اخبار
کد خبر : 10656 ۱۳۹۹/۰۵/۲۰   ۱۹:۰۴:۲۸

به صورت آزمایشی؛
طرح تفکیک زباله خشک از مبدا در ارومیه آغاز شد

 

همۀ ما هر روز مقداری پسماند تولید می‌کنیم‌ که شامل باقی‌مانده غذا، میوه، سبزی و مو‌ادی است که دائم مصرف می‌‌کنیم و پسماندهای تر محسوب می‌شوند. از طرفی، انواع پسماندهای خشک از قبیل کاغذ، پارچه، مواد پلاستیکی و نایلون‌ها، قوطی‌ها و دستمال کاغذی را پس از مصرف به سطل زباله می‌اندازیم و معمولا سطل جداگانه‌ای برای پسماندهای تر و خشک در خانه در نظر نمی‌گیریم.

تفکیک نکردن زباله‌های تر و ‌خشک از مبدا همیشه کار بازیافت و استفاده دو باره از این طلای کثیف را با سختی مواجه می‌کند.

ضرورت تفکیک و‌ بازیافت زباله‌ها آنجا بیشتر می‌شود که اگر نگاهی به اطراف خود بیندازیم، مواد اولیه پلاستیکی، شیشه‌ای، کاغذی و انواع مواد فلزی از منابع طبیعی است که نباید بی‌رویه مصرف شود.

بنابراین کاهش تولید زباله در درجه اول و تلاش برای استفاده مجدد و ‌مفید از مواد دورریز قابل استفاده و در نهایت تفکیک زباله‌های خشک و ‌تر از موضوعاتی است که باید به یک عادت نیک و همگانی تبدیل شود.

صاحبنظران نیز، مدیریت پسماند و دفن غیراصولی زباله را برای جلوگیری از تهدیدهای زیست محیطی ضروری می دانند و لازمه تحقق و اجرای تمام راهکارهای حل معضل پسماند، منوط به تفکیک زباله از مبداست.

به نظر می رسد، اختصاص سطل های زباله ویژه زباله های کاغذی، پلاستیک، شیشه، قوطی های فلزی، پس مانده مواد غذایی و مواد غیرقابل بازیافت برای واحدهای مسکونی در ترغیب مردم به تفکیک زباله در مبدا موثر است.

با توجه به این مهم، اجرای طرح تفکیک زباله خشک از مبدا در ارومیه مورد توجه قرار گرفته است.

به طوری که به گفته رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه طرح تفکیک زباله خشک از مبدا به صورت آزمایشی در ارومیه آغاز شده است.

احد یوسفی بیان کرده است که طرح جانمایی مخازن تفکیک زباله خشک در مجتمع‌های مسکونی از مدت‌ها پیش برنامه‌ای ریزی شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تصمیم بر دفع همه زباله‌ها بدون تفکیک، این طرح با تاخیر انجام شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا