بحران «کرونا» با وجود تمام آسیبها و مشکلات خود، شاید فرصتی برای آشکار شدن ظرفیتهای پنهانی باشد که تا کنون بسیاری از سازمانهای خصوصی و دولتی برای قرار گرفتن در مسیر اتصال به فناوریهای نوین از آن غافل بودهاند.
به گزارش نای قلم، پاندمی کووید 19 در جهان، آسیب و تحولات بسیاری در سراسر جهان را موجب شد. تحت تاثیر درآمدن محیطهای کسب و کار، نوسانات جهانی قیمت نفت، کاهش تولید و .... از جمله مسائلی بود که تغییرات بسیاری در سطح جهان را موجب شد.
بانکها و سیستم بانکداری جهان نیز از این تغییرات مصون نمانده و موسسات مالی و پولی کشور نیز همراه با این تغییرات مجبور به اعمال تغییراتی در سیاستهای خود در این میان شدند.
استفاده از ابزارهای فضای مجاز و انجام امور بانکی در بستر اینترنت بیش از پیش سرفصل فعالیتهای بانکها قرار گرفت تا بتوانند خود را از تعرضات این ویروس موذی مصون نگه دارند.
*«کرونا» رفتارهای سنتی و متعارف بانکداری را به چالش کشید
در حقیقت حرکتی که پیش از شیوع «کرونا» در جهان و همچنین ایران آغاز گشته بود، موجب شد تا روشها و رفتارهای سنتی و متعارف بانکداری و ارائه خدمات بانکی به صورت فیزیکی و حضوری را به چالش کشانده و با محدودیتهای فراوانی مواجه کند.
افزایش سقف برداشت از دستگاههای ATM، ارائه خدمات از راه دور از طریق ابزار از پیش تعریف شده در بانکها از جمله مواردی بود که، شیوع کرونا ، جهت دهی و سرعت بیشتری به آن بخشید.
حمله ویروس کرونا، باعث شد تا بانکها با ایجاد اتاق های فکر سعی کنند با ایجاد نوآوریها در شرایط کرونایی به جنگ با این ویروس با خلاقیتها و نوآوریهایی بروند تا بتوانند به سلامت از این بحران گذر کنند.
در حقیقت شاید «کرونا» فرصتی برای سیستم بانکی کشور بود که بتواند ابزارهای بانکداری سنتی را به چالش کشاند و به سمت ابزارهای فناوری نوین و توسعه نظام بانکداری دیجیتالی و هوشمند هدایت کند.
*توفیق اجباری آشنایی با نظام بانکی هوشمند در سایه سهمگین کرونا
روی آوردن بسیاری از بانکها به ویژه بانکهای خصوصی به نوآوریهای نوین، مانند کربنکینگ، خودگردانها بانکی و ... از جمله فرآیندهایی به شمار میآیند که روی آوردن به آنها حتی قبل از بحران کرونا نیز آغاز گشته بود، اما پاندمی کرونا باعث شد تا از روند سرعتی بیشتر برخوردار گردد.
بسیاری از بانکهای جهانی چون گلدمن ساکس، اچ اس بی سی، بانک دی بی اس و ... در این مسیر شتاب بیشتری پیدا کردند و دراین راستا به شرکتها و بنگاههای کوچک اقتصادی اجازه دادند تا تقاضای وامهایی با مبالغ بالا را به شکل آنلاین به این بانکها ارائه کنند و این تجربه جدید در سطح جهانی نیز در سایه کرونا شکل گرفت.
*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ورود جدی بانکها به بحث فناوریهای نوین ضروری است
انور حبیب زاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی حضور و عملکرد بانکهای خصوصی و دولتی در زمینه استفاده از پتانسیلها و ابزارهای نوین بانکداری در نظام نوین بانکداری و دایره فناوری اطلاعات بسیار مهم تلقی کرد و افزود: کشور ما جدیدا به بحث فناوریهای نوین و دیجیتالی ورود کرده است اما این ورود به صورت شفاف و واضح نبوده است، یقینا نیاز است این ورود به صورت جدیتر صورت گیرد.
وی افزود: تاثیرات بیماری کرونا یکی از مسائلی است که موجب شده ما به ناچار باید به فناوریهای نوین ورود کنیم، در کنار همین موضوع، میزان پرداختیها از سوی بانکها موجب نارضایتی مردم شده است. به عنوان مثال فردی دارای چهار کارت بانکی است اما نتواند مبالغ دلخواه خود را برداشت کند در حالی که فرد میتواند با یک کارت مبالغ بیشتری را از حسابهای خود برداشت کند. از این رو ضروری است که بانکهای ما ورود جدیتری به بحث بانکهای دیجیتالی و نوین داشته باشند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با ضعفها و نقصهای بانکها در ورود به فناوریها و نوآوریهای نوین به ویژه برنامههای مجلس در این باره بیان کرد: مجلس سه ماهی است که آغاز به کار کرده است در واقع کمیسیون اقتصادی همواره در تلاش است که وضعیت اقتصادی مردم را تا حدودی بهبود ببخشد. از این منظر مجلس درصدد برنامهریزی بهتری است. یکی از مسائل مدنظر مجلس، تقویت زیرساختهای بانکها است به بیانی دیگر تنها فرایند پرداختها و برداشتها از بانکها کافی نیست بلکه در ارتباط با مسئله روز، بانکها باید بتوانند خدمات بهتر و به روزتری ارائه دهند.
حبیبزاده اظهار امیدواری کرد: امیدواریم مجلس توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد و بتواند با برنامهریزی بهتر و هماهنگ با بانکها بتواند راهکارهای سازندهای نیز ارائه دهد. از جمله این مسائل بحث تجمع در بانکها و سایر نیازهای روزانه شهروندان است که باید از طریق ورود جدی بانکها به بحث بانکهای دیجیتالی و فناوریهای نوین حل شود.
*«کرونا» فرصت مطلوب تعاملات بین بانکها و فینتکها
نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: از این رو ضروری است بانکها بیش از پیش خدمات نوین و جدیدی را به مردم ارائه دهند در عین حال مجلس هم تلاش دارد که بانکها را در این راستا همراهی کند. امیدواریم در روزهای آینده با توجه به ماندگاری بیماری کرونا شاهد برنامههای بهتری باشیم و بانکها نیز با ارائه خدمات نوین و بهتر به شهروندان، از نگرانی آنها بکاهند.
بر اساس این گزارش، مؤسسات و شرکتهای فین تک در این شرایط به مزیتهای گستردهای ناشی از مراجعه مشتریان بانکی، دورکاریها، و کنترلهای از راه دور دست پیدا کرده و عملاً موقعیت خوبی را در بازار جدید بانکی و پولی بدست خواهند آورد.
در حقیقت شاید «کرونا» فرصتی پنهان برای شرکتهای فعال در ارائه خدمات نوین بانکداری دیجیتال باشد که تا کنون مورد غفلت برخی بانکها و در مجموع نظام بانکی ما مواجه بوده است.
البته باید توجه داشت که مشکلی که نظام بانکداری دیجیتالی، استفاده از ابزارهای مجازی و راهکارهای هوشمند بانکی با آن مواجه است، فرهنگ سازی عمومی برای کارمندان نظام بانکی و مشتریان بانکها، ارائه خدمات مطمئن و مؤثر از یک طرف و جلب اعتماد کارکنان و مشتریان بانکی از طرف دیگر میباشد. به نظر میرسد نظام بانکداری ایران و بانکهای عامل کشور اگر چه هنور در قالبهای سنتی و ساختاریافته گذشته خود اسیر و گرفتار هستند، ولی بهرهمندی از جوانان نخبه، باهوش و مستعد ایرانی در مدیریت بانکداری نوین پساکرونایی کشور و دسترسی به فناوریهای بانکی به ویژه با استفاده از شرکتها و مؤسسات دانش بینان کشور، میتواند آرمان تحقق نظام بانکداری دیجیتالی توسعه یافته پساکرونایی را به منصه ظهور برساند.
انتهای پیام/ |