Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 10852 ۱۳۹۹/۰۶/۲۳   ۲۱:۱۵:۳۳

امروز بررسی شد؛
عوامل موثر در ریزش قبل از برداشت سیب درختی در باغات استان

 

علل و عوامل ریزش قبل از برداشت سیب درختی استان امروز با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، معاون علمی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دو نفر از پژوهشگران مروج ارشد کشوری و جمعی از مدیران و پروهشگران استانی، بررسی شد.

به گزارش نای قلم، در این جلسه که بعد از بازدیدهای میدانی از تعدادی از باغات شهرستان ارومیه صورت گرفت، قاسم حسنی محقق و عضو هیات علمی بخش نهال و بذر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از وضضعیت باغات استان، عوامل ریزش سیب استان را در سه گروه عوامل ژنتیکی، مدیریتی و آب و هوایی عنوان کرد و افزود: سیب های رقم رد گلدن در مقایسه با رقم گلدن دچار ریزش بیشتری می شوند و پایه های بذری نیز نسبت به پایه های رویشی ریزش بیشتری دارند.

این محقق، گروه دوم را عوامل مدیریتی دانست که در آن نقش آبیاری، تغذیه و مبارزه با آفات و هرس بیشتر به چشم خورده به گونه ای که روش غرق آبی و تغذیه خودسرانه و کوددهی بیشتر باعث ریزش می شوند .

حسنی در ادامه بر نقش تغییر اقلیم و هوای گرم منطقه نیز اشاره کرد و گفت: پایداری هوای گرم سه هفته قبل از برداشت باعث ریزش شدید سیب درختی می شود.

وی در ادامه راهکارهایی از جمله آبیاری منظم و عدم مواجهه درختان با تنش های کم آبی و پرآبی را یکی از عوامل اساسی برای جلو گیری از ریزش عنوان کرد.

در ادامه این جلسه محققان و حاضران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

آذربایجان غربی با تولید سالاانه بیش از یک میلیون تن سیب درختی رتبه اول را در کشور داراست و امسال پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و 100 هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا