اخبار
کد خبر : 10955 ۱۳۹۹/۰۷/۰۹   ۲۰:۰۰:۳۹

با مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار؛
اجرای فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه آغاز شد

 

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با آغاز سال زراعی جدید، عملیات اجرایی فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار در سطح استان شروع شد.

به گزارش نای قلم، بیتا احمدیان در گفتگویی اظهار کرد: فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه در راستای اجرای تفاهم نامه فی مابین سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان های جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و شرقی در سال زراعی 1399-1400 آغاز به کار کرد.

وی تصریح کرد: این پروژه در آذربایجان غربی در فازهفتم در چهار شهرستان ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب در 17 روستای جدید و 23 روستا مربوط به فازهای قبل در  قالب عقد قرارداد با 23 شرکت فنی و مهندسی کشاورزی عملیاتی می شود.

احمدیان خاطرنشان کرد: پروژه مذکور با هدف مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و نهاده های شیمیایی (کود و سم) از طریق اجرای فنون و تکنیک های فنی و با مشارکت جوامع محلی در سطح حوضه آبریز ارومیه اجرا می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: این طرح در شش فاز از سال 93 لغایت 99 اجرا شده وهمزمان با آغاز سال زراعی 1399-1400نیز فاز 7 اجرای این طرح شروع شد. طی این شش فاز در مجموع در سطح بیش از 2276 هکتار از مزارع و باغات 95 روستای استان، یک هزار و 582 بهره بردار آموزش های ترویجی لازم را فرا گرفتند.

وی اضافه کرد: در این راستا با 55 شرکت خدمات مشاوره ای فنی مهندسی قرارداد منعقد و اعضای آنان نیز آموزش های لازم را در این زمینه کسب کردند.

احمدیان خاطرنشان کرد: در این طرح بیش از 650 مورد کارگاه آموزشی با مشارکت بیش از 10 هزار بهره بردار در موضوعات مختلف کشاورزی و 40 نمایشگاه انتقال تجارب در روستاهای محل اجرا پروژه برگزار شده است.

گفتنی است بر اساس تفاهم نامه فی مابین سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهادکشاورزی با تامین منابع مالی از سوی دفتر حفاظت از تالاب های ایران با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد و دولت ژاپن از سال 1393 آغاز و تاکنون در حال اجرا است.

صرفه جویی در مصرف آب در سطح مزارع  در حدود 35 درصد و کاهش مصرف مواد شیمیایی اعم ازکود و سموم شیمیایی به میزان 40 درصد و همچنین مدیریت پسماندها و ضایعات کشاورزی و جلوگیری از 30 درصد تبخیر از اهداف اجرایی این طرح است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا