اخبار
کد خبر : 10789 ۱۳۹۹/۰۶/۱۲   ۱۰:۱۹:۰۸

با میانجی‌گری شعب شورا‌های حل اختلاف انجام گرفت؛
صلح و سازش ۲۰ درصد از پرونده‌های دعاوی خانواده در آذربایجان غربی

 

رییس شورا‌های حل اختلاف آذربایجان غربی گفت: بالغ بر ۲۰ درصد از دعاوی خانواده با میانجی‌گری شعب شورا‌های حل اختلاف استان با صلح و سازش مختومه شده‌اند.

به گزارش نای قلم، هادی صمدی در گفتگویی اظهار کرد: اعضای شورا‌های حل اختلاف تلاش کنند در اقدامات صلحی جهت برقراری مصالحه در دعاوی خانوادگی ریشه اختلاف را در مراحل اولیه به صورت اساسی شناسایی و پرونده‌های ارجاعی را با صلح و سازش مختومه کنند.

وی یادآور شد: در صورت موفقیت شورا‌ها در انجام دقیق این امر مهم بسیاری از دعاوی بعدی نشات یافته از اختلافات خانوادگی مثل طلاق، ترک انفاق، مطالبه مهریه، حضانت، مطالبه نفقه و ... که سهم عمده‌ای از دعاوی خانوادگی را به خود اختصاص می‌دهد، تشکیل نگردیده و از ورودی محاکم و دادسرا‌ها کاسته می‌شود.

صمدی همچنین از اعضای شورا‌های حل اختلاف خواست در جریان رسیدگی و حل و فصل دعاوی خانوادگی، زمان بیشتری را جهت انجام گفتگو‌ها و مذاکرات صلحی اختصاص بدهند و از مهلت قانونی سه ماهه نهایت بهره برداری لازم را جهت برقراری سازش استفاده کنند.

رییس شورا‌های حل اختلاف استان تصریح کرد: جایگاه نهاد خانواده در آموزه‌های دین اسلام از ارزش والایی برخوردار بوده و این بنیان مقدس باید حفظ، پاسداری و پاسبانی شود لذا «طرح تحکیم بنیان خانواده در شورا‌های حل اختلاف» به منظور استفاده صحیح از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در زمینه برقراری صلح و سازش در دعاوی و اختلافات خانوادگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در استان اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از بنیان خانواده در حال حاضر به دلیل مواجهه خانواده‌ها با مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امری ضروری است تصریح کرد: خانواده اولین پایگاه بسترساز رشد جسمی، روانی و اجتماعی شدن هر فرد در جامعه است و خانواده‌هایی که به حقوق و مسئولیت‌های خویش جاهل یا بی‌اعتنا باشند زمینه ساز آسیب‌های گوناگون اجتماعی، روانی از قبیل خشونت، اعتیاد، فرار و رفتار‌های نابه‌هنجار بوده و در نتیجه تربیت نسل آینده دچار بحران می‌شود.

رییس شورا‌های حل اختلاف استان در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه حل اختلاف به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی قوه قضاییه است، با اجرای این طرح شورا‌های حل اختلاف می‌تواند کمک شایانی به حل و فصل دعاوی حقوقی و کیفری بالاخص در زمینه دعاوی خانواده و اختلافات زوجین ایفا کند.

این مقام مسئول در دادگستری آذربایجان غربی همچنین اظهار داشت: وضعیت شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه خانواده، استفاده از نیرو‌های توانمند، شایسته، با نفوذ کلام بالا در شعب خانواده و اهتمام مقامات ارجاع دادگاه‌های حقوقی و دادسرا در ارجاع دعاوی خانواده به شورا‌های حل اختلاف در این طرح ساماندهی می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا