اخبار
کد خبر : 10712 ۱۳۹۹/۰۵/۲۹   ۱۳:۴۷:۴۰

در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تاکید شد؛
کاهش رشد جمعیت در آذربایجان غربی، بحرانی که باید جدی گرفت

 

جمعیت کشور و به تبع آن استان آذربایجان غربی رو به کاهش است و سال هاست مسئولان بهداشتی و اجتماعی نسبت به کاهش رشد جمعیت هشدار می دهند و هر یک به نوعی با سیاست‌ها و شعارهای مختلف سعی دارند مانع این اتفاق شوند؛ سیاست‌هایی که تاکنون به نتیجه نرسیده است و شواهد نشان می‌دهند روزبه روز تمایل جوانان برای ازدواج و فرزندآوری کمتر می‌شود.

از یک سو مسئولان نسبت به کاهش جمعیت هشدار می‌دهند و از سوی دیگر جوانان بنا به دلایل مختلف از جمله شرایط بد اقتصادی و نبود امکانات رفاهی برای ازدواج و فرزندآوری تمایلی به تشکیل خانواده ندارند، با این حال مسوولان متولی سعی دارند همچنان سیاست‌های افزایش جمعیت را پیش بگیرند.

در همین راستا یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست امام جمعه ارومیه و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد که برخی از آنها از بعد تخصصی نکاتی را نسبت به کاهش یا افزایش جمعیت متذکر شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ابتدای سخنان خود به ارائه نتایج حاصله از جلسه کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان پرداخت و گفت: در این کمیته عوامل موثر در روند رو به کاهش جمعیت مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری اظهار کرد: علت اصلی کاهش جمعیت، تغییر سبک زندگی و نگرش جوانان به ازدواج است لذا برای افزایش جمعیت باید ارزش‌سازی نوینی صورت گیرد.

وی اهمیت بنیان خانواده در تشکیل و تحکیم آن به عنوان پایه اصلی مباحث جمعیتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت در خانواده نسبت به افزایش تعداد فرزندان، معرفی و تشویق خانواده‌های پرجمعیت و استفاده از متخصصان کارآمد در فضای مجازی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

خدایاری به ضرورت ماهیت علمی برنامه های ارائه شده برای نیل به نتیجه مطلوب اشاره و تصریح کرد: وجود دانش به عنوان پشتوانه برای هر اقدام فرهنگی در مسایل پیش رو از اهمیت خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین از ارائه بسته‌های دهگانه به دستگاه‌های اجرایی متولی و معین و ضرورت ارائه نظرات نمایندگان این دستگاه‌ها و ارائه عملکردها به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خبر داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر همکاری همه مدیران دستگاه های اجرایی تصریح کرد، برنامه سیاست‌های جمعیتی در دستگاه‌های اجرایی استان باید هدف‌گذاری شود چرا که بدون هدفگذاری و همکاری اعضای شورا نمی توان به نتیجه درخور سیاست های ابلاغی دست یافت.

 

دیگر سخنران این نشست مدیرکل ثبت و احوال آذربایجان غربی بود.

محمد حیرت انگیز گفت که در شرایط فعلی رشد جمعیت در استان منفی نشده اما روند رشد جمعیت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی در سال 98 به لحاظ ولادت رتبه 11، در فوت رتبه 19، در ازدواج رتبه شش و در طلاق رتبه 17 را به خود اختصاص داده است که در کل نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی داریم.

حیرت انگیز در عین حال متذکر شد که اعداد و ارقام نشان می دهد در سال های آینده روند ولادت، ازدواج، فوت و طلاق نسبت به میانگین کشوری با کاهش‌های شدیدی مواجه می‌شود و باید از اکنون تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

مدیرکل ثبت و احوال آذربایجان غربی توجه به حوزه فرهنگ را در سیاست‌های جمعیتی مهم دانست و خاطرنشان کرد، از بعد فرهنگی اقدامات خوبی در کمیته تخصصی در حال انجام است و امیدواریم بسته‌های دهگانه که در این کمیته تدوین شده است در دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و عملیاتی شود.

حیرت‌انگیز با بیان اینکه جوانان گره‌گشای مشکلات هستند و جامعه به جمعیت جوان فعال و توانمند نیاز دارد، تصریح کرد: ابتدا باید بسترهای ازدواج با استفاده از مشوق‌ها و آموزش‌ها فراهم شود سپس با شناسایی عوامل طلاق و برنامه ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مانع بروز این پدیده شد و در مرحله بعدی با کار کارشناسی و علمی موضوع فرزندآوری طرح و فرهنگ‌سازی شود.

* نگرش غربی بیشتر شده است

رئیس دانشگاه ارومیه نیز گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اعتماد مردم به مسوولان کمتر و نگرش غربی بیشتر شده است.

رحیم حب نقی اظهار کرد: این واقعیتی انکارناپذیر است که مردم از مسوولان حرف شنوی کمتری دارند.

وی در عین حال افزود: دولت می تواند با ابزارهای قانونی و تشویقی در راستای تغییر نگرش‌ها و رغبت برای افزایش جمعیت اقداماتی انجام دهد.

رئیس دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس و همه مسوولان باید خطر کاهش جمعیت را احساس کنند در حالی‌که به نظر می رسد این خطر هنوز احساس نشده است.

*"جمعیت" در قدرت‌آفرینی سرآمد است

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی هم با بیان سخنانی "جمعیت" را یک قدرت برای کشور عنوان و اذعان کرد: "جمعیت" در بین همه مولفه‌های قدرت‌آفرینی سرآمد است.

سردار حبیب شهسواری با اشاره به اینکه کاهش جمعیت آفت بسیار بزرگی است، جامعه سنتی را رهاورد تثبیت و افزایش جمعیت عنوان کرد.

وی تاکید کرد که اگر مسولان در کلان به این موضوع نگاه عمیق، واقع‌نگرانه و عینینت یافته نداشته باشند در سنوات آینده متضرر می‌شویم.

*نگرش جوانان باید تغییر کند

نماینده ولی فقیه در استان در پایان و جمع‌بندی موضوع چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جاری، گفت: اجرای سیاست های افزایش جمعیت نیازمند نهادینه‌سازی فرهنگ فرزندآوری و ازدواج در جامعه است.

سیدمهدی قریشی اظهار کرد: تا نگرش جوانان تغییر نکند اقدامات در راستای افزایش ازدواج و فرزندآوری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی تاکید کرد: برای رفع موانع و تغییر نگرش مردم به مقوله ازدواج و فرزندآوری، وظایف و سهم دستگاه های اجرایی در بخش فرهنگی باید مشخص شود.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: کارهای خوبی انجام گرفته است ولی برای اینکه به نتیجه برسد ضروریست این جلسات و اقدامات تداوم داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: مشاوره و آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج باید تاثیرگذار باشند در حالیکه بازخوردها نشان می دهد تاثیرگذار نبوده‌اند.

وی همچنین گفت: فضای تشویق به سقط جنین هم باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده و با کوچک‌ترین مشکلی که در مادران باردار پیش می‌آید سقط جنین را مطرح می‌کنند و این رویه باید اصلاح شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا