Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1065 ۱۳۹۴/۰۹/۰۱   

مسمومیت‌های دارویی، رکورددار انواع مسمومیت‌هاست

* مصرف خودسرانه داروها، قرص‌های مخدر و ترامادول بیشترین علت مسمومیت در استان

مدیر گروه آموزشی و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی مسمومیت‌های دارویی را رکورددار انواع مسمومیت‌ها عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، محمد دلیرراد در گفت و گویی اظهار کرد: بسياري از آسیب‌های ناشي از بروز مسموميت‌ها به سادگي قابل پيشگيري است، امروزه شيوه جديد زندگي و دسترسي آسان به انواع مواد شيميايي، داروها و سموم  بدون داشتن اطلاعات كافي از نحوه نگهداري، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهاي مربوط به آن، شيوع مسموميت‌هاي اتفاقي و عمدي را در جامعه به ميزان زيادي افزايش داده است.

وی افزود: فرهنگ مصرف منطقی و اصولی دارو متأسفانه از سوی برخی خانواده‌ها به درستی رعایت نمی‌‌شود و برخی از خانواده‌ها از دوران کودکی مصرف خودسرانه دارو را با رفتار عملی و نادرست خود به فرزندان‌شان می‌آموزند.

به گفته دلیرراد مصرف دارو بدون تجویز پزشک علاوه بر عوارض خطرناک و برگشت‌ناپذیر جسمانی و روانی خود می‌تواند سرآغازی برای اعتیاد و سوءمصرف باشد، این داروها انواع متعددی از داروهای خواب‌آور گرفته تا انواع داروهای مسکن دارند.

وی تصریح کرد: یکی از داروهایی که مصرف خودسرانه‌ی آن در چند سال گذشته رایج شده ترامادول است، آمار بالاي مصرف داروها در جامعه، از يك سو احتمال بروز تداخلات دارويي را افزایش می‌دهد و از سوي ديگر اشتباهاتي كه ضمن تجويز و مصرف دارو به صورت ناخواسته صورت مي‌گيرد، ممكن است بيمار را به سمت مصرف مقادير بالاتر داروها سوق دهد.

مدیر گروه آموزشی پزشکی قانونی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در زمینه وضعیت استان در خصوص انواع مسمومیت‌ها گفت: مصرف خودسرانه داروها، قرص‌های مخدر و ترامادول بیشترین علت مسمومیت در استان به شمار می‌آید، همچنین مسمومیت با سموم آفت‌کش در استان به دلیل کشاورزی و دامپروری به عمد یا به سهو شایع است.

وی گفت: خوشبختانه در طی چند سال گذشته به دلیل اطلاع‌رسانی‌هایی صورت گرفته از رسانه‌های جمعی مسمومیت با انواع قارچ‌های وحشی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

دلیرراد هشدار داد: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشدی از مسمومیت حاد با الکل‌ها بوده‌ایم که مصرف الکل اتیلیک فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به‌ویژه مغز را مختل می‌کند.

به گفته وی مصرف طولانی و یا بیش از حد آن می‌تواند باعث اختلال عملکرد کلیه‌ها و کارکردهای فیزیکی و ذهنی شود و به سلامتی فرد صدمات جبران ناپذیری وارد سازد، مصرف الکل متیلیک و سایر الکل‌ها مثل اتیلن گلیکول نیز بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ یا بروز عوارض جسمانی برای فرد مسموم شود.

وی گفت: با آغاز فصول سرد و استفاده مردم از وسایل گرمازاشاهد بروز مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن (CO) خواهیم بود، منوکسید کربن را قاتل خاموش می‌نامند زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در هوا شوید و نه بویی دارد که آنرا استشمام کنید. چون گاز منوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است لذا فقط و فقط با پیشگیری و شناخت علائم مسمومیت با آن و رعایت نکات ایمنی می‌توان از مسمومیت با این گاز مصون مانده و جان خود و خانواده خودتان را نجات دهید.

مدیر گروه آموزشی پزشکی قانونی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: رعایت نکات پیشگیری از جمله اطمینان یافتن از سالم بودن وسایل حرارتی و داشتن دودکشی مناسب و منافذی برای ورود هوا به داخل اتاق یا محلزندگی یا استراحت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین در صورت بروز حالات سرگیجه، تهوه، سردرد یا علایم شبیه سرماخوردگی، احتمال مسمومیت با مونوکسیدکربن وجود دارد و می‌توان از افراد خبره از جمله کارشناسان اداره آتش‌نشانی برای تشخیص وجود یا عدم وجود مونوکسیدکربن در محیط منزل یا کار با استفاده از دتکتور (ردیاب، آشکارساز) گاز مونوکسیدکربن کمک گرفت.

دلیرراد در پایان گفت: پیشگیری از بروز مسمومیت امری حیاتی است اما باز هم علیرغم رعایت تمام نکات ایمنی، ممکن است خودمان یا شخص دیگری دچار مسمومیت با انواع مواد شیمیایی، گیاهی یا جانوری (گزش‌های سمی) در محیط زندگی بشود، موضوعی که در این موارد اهمیت بسیار دارد، رعایت خونسردی و رساندن سریع فرد مسموم به یک مرکز درمانی است، از انجام اقدامات خودسرانه همانند وادار کردن فرد مسموم به استفراغ یا دادن ماست و دوغ و... و یا خوددرمانی باید پرهیز شود. به پزشکان محترم مراکز درمانی نیز توصیه می‌شود پس از انجام اقدامات اولیه بیمار مسموم را در اسرع وقت به مرکز تخصصی تشخیص و درمان مسمومیت‌ها (بیمارستان طالقانی ارومیه) ارجاع دهند زیرا در صورت تاخیر در اعزام یا ارجاع بیمار ممکن است زمان طلایی برای تشخیص و درمان صحیح مسمومیت را از دست بدهیم و خدای ناکرده بیمار مسموم دچار عوارض برگشت‌ناپذیر شود.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا