اخبار
کد خبر : 10773 ۱۳۹۹/۰۶/۰۹   ۲۲:۱۷:۰۹

محرم امسال با رنگ و بویی متفاوت
برگزاری مراسمات عاشورا، زیر سایه پروتکل‌ها

 

محرم امسال رنگ و بوی متفاوتی با سال‌های گذشته داشت و پروتکل‌های بهداشتی برای هیات‌ها و حسینیه‌ها باعث شد که صدای طبل و سنج از کمتر حسینیه‌ای به گوش برسد و عمدتا مراسمات عزاداری در فضای باز و در زمان محدودی برگزار شد.

همچنین عزاداران در فضای باز مثل حیاط امامزاده‌ها، ورزشگاه‌ها، مصلی‌ها، حیاط مساجد و مدارس، بوستان‌ها و کوچه‌ها به سوگواری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.

جلوگیری از حرکت دسته‌های عزاداری و علم‌کشی در خیابان‌ها، برگزار شدن هیات‌ها در فضای باز، محدودیت در زمان برگزاری و نوع عزاداری، لزوم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش پخش نذورات و برچیده‌شدن ایستگاه‌های صلواتی و تکیه‌های موقت، حذف بخش بانوان و کودکان در برخی از هیات‌ها برای جلوگیری از تجمع و شکل‌گیری مراسم‌های اینترنتی از مهمترین ویژگی‌هایی است که امسال به این آیین چند‌هزار‌ساله اضافه و در واقع باید گفت تحمیل شده است، البته هستند مردمی كه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و به‌دلیل زیر پا گذاشتن حق الناس و بالا بردن احتمال انتقال ویروس به باقی مردم، در این هفته‌ها به كرات مورد انتقاد مسئولان قرار گرفته‌اند، بار سفر بسته‌اند برای سپری كردن آخرین تعطیلات چند روزه تابستانی عازم استان‌های «قرمز» می‌شوند تا بار سنگین ویروس كرونا را با خودشان ببرند یا كرونا سوغات بیاورند.

اما در کنار اين هيات‌ها که با صرف هزينه‌هاي زياد تلاش کرده‌اند آيين عاشورا را با رعايت اصول بهداشتي برگزار می کنند، هيات‌ها و دسته‌هاي عزاداري هم هستند که اصلا تغيير رويه نداده و برنامه‌هاي عزاداري‌شان همچون سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شود.

تجمع در فضاي بسته حسينيه‌ها يا خانه‌ها، حرکت دسته‌هاي بزرگ عزاداري که باعث تجمع و شلوغي مي‌شوند، برپايي ايستگاه صلواتي و پخش نذورات همچنان در برخي از نقاط شهر ديده مي‌شود و ناظران قضائي يا بهداشت تا به امروز نسبت به جمع‌آوري آنها اقدامي نکرده‌اند. بيشترين تخلفات هم براي هيات‌هاي کوچکي است که در خانه‌ها يا حسينيه‌ها برگزار مي‌شود.

براي اولين‌بار است كه مسئولان حوزه سلامت و امنيت، براي توصيه به خودداري مردم از مسافرت در تعطيلات پايان هفته، يك صدا شده‌اند. ظرف روزهاي گذشته، مسوولان يك‌صدا از مردم كل كشور خواسته‌اند يك بار هم كه شده، رعايت حق باقي هموطنان را بر تعلقات و خواسته شخصي خود ارجح بدانند و امسال، از سفر تفريحي در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني خودداري كنند.

رها معیری

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا