اخبار
کد خبر : 1079 ۱۳۹۴/۰۹/۰۳   

در حال رایزنی برای رفع مشکل صادرات سیب به عراق هستیم

* در طی ده سال گذشته شاهد افزایش 5 برابری صادرات به کشور عراق هستیم

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق با اشاره به تلاش برای حل مشکل صادرات سیب گفت: در حال حل مشکل به وجود آمده در بخش صادرات سیب درختی به کشور عراق با رایزنی با وزارت کشاورزی عراق هستیم که امیدواریم هرچه سریع تر این مشکل رفع شود.

انور حبیب زاده امروز در نشست هم اندیشی فعالین اقتصادی آذربایجان غربی با رایزنان اقتصادی ایران در عراق گفت :کشور عراق با توجه به هم مرزی با کشور ایران و بخصوص استان آذربایجان غربی ارتباطات خوبی با ما دارد و اقلیم کردستان این کشور هم  با توجه به اتفاقات گذشته و کنونی از جمله در راه مبارزه با گروه تروریستی داعش خود را مدیون ایران می داند.

وی افزود : کشور عراق جمعیتی 32 میلیونی دارد که بیش از 5 میلیون نفر در اقلیم کردستان این کشورسکونت دارند. ضمن اینکه درآمد سرانه در اقلیم کردستان و کشور عراق بترتیب 4452 و 7100 دلار است.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد : اقتصاد این بخش از کشور عراق مبتنی بر فروش نفت و گاز از منابع موجود است که این منطقه از امنیت مناسبی نیز برخورددار است.

حبیب زاده گفت : پس از جدا شدن اقلیم کردستان از بخش حاکمیتی کشور عراق ، رکود شدیدی در فعالیت بانکی و موسسات مالی این منطقه بوجود آمد.

وی با اشاره به مراودات بیش از 12میلیارد دلاری اقلیم با کشور ایران افزود : آذربایجان غربی یکی از استان های مهم برای داشتن درآمد مناسب از مراودات اقتصادی با این منطقه است که م یتواند از بازارهای قوی و متنوعی که در شهرهایی همچون اربیل و سلیمانیه وجود دارد برای پیش برد بیشتر مراودات و فروش کالاهای مختلف استفاده کند.

حبیب زاده تصریح کرد: تعرفه صفر تا پنج درصدی کالاهای صنعتی و کشاورزی در کشور عراق فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی است ضمن اینکه هیچ منطقه ای با جمعیت 5 میلیونی در جهان وجود ندارد که از لحاظ پیوند فرهنگی با ما نزدیک باشد.

رایزن بازرگانی ایران در کشور عراق هم در این نشست گفت: در طی ده سال گذشته شاهد افزایش 5 برابری صادرات به کشور عراق هستیم که کشور ترکیه با سهم 25 درصدی بیشترین میزان مراودات را داشته است در حالی که سهم ایران 1/5 صادرات کشور ترکیه است.

ابراهیم محمد رضازاده افزود: متاسفانه نبود فعالیت مستمر بازرگانان و تجار ایرانی در عراق در حالی که هم ایران و هم ترکیه هریک 3 نمایندگی دارند باعث ایجاد فاصله میزان صادرات بین دو کشور شده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد : پس از حمله داعش و اتفاقات داخلی کشور ترکیه و البته بسته شدن راه های ارتباطی موصل به بغداد ، شاهد کاهش صادرات این کشور به عراق هستیم در حالی که تغییری در سهم مراودات ایران ایجاد نشده است.

رضازاده اضافه کرد : در زمان حکومت صدام در کشور عراق ، تبادلات تجاری اندکی بین ایران و این کشور وجود داشت و از طرفی در صورت صادرات محور نبودن تولیدات و نداشتن نگاه اقتصادی شاید در آینده هم دچار مشکل شویم.

وی گفت : دولت تدبیر و امید با نگاه اقتصاد محور بدنبال بهبود شرایط اقتصادی است که در این میان رایزنان وظیفه اطلاع رسانی به صادرکننده ها را دارند.

به گزارش خبرآنلاین، رایزن بازرگانی ایران در عراق در پایان اضافه کرد: در حال حاضر مناقصات در عراق بدلیل نبود بودجه متوقف شده است و توصیه ما هم عدم ورود به این بخش است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا