اخبار
کد خبر : 10592 ۱۳۹۹/۰۵/۰۹   ۱۷:۲۹:۳۴

یادداشت؛
کووید ۱۹؛ چراغ قرمزی برای زیاده خواهی ها و تجمل گرایی ها

 

ویروس مرموز کرونا زندگی بشر را به چالش کشانده و افراد را با سختی ها و تنگناهای زیادی مواجه کرده است اما در حقیقت ویروس نامرئی کووید ۱۹، هشداری است به سبک زندگی امروز بشر در همه ابعاد.

مدت هاست که بشر به واسطه سبک زندگی مدرن و ماشینی به مصرف گرایی، زیاده خواهی و تجمل گرایی روی آورده است. برگزاری مناسبات و مجالس تشریفاتی و پرهزینه که از مصادیق بارز اسراف و زیاده روی است و در دین مبین اسلام از آن ها به عنوان اعمال مذمت شده یاد شده، نمونه ای از این گونه زیاده روی هاست.

شاید کووید ۱۹، چراغ قرمزی باشد به ادامه این زیاده خواهی ها و تجمل گرایی های امروز بشر و ترغیب به گذشت و ایثار! همچنان که در جریان همه گیری کرونا این روزها از گوشه و کنار خبرهایی از این دست می شنویم که "یک زوج جوان هزینه مراسم ازدواج خود را صرف خرید لوازم مراقبتی برای کادر درمان بیمارستان های مناطق محروم می کنند".

مقابله با انتقال زنجیره کرونا از طریق تعطیلی‌ کسب‌ و کارها و بستن مرزها، پیامدهای ناخوشایندی برای اقتصاد کشورها به دنبال داشته است، تا آنجا که در خبرها می شنویم دولت ها برای تأمین ماسک و اقلام مراقبتی با چالش های جدی مواجه هستند؛ اما در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، شاهد پیامدهای مثبت این ویروس نوپدید بر زندگی مردم نیز هستیم از جمله آثار مثبت این بود که سبب شد افراد قدر داشته‌های خود را بیشتر بدانند. علاوه بر این، گرم تر شدن روابط عاطفی بین خانواده ها علیرغم کم شدن دید و بازدیدها و تقویت حس همدردی بین مردم از تبعات مثبت این ویروس بود و البته توجه و قدرشناسی بیش از پیش مردم نسبت به کادر درمان که ریشه در فرهنگ نوع دوستی و اعتقادات مذهبی و معنویت مردم عزیز این مرز و بوم دارد.

این مهمان ناخوانده، ضمن برجسته سازی اهمیت مقوله بهداشت و پیشگیری در روابط بین فردی، فرصتی بود تا بتوانیم همواره اصول بهداشتی و پیشگیری را به عنوان نوعی الگوی رفتاری سرلوحه زندگی مان قرار دهیم.

کرونا گرچه زندگی بشر امروز را محدود و دشوار کرده است اما پیام این ویروس کوچک به بشر امروز، ارجح دانستن سلامت، این نعمت خفیه الهی بر روابط تشریفاتی و تجملاتی با تجدید نظر نسبت به سبک زندگی امروز است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا