اخبار
کد خبر : 10801 ۱۳۹۹/۰۶/۱۵   ۱۲:۰۸:۵۷

امروز؛
۶۱۸ هزار دانش آموز آذربایجان غربی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند

 

سال تحصیلی جدید و شروع فصل مشق و کتاب، رنگ و بوی سال‌های گذشته را ندارد زیرا فعالیت مدرسه‌ها که امسال زودتر آغاز شده و از روز نخست مهر به نیمه شهریور ماه تغییر کرده است متاثر از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا با دغدغه همگانی نسبت به سلامتی فرزندان ایران‌ زمین همراه شده است.

این وضعیت ناشی از آن است که همگان متفق‌القول بر این باورند که آموزش، تعلیم و تربیت تعطیل‌بردار نیست و نباید متوقف ‌شود و روند آماده کردن نسل آینده‌ساز جامعه برای کسب دانش و ورود به میدان تصدی امور جامعه امری خطیر و حیاتی برای همه ماست.

بر این اساس گرچه شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بیماری کووید ۱۹ موجب نگرانی همگانی و جدی والدین، دانش‌آموزان، مدیران و معلمان، متولیان آموزش و پرورش و مسوولان عالی شده است اما این وضعیت نه تنها از اهمیت امر آموزش همگانی کم نکرده بلکه بر حساسیت نسبت به لزوم تداوم آن افزوده است.

در چنین شرایطی آگاهی و عمل مبتنی بر شناخت، با در نظر گرفتن وضع موجود نقشی تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری برای نحوه و کم و کیف ادامه راه آموزش و پرورش دارد که نباید از آن غافل شد.

آغاز سال تحصیلی جاری امسال رنگ و بوی کرونا به خود گرفته و سایه بیماری کووید ۱۹ بر آن سنگینی می‌کند. زدودن گرد و غبار جای خود را به ضدعفونی و حساسیت‌های ناشی از ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده است ولی تلاش برای زدودن گرد نادانی از نسل نو و تلاش خستگی‌ناپذیر برای تعلیم و تربیت آنان همچنان وظیفه‌ای خطیر، تعطیل‌ناپذیر و لازم‌الاجرا برای آموزش و پرورش و متولیان آن است.

بازگشایی مدارس که امروز آغاز شد تلاشی برای آموزش همزیستی با کروناست بیماری همه‌گیری که قرار نیست به این زودی با ما وداع کند و باید همزیستی با او را در شرایط مختلف تجربه کنیم و بیاموزیم.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز در آیین بازگشایی مدارس در دبیرستان مصلی نژاد ارومیه، گفت: شبکه آموزشی شاد در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

 علی رمضانی اظهار کرد: شبکه اجتماعی شاد فرصتی فراهم کرد تا دانش اموزان ما در شرایط خاص بیماری  کرونا از لحاظ آموزشی آسیب نبینند.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: 15 میلیون مخاطب عضو شبکه آموزشی داخلی می باشند و با نهادینه شدن این موضوع آموزش و پرورش از پیشرفت باز نخواهد ماند.

این مقام مسئول گفت: با راه اندازی سبستم مجازی شبکه اجتماعی دانش اموزی، دانش اموزان از عدالت اموزشی برخوردار می شوند و از دانش و مهارت بهترین معلمان استفاده می شود.

رمضانی بیان کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری با وجود سیستم مجازی نباید از آموزش حضوری دانش آموزان غفلت کرد.

وی اذعان کرد: امروز مانور بازگشایی مدارس افتخاری برای ملت ایران است که توانستند با رعایت مسایل بهداشتی مدارس را بازگشایی کنند تا دانش آموزان از اموزش باز نمانند.

* نیاز جامعه تربیت دانش آموزان متفکر و مجاهد است

امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: وظیفه مسوولان آموزش و پرورش و نیاز جامعه اسلامی تربیت دانش آموزان انقلابی، متدین، متفکر و مجاهد است.

 حجت السلام «سیدمهدی قریشی» افزود: مسوولان آموزش و پرورش در سالم سازی محیط برای تربیت علما و اندیشمندان آینده کشور نقش بسزایی دارند.

وی معلمی را شغل انبیا عنوان کرد و گفت: این تعبیر بهترین و با ارزش‌ترین جایگاه را برای معلمان در دین اسلام رقم زده است.

امام جمعه ارومیه اظهار کرد: تکریم جایگاه معلم ضروریست و یادآوری شان و منزلت معلمان نیز برای جامعه باید همیشه تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقام انسان تربیت شده از مقام فرشتگان نیز اولی تر است گفت: کار معلمان تربیت انسان اشرف مخلوقات است و از این مقام مقامی بالاتر وجود ندارد.

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: در دین اسلام مساله تعلیم و تعلم و معلم واژه ها مقدسی هستند چرا که اگر تعلیم و تعلم نباشد خلقت انسان بدون مفهوم خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: سرخلقت هستی مساله تعلیم و تعلیم بوده و محور این موضوع معلمان هستند.

وی با بیان اینکه دانش اموزان باید قدر معلمان را بدانند، بیان کرد: معلمان باید سخنان رهبری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و همواره در تربیت دانش آموزان مد نظر داشته باشند.

امام جمعه ارومیه بیان کرد: طبق فرمایشان رهبر معظم انقلاب تربیت دانش آموزان متفکر، عامل و مجاهد، متدین و اندیشمند به رفع مشکلات کمک شایانی می تواند داشته باشد.

* آموزش توام با سلامت دانش‌آموزان در اولویت است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دولتمردان در مدیریت بیماری کرونا تلاش مضاعفی در مدیریت بیماری داشتند و آموزش توام با سلامت دانش‌آموزان در شرایط کنونی در اولویت است.

 علی مصطفوی اظهار کرد: سال‌تحصیلی جدید دارای ویژگی های مهم است که قرار گرفتن در سال آخر قرن جاری، پدیده کرونا و شرایط خاص بازگشایی زود هنگام مدارس از جمله این ویژگیها است.

وی با بیان اینکه باید با کرونا زندگی مسالمت‌آمیز داشت، افزود: این بیماری در اسفند ماه پارسال آغاز شده و با تدبیر دولتمردان و محدودیت های انجام شده در حال کنترل و مدیریت است.

مصطفوی با اشاره به گزارشی از وضعیت بیماری در استان در سالجاری بیان کرد: با تلاش کادر درمانی و همکاری مردم هم اکنون این بیماری در حال کنترل می‌باشد.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امروز مدارس در حالی بازگشایی می‌شوند که مسوولان مدارس با به کارگیری تدابیر مهمی در صددند تا گامهای مثبتی را راستای آموزش توام با سلامت دانش آموزان بردارند.

وی با اشاره به توصیه های مسوولان و کادر پزشکی افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی باید همواره مورد توجه شهروندان باشد.

* سال تحصیلی جدید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز شد

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۶۱۸ هزار دانش آموز در این استان همزمان با سراسر کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، با نواخته شدن زنگ مهر سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

ابراهیم محمدی افزود: امروز بالغ بر ۶۱۸ هزار دانش آموز آذربایجان غربی در پنج هزار و ۸۰ مدرسه، فرآیند آموزش را آغاز می‌کنند.

وی گفت: ۳۶هزار معلم و فرهنگی آذربایجان غربی نیز آموزش حضوری و غیرحضوری دانش آموزان را بر عهده دارند و امسال ۶۴ هزار دانش آموز پایه اول و ۵۲ هزار دانش آموز پایه هفتم در سطح استان مشغول تحصیل خواهند بود.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه هفت کارگروه پروژه مهر برای بازگشایی مدارس از مدت‌ها پیش فعالیت خود را آغاز کردند،  افزود: آموزش و سلامت دانش آموزان هر دو مهم است و برای نظام تعلیم و تربیت کشور اصل بر کلاسهای حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

محمدی گفت: آموزش حضوری، شبکه های تلویزیون، بستر برنامه شاد و ارائه جزوات آموزشی به عنوان روش‌های مختلف آموزشی در شرایط مختلف در این استان در نظرگرفته شده است.

وی بیان کرد: خانواده ها آموزش و پرورش را یاری کنند تا در یک فضای آرام و با رعایت پروتکل های بهداشتی سال تحصیلی به خوبی طی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی یک ضرورت دو طرفه است، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی برای خانواده ها و دانش آموزان ضروریست و باید خانواده ها، دانش آموزان و بخشی را مسوولان مدرسه رعایت کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از لوازم بهداشتی شخصی و ماسک برای دانش آموزان یک ضرورت است، ادامه داد: سعی شده تا دانش آموزان با آرامش خاطر در مدارس حضور یابند.

سال گذشته بیش از ۶۰۷ هزار دانش آموز در سطح آذربایجان غربی مشغول تحصیل بودند.

این استان دارای پنج هزار و ۸۰ واحد آموزشی است که از این تعداد سه هزار و ۶۵ مدرسه روستایی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا