران‌قدر خدادادی شده که متأسفانه در کنار آن بی‌توجهی مسئولان و عدم آگاه‌سازی مردم از عواقب ناشی از بحران آب به تلف شدن روزافزون آب منجر شده است. به طوری که آمارها نشان می‌دهد بيشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد. بنابراین بایستی نسبت به مدیرت منابع آب در بخش کشاورزی نيز فکری جدی صورت گيرد.

به گزارش ناي قلم، یکی از تصمیم‌های اساسی دولت تغییر کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی پایدار است. تجهیز اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری مدرن نیز از راهکارهای در دست پیگیری و اجرا برای تامین آب مورد نیاز دریاچه است که هم اکنون این طرح در آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

عمده هدف طرح توسعه پایدار کشاورزی مصرف بهینه آب و کشت با روش‌های مدرن است که کارشناسان این موضوع پس از بررسی زمین‌های مساعد کشاورزی با مشارکت کشاورزان، محصول را با روش جدید و مدرن کشت می‌کنند و با مراقبت‌های کمتر و مصرف کمتر آب محصولی بهتر از گذشته را به بازار تحویل می‌دهند اما نباید فراموش کرد که اجرای این برنامه‌ها نیازمند همکاری ویژه کشاورزان است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی هشدار داد که با ادامه روند فعلی مصرف آب کشاورزی در استان به وضعیت بحران آب می‌رسیم.

به گفته دانشجو میزان آب‌های شیرین استان سالانه بیش از 4 میلیارد متر مکعب است که از این میزان بیش از 2 میلیارد متر مکعب آن، آب‌های سطحی و 2 میلیارد متر مکعب آن نیز از طریق آب‌های زیر زمینی و با هزینه بسیار بالا تامین که به دلیل مصرف غیراصولی و نادرست بیش از 70 درصد آن هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه تراز آب‌های زیرزمینی استان در سال‌های قبل چندین متر بیشتر نبود اما هم اکنون به 160 متر رسیده است، تصریح کرد اگر شیوه های مصرف آب کشاورزی اصلاح نشود سطح آب‌های زیرزمینی باز هم پایین رفته و آب‌های شیرین تبدیل به آب‌های شور می‌شود.

دانشجو تغییر شرایط اقلیمی منطقه، افزایش بی رویه بهره برداری از منابع آب و احداث سدها را از عوامل به هم خوردن اکولوژیک استان دانست و گفت که 60 درصد بحران آب در استان به دلیل توسعه مصارف و 30 درصد نیز به دلیل تغییر شرایط اقلیمی در استان روی داده است.

وی گفت: دولت باید مدیریت مصرف آب را از طریق تشکل‌های آب بران به خود مردم واگذار کند.

* اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۱۲ هزار هکتار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در زمینه برنامه های جهاد کشاورزی گفت که در حال حاضر اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۱۲ هزار هکتار در ۹ شهر استان در حال اجراست که تحقق این هدف نیازمند ۸۰ میلیارد تومان تامین اعتبار است.

اسمعیل کریم زاده همچنین با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزود: طرح‌های بخش کشاورزی استان برای احیای دریاچه ارومیه در پنج بخش تدوین شده است که اجرای طرح آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی، اجرای شبکه های زهکشی پایاب سدهای حوزه دریاچه ارومیه شامل سدهای حسنلوی نقده، سد مهاباد، بوکان و زولای سلماس، انتقال آب با لوله و تهیه نقشه کاداستر اراضی واقع در حوزه دریاچه ارومیه را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین در خصوص طرح انتقال آب با لوله اظهار کرد در قالب این طرح هزار کیلومتر با ۶ میلیارد تومان اعتبار اجرایی می‌شود که طی آن آب برای مکان‌هایی که امکان اجرای طرح آبیاری قطره ای و بارانی وجود ندارد که با اجرایی شدن طرح از پرت آب به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد براساس اجرای طرح‌های ستاد احیای استان در بخش کشاورزی موظف هستیم در برنامه ۵ ساله با صرفه جویی هر سال ۸ درصد آب ۴۰ درصد آب در این بخش صرفه جویی و به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

کریم زاده تغییر الگوی کشت محصولات پرآب را از دیگر رویکردهای این سازمان در خصوص احیای دریاچه ارومیه ذکر و اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل غفلت و کم توجهی شاهد کشت محصولات پرآب از جمله چغندر قند، توسعه باغات سیب در اراضی حوزه دریاچه ارومیه بودیم که در نظر داریم با رعایت الگوی کشت و توزیع ارقام اصلاح شده تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار دهیم که بخشی از این طرح در حال اجراست.

هم اکنون ۳۵ درصد از مردم استان از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند که بروز بحران خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه موجب نگرانی مردم روستاها و کشاورزان استان شده است. نکته قابل تامل این است که دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود و مشکل کشاورزان حل نمی‌شود مگر با همکاری خود کشاورزان.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا