اخبار
کد خبر : 1095 ۱۳۹۴/۰۹/۰۷   

ما اصلاح طلب هستیم

* کسانی که تحت عنوان اصلاح طلب شایعه پراکنی و شبه افکنی می کنند انحصارطلبند

استاندار آذربایجان غربی امروز در آستانه سومین سال فعالیت دولت تدبیر در استان در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.  

به گزارش نای قلم، در این نشست که حدود 40 نفر از خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی ارومیه حضور داشتند، قربانعلی سعادت، در پاسخ به پرسش نای قلم مبنی بر اینکه دلیل تاخیر سفر ریاست محترم جمهوری به استان آذربایجان غربی چیست، گفت: تمام مقدمات این سفر صورت گرفته، سفر هیئت های اجرایی به استان انجام شده و خواسته های استان و پروژه های تاثیرگذار در پیشرفت استان تهیه شده است.

او به وعده ریاست جمهوری به مردم آذربایجان مبنی بر احیای دریاچه ارومیه اشاره و اضافه کرد که دلیل خاصی برای این تاخیرها وجود ندارد، به احتمال زیاد این سفر با اجرای هرچه بهتر پروژه های احیای دریاچه ارومیه انجام شود چه بسا بخشی از اقدامات لازم برای نجات دریاچه ارومیه تحقق یافته است.

بخش مهم سخنان استاندار آذربایجان غربی به موضوع انتخابات و حواشی آن مربوط بود، او ابتدا با اشاره به برنامه های دولت تدبیر و امید به منظور برگزاری انتخاباتی قانونی و بی طرفانه، اظهار کرد که شرایط برای برگزاری یک انتخابات پرشور رقابتی فراهم است و از حضور تمام گروه های سیاسی برای شرکت در انتخابات استقبال می کنیم چرا که نمی خواهیم در انتخابات فقط یک گروه نزدیک به دولت وارد میدان شود و معتقدیم یک کشتی گیر نمی تواند با خودش کشتی بگیرد و در یک مسابقه تنها یک نفر شرکت کند.

وی به این نیز تاکید کرد که هرچه حضور سلایق سیاسی بیشتر شود، میزان مشارکت مردم نیز افزایش می‌یابد، اینکه ما سلیقه‌های مختلف سیاسی را کنار بگذاریم و فقط یک سلیقه حق حرف زدن داشته باشد، مشارکت حداکثری در انتخابات نخواهیم داشت.

سعادت ادامه داد: استان آذربایجان غربی با توجه به وجود اقوام مختلف شرایط ویژه ای دارد لذا باید همه گروه ها و اقوام نماینده داشته باشند تا انگیزه ای برای حضور پای صندوق های رای باشد.

وی همچنین به ادعای یکی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه «استانداری به عنوان پایگاه جبهه پایداری است» پاسخ داد و گفت: ما به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید وقتی آغاز به کار کردیم تمام فرمانداران دولت نهم و دهم را از کار برکنار کردیم حال آنکه امروز از استانداری به عنوان ستاد انتخاباتی جبهه پایداری نام می برند، کسی که فرافکنی می کند یا آدم فهمیده ای نیست یا از وضعیت سیاسی استان و گروه های مختلف خبر ندارد یا خود را به بی خبری زده است.

سعادت با ذکر اینکه با مارک زنی و فضای غیرسالم مخالفیم، متذکر شد: استانداری را متهم کردن به حمایت از یک جریان جریان سیاسی فرافکنی است و ما از هیچ گروهی حمایت نمی کنیم.

وی در عین حال متذکر شد که ما در دولت تدبیر و امید اصلاح طلب هستیم چه بسا در استانداری به عنوان یک اصلاح طلب عمل نمی کنیم و در مدیریت اجرایی از جریانات مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب، مستقل و اصولگرا که چهارچوب دولت را قبول دارند استفاده می کنیم و معتقدم کسانی که تحت عنوان اصلاح طلب شایعه پراکنی و شبه افکنی می کنند انحصارطلبند.

سعادت با بیان اینکه اصلاح طلبی یک گفتمان است نه یک حزب رستاخیز بر اتحاد همه گروه های جبهه اصلاح طلب تاکید کرد و گفت: در سطح کشور 18 حزب و تشکل اصلاح طلبی وجود دارد که همدیگر را نفی نمی کنند در صورتی که در ارومیه خلاف این را شاهدیم، کاری که خارج از گفتمان اصلاح طلبی هست.

وی تاکید کرد: ما به دنبال کار سیاسی نیستیم بلکه به دنبال کار اجرایی و خدمت به مردم هستیم و اینکه از همه نیروها استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی سپس اظهار کرد: احزاب از ضرورت های رشد و بالندگی در حوزه های مختلف است، اگر احزاب نهادینه شوند می توانند افکار عمومی را در انتخابات هدایت کنند و مردم بر اساس برنامه، کاندیداهای خود را انتخاب کنند حال آنکه به چنین مرحله ای نرسیده ایم و اشخاص چاره ای جز این ندارند که برای معرفی خود در مجالس ترحیم، سخنرانی در مساجد و سایر مراسمات شرکت کنند اما نکته قابل تامل این است که افراد شاخص و کسانی که به مدت چهار یا پنج سال مدیریت استان را برعهده داشتند شایسته نیست برای معرفی خود که شناخته شده نیز هستند به گزینه شرکت در مراسمات و سخنرانی در مساجد روی آورند.

سعادت همچنین در توضیح دلایل قطع همکاری استانداری با مدیرکل سابق حوزه استانداری گفت:  نداشتن پایان خدمت و مدرک تحصیلی دلیل اصلی عدم همکاری استانداری با وی بود.

اولویت استان آواربرداری از اقدامات نامناسب دولت گذشته است

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص ترین اقدامات انجام گرفته در استان اشاره و تصریح کرد: آواربرداری از اقدامات نامناسب دولت گذشته نخستین کار مدیریت جدید در دو سال گذشته بود که در این راستا سعی کردیم فضای کار و تلاش را برای دستگاه های اجرایی مختلف ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در ابتدای حضور دولت یازدهم، 17 هزار میلیارد ریال بدهی دولت در حوزه فعالیت های عمرانی در آذربایجان غربی بود که از این میزان، هفت هزار میلیارد ریال در حوزه بدهی به پیمانکاران و 10 هزار میلیارد نیز در حوزه تعهدات ایجاد شده برای دولت بود که کاهش این میزان به صورت جدی در دستور کار ما قرار گرفت.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: از هفت هزار میلیارد ریال بدهی ایجاد شده به پیمانکاران تاکنون نزدیک به دو هزار میلیارد ریال پرداخت شده و پنج هزار میلیارد ریال باقی مانده است.

وی ادامه داد: در کنار این امر، توجه به اجرای طرح های با پیشرفت بیش از 80 درصد طبق راهبردهای دولت در دستور کار قرار گرفت که همگی این پروژه ها به اتمام رسید و در حال حاضر در حال اجرای پروژه های با بیش از 60 درصد پیشرفت در استان هستیم.

سعادت گفت: هم اکنون با تلاش شبانه روزی در همه حوزه ها کار روی ریل قرار گرفته و با تلاش همه دستگاه ها در دست انجام است.

وی افزود: ایجاد رضایتمندی نسبی در بین مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت، تلاش برای جذب سرمایه گذاران در راستای اجرای طرح های صنعتی، تولیدی و اشتغال زا، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس و تصویب احداث منطقه ویژه اقتصادی سرو و همچنین توجه به مرزهای رسمی با ایجاد زیرساخت ها از جمله دیگر فعالیت های دولت در دو سال گذشته در استان بوده است.

احداث قطار سریع السیر ارومیه- تبریز  

استاندار آذربایجان غربی این خط آهن با بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار از محل سرمایه خارجی اجرا می شود.

سعادت افزود : در اجرای این طرح نزدیک به 100 کیلومتر خط آهن و به طول هشت کیلومتر تونل بین ارومیه تبریز احداث می شود.

وی افزایش مبادلات اقتصادی، تسریع در رفت و آمدها، کاهش مصرف انرژی و افزایش تعاملات فرهنگی و اجتماعی را از اهداف این طرح عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی احداث خط راه‌آهن ارومیه به تبریز را از جمله طرح‌های استراتژیک عنوان کرد و افزود: در راستای تحقق این طرح اقتصاد استان با اقتصاد تبریز و تهران پیوند جدی می‌خورد و باید اقدامات در این راستا با جدیت پی‌گیری شود و امید است در آینده این راه‌آهن به اردبیل و ترکیه راه یابد که در امر توسعه و سهولت روند صادرات محصولات نقش به‌سزایی خواهد داشت.

سعادت سپس به موانع و مشکلات طرح ساخت راه‌آهن مراغه به ارومیه اشاره کرد و گفت: ما در سال 74 همزمان با سفر هاشمی رفسنجانی به استان این راه آهن را درخواست کردیم که امیدواریم به سرانجام برسد.  

استاندار توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود تکمیل پروژه خط آهن تا نقده در سال 93 و تکمیل پروژه خط آهن تا ارومیه امسال عملیاتی شود که بودجه ای تخصیص نیافت، در حال حاضر اتمام راه آهن مراغه به ارومیه به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد همچنین در این راستا سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی کرده است.

سعادت اظهار امیدواری کرد بعد از پساتحریم و اصلاح وضعیت بودجه ای کشور، مشکل اعتباری پروژه های ملی رفع شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تصمیم چینی ها برای سرمایه گذاری در جاده ابریشم و احیای آن ادامه داد: این راه آهن نیز در این مسیر است و می توان از سرمایه چینی ها و تصمیم آنها برای سرمایه گذاری در این پروژه بهره برد.

سعادت، راه آهن را یکی از زیرساخت های اساسی برای توسعه ارومیه و استان ارزیابی کرد و گفت: راه آهن مراغه - ارومیه بیشتر راه آهن انتقال بار است و می توان از ظرفیت راه آهن پیشنهادی ارومیه - تبریز برای افزایش سرعت و کیفیت سفر ارومیه ای ها بیشتر بهره برد.

اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه؛ اقدامات شاخص در استان

استاندار آذربایجان غربی شاخص ترین اقدام دولت در منطقه احیای این دریاچه است که در روزهای گذشته با احداث کانالی به طول بیست و پنج کیلومتر و عرض چهل وپنج متر و عمق سه متر آب رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود میاندواب را به حوزه دریاچه ارومیه هدایت میکند .
وی اجرای طرح آبیاری قطره ای را نیز یکی دیگر از طرح های احیا دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: برای صرفه جویی در مصرف آب در طول پنج سال در 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه آبی این دریاچه طرح آبیاری قطره ای اجرا می شود که تاکنون سه هزار هکتار آن به پایان رسیده است.

وی با اشاره به افزایش امید در بین مردم در خصوص احیای دریاچه ارومیه با فعالیت های دولت تدبیر و امید در این خصوص افزود: اگر ما سه سال پشت سر هم اقدامات تصویب شده در خصوص تثبیت آب دریاچه ارومیه را عملیاتی کنیم، آب جنوب استان از طریق کانال حفر شده با دستگاه های خریداری شده به دریاچه ارومیه می رسد و موضوع افزایش سطح آب در دستور کار خواهد بود.

سعادت همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بودجه کم فرهنگی اختصاص یافته به دستگاه های فرهنگی در آذربایجان غربی اظهار کرد: ما امسال بودجه میراث فرهنگی را سه برابر کرده ایم و در کنار آن بودجه های خوبی را در اختیار نهادهای فرهنگی از جمله حوزه های علمیه، اوقاف ، مساجد و مصلاها قرار داده ایم، که صرف مرمت و بازسازی بناهای تاریخی مثل باغچه‌جوق ماکو، مساجد و بازار ارومیه شده است و این از لحاظ میراثی ارزش فراوانی دارد.

*تخصیص 100 درصدی اعتبارات عمرانی استانی آذربایجان‌ غربی

استاندار آذربایجان غربی همچنین از تخصیص 100 درصدی اعتبارات عمرانی استانی آذربایجان‌ غربی که معادل 192 میلیارد تومان است، خبر داد.

به گفته سعادت 70 درصد بودجه استانی در سال گذشته تحقق یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه پیشنهاد مدیریت اقتصادی هزینه درآمد استان به هیئت دولت خبر داد و اضافه کرد: امسال پیش بینی درآمدهای استان هفت هزار و 700 میلیارد ریال بوده در حالی که حدود سه هزار میلیارد ریال به استان اختصاص می یابد که این امر نشان می دهد در صورت تفویض اختیار وزارتخانه ها به استان می توانیم در این خصوص مدیریت خوبی داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آذربایجان‌ غربی جزو هفت استان کشور است که بحث درآمد و هزینه را برای پیشرفت و توسعه پیشنهاد کرده است، تصریح کرد: آذربایجان‌ غربی استعداد خودگردانی را دارد و اگر استان در این پنج سال با درآمدهای استانی اداره شود به خودکفایی می‌رسد به شرطی که استاندار اختیارات لازم را نیز داشته باشد.

سعادت اضافه کرد: متاسفانه از ظرفیت‌های موجود استان در شرایطی که اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید با قدرت بسیار اجرایی شود، استفاده نشده و به همین خاطر باید اختیارات، ضمیمه مسئولیت‌ها باشد.

وی ادامه داد: البته اخذ اختیار از وزرا و دادن آن به استانداران بسیار سخت است که این کار با اهتمام دولت انجام شد ولی مجلس اجازه چنین کاری را نداد و تاکید کرد که باید خود وزرا این تفویض را در صورت صلاحدید انجام دهند.

استاندار گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت به سمت ایجاد توازن منطقه ای گام بر می دارد که در این خصوص باید اختیارات مناطق افزایش یابد و همه آن منوط به تصویب توازن منطقه ای در قانون برنامه ششم توسعه است.

وی از بهبود وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی در دو سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت چاره جویی ها برای کاهش مشکلات صنایع، خروج آنها از رکود، اعطای تسهیلات در قالب سرمایه در گردش، ایجاد اشتغال برای حدود چهار هزار نفر در حوزه صنایع و ایجاد زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان انجام شده است.

*موافقت برای راه اندازی دفتر فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در ارومیه

استاندار آذربایجان غربی از موافقت برای راه اندازی دفتر فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در ارومیه خبر داد و گفت: این مرکز همچون سه استان دیگر آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در ارومیه نیز به فعالیت می پردازد که در مرحله ثبت شرکت ها قرار دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره لزوم آموزش زبان مادری در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این التهابات و جریانات امنیتی دلیل نمی شود که به مردم بگویید لازم نیست شما زبان مادریتان را یاد بگیرید. بنیادی برای انجام ترتیبات لازم در حال احداث است. این حق قانونی مردم است که زبان مادریشان را آموزش ببینند.

چرایی پایین بودن رتبه استان در شاخصه های توسعه ای سوال دیگری بود که استاندار پاسخ داد: در تمام شاخص ها رتبه استان پایین نیست اینکه اینکه در برخی موارد شاخصه های ضعیف را مطرح می کنیم، خواستار توجه مسئولان و جذب بودجه هستیم.

استاندار آذربایجان غربی تعداد واحدهای راکد استان را یک هزار و 260 واحد تولیدی اعلام و اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۴۰۰ واحد تولیدی راکد شناسایی و اقدامات لازم برای فعالیت مجدد این واحدها صورت گرفته است.

وی از بهبود وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی در دو سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت چاره جویی ها برای کاهش مشکلات صنایع، خروج آنها از رکود، اعطای تسهیلات در قالب سرمایه در گردش، ایجاد اشتغال برای حدود چهار هزار نفر در حوزه صنایع و ایجاد زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان انجام شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا