اخبار
کد خبر : 107 ۱۳۹۴/۰۴/۰۶   

عرضه قلیان با طعم مخدر

*گزارشی از استفاده موادمخدر در تنباکوهای قلیان دریافت نشده است

فصل تابستان که می رسد قلیان به عنوان وسیله ای تفریحی تبدیل می شود و آن را بیشتر در دست جوان هایی می بینی که در پارک ها و تفرجگاه ها به کشیدن قلیان مشغول هستند.

به گزارش نای قلم، با وجود حرف های صریح مسئولان در خصوص مضرات قلیان و بیان نگرانی ها اما مصرف قلیان به شدت رو به افزایش است و وجود موارد مخدر در تنباکوهای میوه ای بر نگرانی ها افزوده است.

این در حالی است که طبق قانون عرضه و استعمال قلیان در مراکز عمومی خلاف مقررات موجود است و باید این مراکز از عرضه قلیان خودداری کنند اما در اکثر مراکز رفاهی و گردشگری مکانی به عرضه قلیان اختصاص داده شده است.

کافی است مسئولان متولی این امر سری به سفره خانه های سنتی بزنند در محوطه های بسته و سنتی این سفره خانه ها دود قلیان فضا را پر کرده و امکان لحظه ای نشستن و آسایش برای افراد سالمند و بیماران تنفسی وجود ندارد.

به نظر می رسد در این شرایط باید متولیان امر با برنامه ریزی دقیق نسبت به محدود کردن مراکر عرضه قلیان با جدیدت بیشتر ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تاکنون گزارش قطعی از استفاده مواد مخدر در تنباکوهای قلیان به کمیسیون بهداشت مجلس نرسیده در حالی که اگر چنین موردی دریافت کنیم، حتم بدانید با جدیت با مسئله برخورد می کنیم.

رسول خضری با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر تنباکوهایی که در داخل کشور مصرف می شود، تولید سایر کشورهاست بنابراین ستاد مبارزه با مواد مخدر و گمرکات باید نظارت بیشتر و جامع تری برروی مبادی ورودی کشور داشته باشند تا این مواد خانمان برانداز، وارد کشور نشود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مصرف قلیان به عنوان یک معضل بزرگ در میان بیشتر جوانمان ریشه دوانیده و سوء مصرف آن را می توان در کافه ها، سفرخانه ها، قهوه خانه ها و منازل مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: فروشندگان قلیان و تنباکو برای فروش بیشتر محصولات خود از هر روش ممکن برای ایجاد جذابیت و افزایش اشتیاق در میان مصرف کنندگان بهره می برند.

خضری تصریح کرد: با توجه به بازار وسیع استفاده قلیان در کشورمان اصلا بعید نیست برخی افراد سودجو از مواد مخدر صنعتی نیز در تنباکوها استفاده کرده و این چنین پول بیشتری به جیب بزنند.

وی تاکید کرد: استفاده از هرگونه تنباکو و قلیان ضررهای فراوانی بر سلامت و بدن فرد مصرف کننده می گذارد این در حالی است که اگر مواد مخدر نیز به آن افزوده شود، میزان خطرات استفاده از قلیان هم چند برابر می شود.

خضری اظهار داشت: وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر ارگان های مسئول باید نظارت بیشتری بر روی عملکرد مراکز عر ضه کننده قلیان در کشور داشته باشند.

وی درباره نقش برخی از دشمنان در آلوده ساختن تنباوی قلیان به مواد مخدر با هدف آسیب رساندن به ایرانیان گفت: در اینکه دشمنان، نقشه های شوم برای ما دارند، اصلا شکی نیست بنابراین ضروری است تا مسوولان با هوشیاری و دقت نظر مانع اهداف آنها شوند.

این نماینده مجلس در گفت و گو با افکارنیوز تاکید کرد: متاسفانه اکنون استعمال قلیان تنها مختص آقایان نیست بلکه برخی از خانم ها نیز از آن استفاده می کنند بنابراین وظیفه وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر،وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، اصناف، رسانه ها و... است تا نسبت به مضرات آن اطلاع رسانی کرده و فرهنگ سازی کنند.

وی گفت: برای مقابله با این معضل باید سیاست های تشویقی را جایگزین روش های تنبیهی کرد زیرا تجربه نشان داده روش های بازدارنده تاثیر چندانی در مقابله با این موارد ندارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا