اخبار
کد خبر : 10903 ۱۳۹۹/۰۷/۰۱   ۲۱:۲۱:۳۶

پس از بارها تکذیب؛
کمبود گاز مایع در آذربایجان غربی تایید شد

 

 طی ماه‌های اخیر تشکیل صف‌های طویل سیلندر گاز مایع، کمبود و نبود این کپسول‌ها موجب ایجاد مشکلات اساسی برای شهروندان شده است.

صف‌های طولانی کپسول گاز مایع و عدم تأمین نیاز خانوارها بخشی از مشکلاتی است که طی ماه‌های اخیر مشکلات زیادی را برای مردم استان ایجاد کرده است.

این در حالیست که مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه موضوع کمبود گاز مایع را تکذیب و اعلام کرد هیچ مشکلی در تامین کپسول گاز خانواده‌هایی که از گاز طبیعی برخوردار نیستند، وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این راستا اعلام کرد که از بابت توزیع گاز مایع برای شهروندان مشکل خاصی وجود ندارد.

به گفته نادر صادقی از بابت توزیع گاز مایع برای شهروندان مشکل خاصی وجود ندارد و دستگاه های نظارتی و شرکت توزیع فراورده های نفتی ارومیه موظف شده اند از بدو خروج کپسول های گاز مایع از کارخانه نسبت به روند توزیع عادلانه آن نظارت بیشتری داشته باشند.

پس از بارها تکذیب کمبود گاز مایع در آذربایجان غربی در نهایت امروز، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تایید این موضوع، تعمیر و نگهداری پالایشگاه اراک، مصارف خانه باغ ها برای عرق گیری سنتی، تهیه رب خانگی و غیره را از جمله دلایل کمبود گاز مایع اعلام کرد.

غلامرضا بابایی در جلسه بررسی علل کمبود سیلندر گاز مایع در استان، گفت: توزیع سیلندر گاز مایع خارج از چهارچوب تعیین شده از سوی شرکت نفت و پخش فرآورده های نفتی، توزیع خارج از شبکه محسوب و با عاملان آن برخورد قانونی می شود.

وی اظهار کرد: توزیع سیلندر گاز مایع برای خودروهای گاز سوز LPG در سطح شهر به غیر از تاکسی های شهری که پمپ سوخت‌گیری خاصی دارند، ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: گاز مایع باید در مناطقی که فاقد لوله کشی گاز هستند از طریق کارت الکترونیکی که از سوی شرکت نفت و پخش فرآورده های نفتی تعیین شده است، توزیع شود.

بابایی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب گاز مایع برای هر سلندر 11 کیلوی 9 هزار و 700 تومان است که فروش بالاتر از قیمت مصوب تخلف بوده و هم وطنان می توانند گرانفرشی، احتکار، عدم توزیع و توزیع خارج از شبکه را از طریق سامانه شبانه روزی 124 ستاد خبری سازمان گزارش کنند تا در کمترین فرصت رسیدگی شود.

در این جلسه مصوب شد، با توجه به وجود مصرف گاز مایع در باغات این استان به ویژه در این فصل، توزیع گاز مایع فعلا در جلوی درب ایستگاه شرکت های موزع گاز مایع با تراکنش به مصرف کنندگان توزیع شود.

شرکت های موزع توزیع گاز مایع آنالیز قیمت تمام شده خدمات توزیع را استخراج و به سازمان صمت استان ارسال می‌کنند تا نسبت به مشخص کردن قیمت فروش به پیمانکاران و نمایندگی های توزیع در جلسه آتی و درصورت لزوم پیشنهاد افزایش نرخ خدمات توزیع به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان جهت طرح و تصویب در کار گروه تنظیم بازار اقدام شود.

شرکت پخش فرآورده های نفتی مناطق ارومیه و میاندوآب هم باید تراکنش های توزیع گاز مایع شرکت های موزع را از زمان الزام توزیع گاز مایع از طریق سامانه الکترونیکی به سازمان صمت استان ارسال کنند.

با توجه به عدم تخصیص سهمیه گاز مایع استان توسط شرکت‌های موزع کشوری، مقرر شد شرکت‌های موصوف نسبت به تخصیص سهمیه استان متناسب با مقدار جذب شده کل اقدام کنند و درصورت عدم تخصیص سهمیه استان متناسب با میزان جذب با شرکت‌های متخلف مطابق قانون تعزیرات حکومتی برخورد شود.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نظارت های لازم را طبق معمول بر نرخ های مصرف کنندگان گاز مایع اعمال می کند و در صورت مشاهده تخلف برخوردهای قانونی لازم را به عمل می‌آورد.

به نظر می‌رسد دستگاه های نظارتی باید بیشتر برای حل مشکلات مردم دراین حوزه ورود کنند، بررسی و نظارت بیشتر می‌تواند راه را بر عرضه خارج از ضابطه کپسول در بازار آزاد ببندد، نظارت بر عرضه گاز مایع با نرخ مصوب دولتی و مهمتر از آن عرضه این محصول به مصرف کننده واقعی منجر به افزایش رضایت شهروندان و جلوگیری از این می شود که مردم با تحمل سختی در صف‌های طولانی  به انتظار بنشینند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا