اخبار
کد خبر : 1078 ۱۳۹۴/۰۹/۰۳   

بررسي راهکارهاي توسعه روابط تجاري آذربايجان غربي با عراق

* دولت یازدهم میراث بدی از دولت نهم و دهم به ارث برده است       

نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی استان با رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق و منطقه کردستان این کشور در ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، این همایش امروز با هدف تبیین ومعرفی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری و تجاری استان و زمینه های فعالیت اقتصادی در کشور عراق و منطقه کردستان این کشوردر اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه ترتیب یافت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه در این همایش گفت: دولت یازدهم میراث بدی از دولت نهم و دهم به ارث برده است لذا اگر خواهان آبادانی و اعتلای کشور جمهوری اسلامی ایران و علاقمند به فردایی بهتر هستیم، باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

علی دیلمقانیان سپس به معرفی ظرفیت های اقتصادی استان در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی و تجاری پرداخت و افزود: با وجود اینکه محوریت فعالیت ها در آذربایجان غربی کشاورزی است و متاسفانه در سطح کشور نیز به عنوان تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی مطرح شده است اما این استان ویژگی‌هایی فراتر از کشاورزی دارد.

وی آذربایجان غربی را یکی از استان‌های زرخیز کشورمان قلمداد نموده و خاطرنشان کرد: در این خطه صنایع و ظرفیت‌های زیادی جهت فعالیت اقتصادی وجود دارد، همچنین اراضی متعدد و حاصل‌خیز برای کشاورزی، صنایع تبدیلی، فولاد و ... در این منطقه داریم.

نائب رئیس اول اتاق ارومیه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت‌های مختلف خود قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور را دارد، افزود: داشتن مرز مشترک با سه کشور،یک ظرفیت عمده است.

وی با بیان اینکه همسایگی با کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه استان ما را به معنای واقعی کلمه در شرایط خاص استراتژیکی و ژئوپلتیکی قرار داده است، افزود: این ظرفیت بزرگ به معنای واقعی کلمه باید مورد توجه قرار گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد : در بخش صنعت بیش از 95 درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در استان توسط بخش خصوصی انجام شده است که با افتتاح پتروشیمی مهاباد ، آذربایجان غربی در این بخش هم به یکی از قطب های کشور تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد : کشور عراق و بخصوص اقلیم کردستان بعنوان یکی از پتانسیل های مهم برای کشور بویژه استان آذربایجان غربی بشمار می رود همانطور که در سال های 91 تا 93 توانستیم بطور متوسط 6 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته باشیم در صورت بروز کردن شرایط ، توجه به کیفیت کالا و نوع بسته بندی این رقم را افزایش دهیم ، ضمن اینکه اگر به این نکات توجه نکنیم در آینده ای نزدیک شاید این بازار را هم از دست بدهیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به نقش مهم رایزنان بازرگانی اضافه کرد : رایزنان بازرگانی بعنوان سفرای اقتصادی ایران در جهان وظایف سنگینی برای استفاده از پتانسیل های مهم موجود در کشورهای مختلف بویژه عراق دارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا