اخبار
کد خبر : 10800 ۱۳۹۹/۰۶/۱۵   ۱۱:۰۹:۴۰

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌غربی خطاب به مردم؛
دستگاه اسکیمر را با دستگاه کارت خوان اشتباه نگیرید

 

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: مردم در زمان خرید از فروشندگان سیار، باید مراقب باشند اطلاعات حساب بانکی آنها به روش اسکیمر مورد سواستفاده قرار نگیرد.

به گزارش نای قلم، سرهنگ اکبر نصرتی در گفتگویی اظهار کرد: انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز توسط خود فرد می‌تواند از کلاهبرداری‌های موجود در این ترفند پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: کارت‌های اعتباری حضور چشمگیری در زندگی شهروندان داشته و اغلب افراد بیشتر خریدهای خود را از طریق کارت‌های عابر بانک انجام می‌دهند که در این ترفند فرد کلاهبردار به بهانه‌های مختلف اقدام به گرفتن کارت از صاحب کارت کرده و به‌ دور از چشمان وی اول کارت را به روی دستگاه اسکیمر کشیده و پس از کپی‌برداری از اطلاعات داخل کارت آن را در دستگاه کارت‌خوان (pos) کشیده و رمز چهار رقمی را می‌پرسد و عملاً با گفتن رمز کارت این فرد می‌تواند کارت دیگری را ساخته و حساب فرد را خالی کند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: شهروندان باید هوشیار باشند و با وارد کردن رمز عبور توسط خود، امنیت کارت‌های ‌بانکی‌شان را تضمین کنند چون حتی در صورت وجود اسکیمر، بدون اطلاع از رمز، امکان برداشت از حساب‌های بانکی امکان‌پذیر نیست.

نصرتی با اشاره به اینکه اکثر مشکلات در این خصوص ناشی از افشای رمز توسط صاحبان کارت‌های بانکی است، افزود: در هنگام خرید، عملیات پرداخت باید توسط خود مشتریان صورت گرفته و فروشندگان موظفند دستگاه کارت‌خوان را در اختیار و دید مشتریان قرار دهند.

وی اضافه کرد: در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، مراقب باشید دهانه ورودی کارت به دستگاه جانبی یا اسکیمر نصب نباشد و همچنین دقت کنید صفحه کلید دومی بر روی صفحه کلید اصلی جانمایی نشده و دوربین‌های اطراف تصاویر رمز شما را در حین وارد کردن ضبط نکنند.

مطابق قوانین و مقررات جاری، مسوولیت تمام تراکنش‌ها و مبادلاتی که از طریق حساب و کارت بانکی شهروندان انجام می‌شود، برعهده دارنده حساب است و هیچ ادعایی مبنی بر اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی و انتظامی و قضایی قابل قبول نیست.

سالانه صدها مورد جرم مربوط به استفاده نامناسب از اینترنت و فضای مجازی در آذربایجان‌غربی کشف و ده‌ها نفر که بیشتر آنان نیز جوان هستند، به خاطر این جرم ها دستگیر و روانه زندان می‌شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا