اخبار
کد خبر : 10726 ۱۳۹۹/۰۶/۰۱   ۰۹:۰۹:۰۷

یادداشت؛
لزوم پاسخگويي مسئولان به مردم

 

هدایت ‌آقایی/ شعار همه گروه‌ها و جريانات سياسي در يک کلام مردم و پيگيري مطالبات آنها است و هيچ‌کسي نيست که بگويد به خاطر مساله ديگري تلاش مي‌کنم. هر چند اميد مي‌رود واقعا همه کارها فقط در راه رضايت و رفاه حال و زندگي مردم باشد و از شعار به حالت عمل درآيد. اما واقع قضيه اين است که در شرايط امروز کليه حرکت‌هاي سياسي اعم از داخلي و بين‌المللي به نوعي با مشکل مواجه شده است. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد که تمام مسائل و مولفه‌هاي سياسي حالت نرمال و طبيعي ندارند که بخواهيم با شرايط طبيعي مقايسه کنيم.

شاخص‌هاي فقر به‌شدت پر‌رنگ شده و خط فقر شديدا بالا رفته و درصد بسيار بالايي از جامعه را دربرگرفته است. از طرف ديگر، بحران‌هاي اجتماعي به نوعي خود را نشان مي‌دهد و در خيلي از مناسبات مردم شاهد ازهم‌گسيختگي‌هايي هستيم. لذا در همه زمينه‌ها با مشکلاتي روبه‌رو شديم و در شرايطي نيستيم که بگوييم گروه‌هاي سياسي بخواهند کار خاصي در چارچوب فعلي انجام دهند و راهکار خاصي ارائه دهند.

در اين شرايط آنچه بايد مدنظر قرار گيرد اين است که گروه‌هاي سياسي و کساني که اختيار و مسئوليت دارند اما نسبت به مردم پاسخگو نيستند به سمت مردم بچرخند و نسبت به عملکرد خود پاسخ‌گويي پيشه کنند.

به‌هرحال اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي اقتصاد کشور را فلج کرد؛ هرچند برخي ناکارآمدي‌هايي نيز در ساختار دولت به چشم مي‌خورد. حال پرسش اينجا است که در شرايط فعلي که جامعه با مسائل و مشکلات مختلفي دست و پنجه نرم مي‌کند طرح بحث انتخابات و رويکردهاي جريانات سياسي چه لزومي دارد؟ اينکه گروه‌هاي سياسي دوباره بخواهند بحث مردم و مشکلاتشان را مطرح کنند و مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بکشند اما پس از انتخاب نتوانند در مورد مسائلي همچون تحريم‌ها، مسائل منطقه‌اي و... تصميم‌گيري کنند اساسا بهتر است کنار بکشند و کارهاي نمايشي را کنار بگذارند، چرا که نه مي‌توانند در سرنوشت مردم تاثيرگذار ظاهر شوند و نه اينکه به‌طور واقعي مطالبات مردم را پيگيري کنند، پس بهتر است کناره‌گيري کنند تا مردم واقعا بفهمند چه کسي پاسخگوي آنها است. اين پاسخگويي بايد از جانب جرياناتي که دستي بر قدرت دارند صورت گيرد و گروه‌هاي سياسي هم بنشينند و نسبت به شرايط تحليل دهند و خيلي وارد گردونه قدرتي که صرفا در آن مي‌توانند برشي کوتاه از کيک قدرت بردارند اما تاثيري نداشته باشند نشوند. بايد اجازه داد همانطور که مجلس يازدهم يکدست درست شد؛ انتخابات رياست‌جمهوري نيز همين گونه پيش رود اما نهايتا نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

اکنون مشکل مردم اين است که نمي‌دانند بايد از چه کسي مطالبه کنند. اگر از مجلس پاسخگويي بخواهند اين نهاد نهادهاي بالادستي خود را نشان مي‌دهد. اگر از دولت مطالبه کنند دولت به کمبود اختيارات اشاره مي‌کند. از اين جهت گفته مي‌‌شود که بهتر است انتخابات رياست‌جمهوري را نيز مانند مجلس ببينيم تا يک نفر انتخاب شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا