اخبار
کد خبر : 10601 ۱۳۹۹/۰۵/۱۱   ۱۵:۴۲:۲۸

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی استان خبر داد؛
آغاز برداشت گوجه‌فرنگی از مزارع آذربایجان غربی

 

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی آذربايجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت گوجه فرنگی در مزارع استان گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح پنج هزار و 66 هکتار از اراضی زراعی زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.

به گزارش نای قلم، علی عیدی در گفتگویی اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود که بیش از 253 هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول که در ارقام مختلف مانند سان‌ست، کیمیا، سما،پارس، 8320، متین، فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شيميايي کشت شده ، برداشت شود.

عیدی با بیان اینکه تولید این محصول در استان 16درصد نسبت به پارسال افزایش دارد، افزود: 45 تا 50 درصد اين محصول در داخل استان به اشكال مختلف اعم از تاره خوری و فراوری شده مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارومیه، میاندوآب ،شاهیندژ و بوکان بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند، اضافه كرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بيشتر مصرف می شود و كار عمل آوری آن در كارخانه های داخل استان و يا به صورت خانگی صورت می گيرد.

وی گفت: متوسط عملكرد در هكتار اين محصول 50 تن است كه علاوه بر تامين نياز مردم داخل استان، مازاد محصول توليد شده به ساير استان های كشور نيز صادر می شود.

عیدی با بيان اينكه سرانه مصرف اين محصول در استان 50 كيلوگرم است، اظهار كرد: 60 هزار تن از گوجه فرنگی توليد شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقيه توسط كارخانه های تبديلی خريداری می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بيان كرد: به علت بالا بودن قيمت اين محصول در سال گذشته در كشاورزان رغبت به كشت  افزایش یافته است و به همين علت سطح زير كشت نسبت به سال گذشته افزایش يافته است.

گوجه فرنگی يكی از محصولات مهم توليدی در آذربايجان‌غربی است كه علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در كارخانجات آذربايجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی كشورهای همسايه از جمله عراق، تركيه و آذربايجان نيز صادر می شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا