اخبار
کد خبر : 10743 ۱۳۹۹/۰۶/۰۳   ۲۰:۴۱:۳۷

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:
سند آمایش سرزمین؛ تدبیری برای توسعه آذربایجان غربی/ استان در یک تله محرومیت گیر کرده است

 

طرح آمايش سرزمين از جمله اسناد بالادستي است كه در راستاي شناسايي ظرفيت ها، قابليت ها و نيازهاي هر منطقه براي توسعه و شكوفايي تدوين مي شود و نقشه راه توسعه به شمار مي رود؛ نقش بي بديل و راهبردي آمايش سرزمين در نظام برنامه ريزي و توسعه كشور از طريق بهره گيري قابليت هاي محيطي جهت بهبود كارآيي و اثر بخشي منابع در مسير توسعه و دستيابي به تعادل و توازن منطقه اي در فرآيند توسعه ملي بي بديل است.

به گزارش نای قلم، کار تدوین سند آمایش آذربایجان غربی به عنوان بالاترین سند توسعه‌ای استان ۹۹ درصد به اتمام رسیده و در مرحله چاپ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در گفتگویی با بیان این مطلب تشریح کرد: این سند از مدت‌ها پیش در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای کسب نظر نخبگان و محققان منتشر شده است.

ناصر حضرتی‌پر با بیان اینکه سند آمایش آذربایجان غربی جزو اسناد افتخارآمیز استان است، افزود: در این سند همه مسائل و قابلیت‌های استان برای چشم‌اندازی ۲۵ تا ۳۰ سال دیده شده است.

حضرتی‌پر تصریح کرد: طبق این سند، استان در سال افق باید نقش اساسی را در تعاملات بین المللی ایفا کند.

به گفته وی، جزو چند استان معدود کشور هستیم که این هدف بنیادی در سند آمایش مد نظر قرار گرفته و به تایید تصمیم‌گیران ملی نیز رسیده است، این تعاملات بین‌المللی در ترانزیت، لجستیک، تجارت و گردشگری نمود خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی عنوان کرد: متاسفانه در ۴۱ سال اخیر استان در یک تله محرومیت گیر کرده است به نحوی که با وجود اینکه ۴.۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اما سهم ما از تولید ثروت برای کشور تقریبا ۲ درصد بوده است، ‌لذا کاستن از این شکاف یکی از اهداف بنیادی سند است.

وی ابراز کرد: قابل قبول نیست استانی با ۹۶۷ کیلومتر مرز با ۴ کشور، نزدیکی به بازار ۱۳۰ میلیون نفری در کشورهای همجوار، سهم ۳۰ درصدی از کشاورزی، نیروی انسانی ماهر، منابع آبی، شش میلیون تن محصولات کشاورزی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سهم ۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد، لذا ارتقای این جایگاه از اهداف سند آمایش است.

وی خاطرنشان کرد: در سند آمایش چشم انداز تدوین شده به این صورت است که استان به عنوان سرزمین تالاب ها، تاج زاگرس و رنگین کمان فرهنگ ها در افق چشم انداز در مقیاس فراملی دروازه ارتباطات بین الملل کشور دارای نقش لجستیک، ترانزیت، بازرگانی و گردشگری است، در مقیاس ملی برخوردار از نقش کشاورزی نوین، معدن و فعالیت های دانش بنیان با برخورداری از زنجیره های صنعتی مرتبط با نقش ملی که با بهره گیری از تنوع قومی و فرهنگی موجود بسط فرصت های توسعه برابر، استانی خواهد بود در مسیر توسعه، امن، متعامل با زیست بومی پایدار و منسجم و یکپارچه.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: با همه اختلاف نظرهایی که در استان می تواند باشد اما برای اجرای دقیق این سند باید وحدت و همدلی داشت.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نمایندگی از دولت راهبری و رصد توسعه استان و کمک به ایجاد زیرساخت‌ها را بر عهده دارد و تلاش می کند تا علیرغم همه مشکلاتی که هست مسیر توسعه را به خوبی به پیش ببرد.

وی بیان کرد: به لحاظ شرایط تحریم، افت محسوس درآمدهای نفتی و نیز بیماری کرونا در شرایط خاصی هستیم، لذا برنامه های توسعه ای با لحاظ این شرایط انجام می پذیرد.

حضرتی‌پر افزود: آذربایجان غربی در جغرافیای ایران اسلامی استعداد ویژه‌ای برای توسعه و پیشرفت دارد و در دوره های مختلف اقدامات بسیار خوبی برای توسعه استان انجام شده اما این اقدامات متناسب با شان و جایگاه مردم نبوده است.

وی یادآور شد: اگر امروز با گذشت ۴۱ سال از انقلاب هنوز در برخی مناطق نیازهایی چون آب و برق برای مردم تامین می شود ناشی از آن است که نارسایی هایی بوده و بنده ضمن تشکر از همه همراهی های مردم و تلاش مسئولان بابت کارها و برنامه های انجام نشده از مردم عذرخواهی می کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی یادآور شد: در هفته دولت امسال ۴۵۹ پروژه عمرانی با ۸۲۳ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می شود و ۵۶ پروژه عمرانی نیز با ۱۷۵ میلیارد تومان کلنگ زنی می شود.

همچنین در این هفته ۱۰۹ پروژه اقتصادی با ۵۱۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ۱۵۳۷ نفر افتتاح و کلنگ زنی می شود.

وی افزود: مجموع پروژه های افتتاحی و کلنگ زنی در این هفته رقمی نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان را شامل می شود.

وی گفت: دولت در طول سال خدمتگزاری به مردم را در جریان دارد و اعتبار صرف شده برای هفته دولت بخشی از این مسیر خدمتگزاری است چرا که ارزش سرمایه گذاری دولت برای پروژه ها در سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

حضرتی پر تاکید کرد: پروژه های اقتصاد مقاومتی استان در ستاد فرماندهی مربوطه با مسئولیت استاندار تدوین و نهایی شده است.

وی عنوان کرد: عمده رویکرد در این پروژه ها احیای واحدهای راکد، ایجاد اشتغال و تسهیل و رفع موانع تولید است. طرح و پروژه های مصوب استانی برای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید یا بطور مستقیم بر جهش تولید تاثیر دارد و یا از این مسئله پشتیبانی می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی افزود: پروژه های مختلفی در بحث اقتصاد مقاومتی در جای جای استان در دست اجرا و یا برخی به اتمام رسیده است، از جمله در بحث آب و خاک به جهت قابلیت ویژه استان در کشاورزی می توان به احداث چند سد در شمال استان، احداث و تکمیل شبکه های اصلی و فرعی زهکشی اشاره کرد، بیمارستان فوق تخصصی زنان ارومیه، تکمیل و توسعه کریدور غرب، بهسازی محور خوی، قطور رازی و ارومیه به سرو، اتمام چند تصفیه خانه، پایانه مرزی رازی، احداث نیروگاه های ۵ کیلو واتی، توسعه گلخانه ها و چند طرح بخش خصوصی از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی است.

وی تشریح کرد: یک هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره نیز برای ایجاد اشتغال و تولید برای استان در راستای تحقق اقتصاد مقاوم در نظر گرفته شده است.

حضرتی پر ابراز داشت: در بحث مولدسازی و فروش اموال مازاد دستگاه های اجرائی تاکنون ۴۹ ملک ارزشمند شناسایی و مراحل فروش آنها در حال اجراست. متاسفانه در این مورد چه در سطح کشور و چه در استان توفیقات کمتری حاصل شده است. دلیل اصلی نیز باور سنتی برخی مدیران است که تصور دارند هر مدیری یا دستگاهی که اموال زیادی دارد لذا مقتدر‌تر است، در حالیکه امروز بهره وری و کارایی ملاک است.

وی اظهار کرد: جلسات شناسایی وضعیت اموال مازاد دستگاه های اجرائی بطور جد در حال برگزاری است و معتقدیم با مولدسازی این اموال مازاد توسط بخش خصوصی که سالانه هزینه های بسیاری صرف تعمیر و نگهداری آنها می شود می توان به بهره وری لازم دست یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی خاطرنشان ساخت: ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش اموال مازاد صرف پروژه های نیمه تمام همان دستگاه می شود، اگر دستگاهی اموال مازاد خود را معرفی نکند طبق قانون هزینه های تعمیر و نگهداری برای آن دستگاه پرداخت نخواهد شد.

وی یادآور شد: در قانون جدید در صورتی که دستگاهی اموال خود را مازاد نداند کارگروه استانی مربوطه به ریاست آقای استاندار اگر تشخیص دهند که آن ملک مازاد است باید بفروش برسد.

حضرتی پر تأکید کرد: درآمد پیش بینی شده آذربایجان غربی در سال جاری یک هزار و 700 میلیارد تومان است. این درآمد صرفا درآمدی است که به خزانه استانی وارد می شود. سال گذشته از مجموع یک هزار و 400 میلیارد تومان درآمد استان ۹۷ درصد محقق شد که ۸۵ درصد سهم درآمدهای مالیاتی بود.

وی بیان کرد: رویکرد اصلی در بحث افزایش درآمدهای مالیاتی نه افزایش میزان مالیات بلکه شناسایی منابع جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: سالانه بطور میانگین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه استان است که البته سالیانه بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار اعم از حقوق و مزایا و عمرانی توسط دولت به شیوه های مختلف از جمله دستگاه های ملی هزینه می شود.

وی افزود: سال گذشته از ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای ۱۰۰ درصد تحقق یافت و از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی نیز بطور میانگین ۴۷ درصد تخصیص یافت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا