اخبار
کد خبر : 10742 ۱۳۹۹/۰۶/۰۳   ۱۹:۳۲:۳۷

براساس استانداردهای تعریف‌شده؛
شاخص های فرهنگی آذربایجان غربی قابل قبول نیست

 

نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خصوص معرفی تالار مرکزی ارومیه امروز در محل تالار برگزار شد.

به گزارش نای قلم، تالار مرکزی ارومیه شاخص ترین پروژه فرهنگی استان است که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و تا سال ۱۳۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با عزم جدی دولت تدبیر و امید در اتمام آن هم اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری در این نشست ابتدا پیرامون اهمیت توسعه فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی، بر توسعه فرهنگی در ابعاد کمی و کیفی تاکید و تصریح کرد: رویکرد و نگرش ما نسبت به فرهنگ از ایدئولوژی ما سرچشمه می‌گیرد.

خدایاری در ادامه سخنان خود مبانی مکاتب سیاسی را مورد اشاره قرار داد و اینکه در مکاتب مارکسیسم، ماتریالیسم، لیبرال دموکراسی و یا سوسیال دموکراسی، اقتصاد زیربنا و حقوق، سیاست، اخلاق، دین و حکومت روبناست، به عبارتی حکومت‌ها، سیاست‌ها، اخلاق و حقوق جامعه در معرض تحول و دگرگونی قرار نمی‌گیرند مگر اینکه اقتصاد دستخوش تغییر و تحولاتی شود.

او اضافه کرد: از نگاه اسلام "فرهنگ"، "معنویت" و "اخلاق" زیربناست و اگر این مولفه‌ها اصلاح شود مساله اقتصاد و آنچه در سایر مکاتب به عنوان زیربنا مطرح شده خود به خود اصلاح می شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، "اقتصاد" از نگاه اسلام یک ابزار و وسیله بسیار استراتژیک، راهبردی و تعیین‌کننده است اما هرگز زیربنا محسوب نمی شود.

او سپس به استاندارد تعریف شده برای فضاهای فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: رتبه استان براساس برخی معیارها ممکن است قابل قبول باشد اما در مقیاس با استانداردهایی که تعریف شده است، قابل قبول نیست.

خدایاری کمبود کتابخانه و سینما را نیز مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: بدون کتابخانه، کتاب‌خوانی، علوم کتابداری و بدون تغذیه فرهنگی مردم نباید انتظار توسعه فرهنگی داشته باشیم.

وی سرانه فضای فرهنگی در آذربایجان غربی را 56 هزار مترمربع اعلام کرد که با بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه به ۷۴ هزار متر مربع افزایش می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین موضوع فرهنگ را در آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرزی با سه کشور پراهمیت دانست.

این مقام مسوول سپس به تالار مرکزی ارومیه اشاره کرد و در خصوص روند احداث آن گفت که بخشی از این تالار در خردادماه باید به بهره برداری می‌رسید که متاسفانه مشکلات به وجود آمده از شیوع این بیماری سبب شد تا با تاخیر چند ماهه انجام شود.

وی اظهار کرد که تالار مرکزی ارومیه، سرمایه‌ای بزرگ برای جامعه فرهنگی و هنری استان است که بهره برداری از آن می‌تواند این استان را مرکز توجه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه، حتی کشورهای همجوار قرار دهد.

تالار مرکزی ارومیه جزء هشت تالار بزرگ کشور محسوب می‌شود و ساختمان آن در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با ۱۸ هزار مترمربع زیربنا احداث شده است.

این تالار دارای سالن یک هزار و 200 نفری، سالن هنرهای نمایشی "وی پی آی"، سالن موسیقی ۴۵۰ نفری و محیط روباز برای نمایش ۳۰۰ نفر است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا