Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 10911 ۱۳۹۹/۰۷/۰۲   ۲۱:۳۶:۰۴

دیدگاه؛
سقوط كيفيت آرد و نان

 

مهم‌ترين علت پايين بودن كيفيت نان، نامرغوبي آرد توليدي است، نان در فرهنگ ما جايگاه والايي دارد، نان بركت سفره است و به عنوان مهم‌ترين جزء سبد غذايي خانوار و يكي از خريدهاي هميشگي و روزانه هر خانواده محسوب مي‌شود اما هميشه با حاشيه‌هاي فراواني مانند نان سبوس‌دار و تيره يا نان خمير و سفيد، بالا رفتن قيمت‌ها، پايين آمدن وزن، كم شدن كيفيت و عدم مرغوبيت، اضافه ‌شدن افزودني‌هاي غيرمجــاز به خمير و چالش پخت و نگهداري صحيح همراه بوده است.

به نظر مي‌رسد حل مشكل نان در گرو اصلاح گندم توليدي است، اگر گندم تولید داخلی قابل استفاده و داراي كيفيت بالايي براي تهيه نان است چرا گندم خارجي وارد مي‌شود؟ اينكه نان خمير بوده و وسط آن خشك شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد يكي از مواردي است كه تقريبا تكراري شده است. هر چند اكثر نانوايان دليل بي‌كيفيتي نان را عرضه آرد بي‌كيفيت اعلام مي‌كنند و از كيفيت آرد عرضه ‌شده، گلايه دارند اما در كارخانه‌هاي توليد آرد، مهارت نانوايان را علت بي‌كيفيت شدن نان مي‌دانند.

در اين ميان خلأ نظارت دوسويه بر نانوايان و عرضه‌كنندگان آرد به ‌شدت حس مي‌شود. با توجه به حساسيت موضوع لازم است تا در خصوص تهيه آرد و نان و سلامت آن، استانداردسازي دستگاه‌هاي توليد نان و آزمون‌هاي مختلف روي آرد صورت گيرد تا سلامت مردم به خطر نيفتد.

در عين حال پايين‌بودن كيفيت مواد اوليه، دقت نكردن در توزيع به موقع آرد و خميرترش، استفاده از جوش شيرين و جوهر قند، كم‌تجربه بودن نانوا رعايت نكردن زمان لازم براي عمل آمدن خمير رعايت نكردن شرايط صحيح پخت، رعايت نكردن حرارت مطلوب و... برخي از عوامل كيفيت پايين نان و ضايعات بالاي اين محصول است.

به هر حال این امر هر دلیلی داشته باشد باید فکر اساسی برای حل آن اندیشیده شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا