اخبار
کد خبر : 10626 ۱۳۹۹/۰۵/۱۵   ۰۸:۱۸:۲۱

دیدگاه؛
جولان دلالان این بار در بازار ماسک

 

امیر داداشی/ شاید پیش از این کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که ماسک بهداشتی به جز جدایی‌ناپذیر زندگی در جوامع بشری تبدیل شود. اما کرونا آمد و سبک جدیدی از حیات را به همراه آورد. سبکی از زندگی که به چهره بسیاری از شهروندان در سرتاسر جهان نقاب ماسک را اضافه کرد. حتی کسانی هم که در اوایل شیوع کروناویروس در مقابل استفاده از این پوشش بهداشتی از خود مقاومت نشان می‌دادند و حاضر به تغییر سبک زندگی خود نبودند، دیگر مغلوب این فرهنگ عمومی شده‌اند. چنان‌که اکنون اگر کسی بدون استفاده از ماسک در ملاعام حضور پیدا کند، به انگشت‌نماشدن و تذکرگرفتن از سایر شهروندان محکوم می‌شود. زیرا این بار جان و سلامتی انسان‌ها در میان است و بسیاری از مقالات پزشکی هم بر تاثیر استفاده از ماسک در کاهش زنجیره ابتلا به کووید۱۹- تاکید کرده‌اند. طبیعتا بروز چنین شرایطی بر اقتصاد و بازار این محصول هم تاثیر می‌گذارد.

افزايش تقاضا براي هر محصولي، توليد و عرضه بيشتر آن را مي‌طلبد؛ حال اگر بخش توليد و توزيع ضعيف عمل کند، آنهايي زودتر به نياز خود دست پيدا مي‌کنند که پول بيشتري بپردازند.

بر همين اساس ماسک سه لايه که پيش از شيوع کرونا 410 تومان قيمت داشت، در اوايل ورود اين بيماري تا قيمت‌هاي نجومي بيش از 20 هزار تومان هم پيش رفت؛ اما رفته‌رفته با فروکش‌کردن تب خريد لوازم بهداشتي و البته عرضه بيشتر اين کالا، قيمت مصوب 1500 تومان را براي ماسک سه لايه در نظر گرفته شد. با اين حال اکنون کمتري داروخانه‌اي را مي‌توان يافت که به اين قيمت تن داده باشد و در اغلب مراکز رسمي توزيع ماسک نرخ‌هايي پايين‌تر از 2500 تومان يافت نمي‌شود. البته داروخانه‌داران تقصير را به گردن توليدکنندگان ماسک مي‌اندازند و معتقدند اين شرکت‌ها در حالي از کمبود ماسک سخن مي‌گويند که توليدات خود را در بازار آزاد با نرخ 2000 تومان به واسطه‌گران مي‌فروشند.

بروز اين آشفتگي در بازار و اعتراض مصرف‌کنندگان به تخلفات واحدهاي توليدي و داروخانه‌ها بار ديگر پاي صمت را به ميدان کشيد. بر اين اساس همه واحدهاي توليد و توزيع ماسک موظف به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند و داروخانه‌ها موظفند ميزان کالايي، نام شرکت پخش و قيمت و فاکتور رسمي آن را در اين سامانه يا سامانه تيتک وزارت بهداشت تاييد کنند؛ چراکه اين دو سامانه به هم متصل شده است.

*وجه ديگري از سوءمديريت

شيوع کرونا در ايران در کنار تمام آسيب‌هاي جاني، اجتماعي و اقتصادي که در پي داشت، مي‌توانست نقطه عطفي براي تصميم‌گيران در مديريت باشد. با اين حال بعضي از تصميمات اشتباه در اين زمينه باعث شد تا اين بيماري هم نظير بسياري از اتفاقات نظير تحريم، تورم، نوسانات ارزي و ... به جان اقتصادمان بيفتد و وجه ديگري از سوءمديريت را به رخ بکشد. البته بسياري از اتفاقات اجتماعي پس از شيوع کرونا در جوامع مختلف شکلي مشترک داشند، اما با کاهش ترس عمومي مردم، دولت‌هاي مختلف به انحاي گوناگون بر بحران فائق آمدند. اما در ايران ما با گذشت حدود شش ماه هر روز مشکلات جديدي پيش مي‌آيد و ماسک به‌عنوان يکي از مهم‌ترين کالاهاي مورد نياز شهروندان در اين روزها، به‌جاي داروخانه سر از بازار آزاد درمي‌آورد تا با قيمتي گزاف به دست مصرف‌کننده نهايي مي‌رسد.

سودجويان و دلالان که بارها نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که حتي براي جان انسان‌ها هم ارزشي قائل نيستند، اما از متوليان اين امر، انتظار مي‌رود کنترل بازار را به نوعي در دست بگيرند که حداقل اين ماسک‌ها با قيمت مصوب به دست شهروندان برسد.

با شرايط اقتصادي امروز و وضعيت معيشتي مردم نمي‌توان انتظار داشت که آنها پروتکل‌هاي بهداشتي را تمام و کمال رعايت کنند و اگر منحني کرونا هم صعودي شد تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم شکست.

در وهله اول اين سران تصميم‌گير هستند که بايد شرايط مبارزه با کرونا را مهيا کنند و سپس شهروندان در اين مسير گام بردارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا