اخبار
کد خبر : 10970 ۱۳۹۹/۰۷/۱۳   ۱۰:۴۸:۱۴

یادداشت؛
ضرورت اقدامات ضربتی برای برخورد با کارفرمایان متخلف

 

کارگران کارخانه‌ها، نگهبانان و کارگران خدماتی به دلیل فعالیت مداوم کاری، تورم شدید و نیز وضعیت معیشتی و شغلی بی‌ثبات، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر ویروس کرونا هستند.

از زمان وقوع اپیدمی کرونا، ضرورت نظارت بر کلیه کارگاه‌ها و به خصوص کارگاه‌های بخش خصوصی، از همان روزهای نخست از سوی کارشناسان بهداشت و ایمنی کار مورد تاکید قرار گرفته است. با توجه به آخرین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، نظارت اصلی بر رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی در محیط کار و کارخانه‌ها برای مقابله با کرونا بر دوش وزارت بهداشت است؛ هرچند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص، وظایف مهمی را برعهده دارد. با این حال  نگرانی اصلی فعالان و تشکل‌های

کارگری آن است که هنوز به نظر نمی‌رسد اراده یا برنامه جامع و سختگیرانه‌ای برای برخورد با کارفرمایان متخلف در جهت التزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تامین وسایل بهداشتی برای کارگران وجود داشته باشد.

با توجه به تصویر موجود از وضعیت کسب و کار کارگران به نظر می‌رسد چشم‌انداز پیش‌رو برای تامین سلامت کارگران، چه در بخش ابتلا و سرایت و چه در حوزه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

براساس ماده 91 قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین‌حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به ‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و‌ بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه هستند و در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی، می‌توانند کارگران را به کمیته اضباطی فراخوانند.

بنابراین در شرایطی که آحاد جامعه با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند شرط تامین سلامت و مراقبت از جان کارگران، تشدید نظارت و بازرسی بر کارفرمایان است تا ماسک، دستکش، محلول‌های ضدعفونی و غیره را برای کارگران تهیه کنند. علاوه بر آن اقدامات جمعی نیز نظیر لزوم ایجاد فضای لازم در جهت فاصله‌گذرای اجتماعی در محیط کار ضروری است.

این در حالی است که طبق اظهارنظر کارگران، هنوز در بسیاری از کارگاه‌ها و به ویژه در بخش خصوصی ازجمله رستوران‌های جمعی و غذاخوری‌های سراسری شرایطی برای کارگران وجود دارد که می‌تواند موارد ابتلا و مرگ و میر کارگران را افزایش دهد.

با توجه به اظهارات کارشناسان بهداشتی و روابط کار، لازم است در این خصوص نهادهای ناظر از قبیل مراکز بهداشت و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات ضربتی و دستوری را در محیط‌های کار و برای برخورد با کارفرمایان متخلف در اولویت قرار دهند.

در غیر این صورت، کرونا قربانیان بیشتری را از کارگران خواهد گرفت؛ کارگرانی که این روزها از ابعاد مختلف دستمزدی، ثبات شغلی، بیمه بیکاری مشکلات فراوانی دارند و حالا مسئله جان و سلامت جسمی آنها نیز با شروع پاییز و سپس فصل سرما، در خطر به مراتب بیشتری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا