اخبار
کد خبر : 1077 ۱۳۹۴/۰۹/۰۳   

اجرای مرحله دوم برنامه استقرار کشاورزی پایدار در 75 روستا

* برای احیای دریاچه ارومیه تنها طرح کشاورزی پایدار جوابگو نیست

مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: مرحله دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار در 75 روستا آغاز شده است.

به گزارش نای قلم، محسن سلیمانی امروز در حاشیه نشست مسئولان ادارات کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و شرقی که در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد برگزار شد، اظهار کرد: در این چارچوب توافق نامه همکاری با سازمان های جهاد کشاورزی به امضا رسیده و سایت های طرح در کمیته راهبری استان های آذربایجان غربی و شرقی مشخص و با شرکت های اجرایی محلی نیز قرارداد منعقد شده است.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیل گری و مستندسازی و برگزاری کارگاه های آموزشی فنی و مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی در استان های آذربایجان غربی و شرقی را در سال جاری در همین چارچوب عنوان کرد.

سلیمانی ادامه روند اجرایی طرح کشاورزی پایدار در 41 روستای مرحله اول و 34 روستای جدید در مرحله دوم را از جمله اقدامات اجرایی پیش بینی شده در این طرح عنوان کرد.

وی افزود: با اجرای طرح همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به میزان 35 درصد کاسته شده است.

به گفته سلیمانی در اجرای مرحله نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتار از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد.

وی اضافه کرد: این طرح که از طریق مشارکت جوامع محلی در قالب همکاری دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته آغاز شده است در مرحله نخست در 41 روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و غربی با معرفی شیوه های کشاورزی پایدار در این روستاها با موفقیت به اجرا درآمد.

سلیمانی تصریح کرد: اجرای این طرح منجربه کاهش مصرف آب در سطح مزرعه، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، حفظ و یا افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح، حمایت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در خصوص نقش ذینفعان مختلف در احیای این دریاچه شد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: در قالب این طرح اجرای تکنیک ها و فنون کشاورزی پایدار برای باغات و تکمیل یک فصل زراعی کامل با پوشش کشت پاییزه و بهاره، اجرای طرح های مکمل کشاورزی پایدار شامل معیشت جایگزین، بسیج اجتماعی با ایجاد کمپین و اطلاع رسانی پیامکی در جهت حساس سازی و اطلاع رسانی عمومی به منظور جلب مشارکت حداکثری در فرآیند احیای دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری و پیگیری فرآیند اجرای طرح در مرحله نخست اجرا می شود.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش همگانی هستیم و تنها طرح کشاورزی پایدار جوابگو نخواهد بود، تاکید کرد: تا زمانی که فضای مناسب برای همکاری جوامع محلی فراهم نشود و مردم طرح احیای دریاچه ارومیه را متعلق به خود ندانند، امکان اینکه دولت به تنهایی بتواند این طرح را به اجرا گذارد، میسر نخواهد شد.

سلیمانی تصریح کرد: یکی از علل مهم خشک شدن و کاهش آب دریاچه ارومیه در گذر زمان حضور نیافتن موثر و مشارکت مردم محلی در تصمیم سازی، تصمیم گیری و بهره برداری ها بوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا