شیوع ویروس کرونا تعطیلات اجباری مدارس را رقم زد و این مهمان ناخوانده دانش آموزان را پای آموزش های مجازی نشاند.
تا پیش از شیوع کرونا برخی از والدین دانش آموزان که از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بودند با آرزوی تحصیل فرزندان خود در مدارسی با استانداردهای آموزشی قویتر از مدارس دولتی و با نیت رقم خوردن آیندهای درخشان، هزینههای مدارس غیردولتی را متقبل میشدند در حالی که شیوع بیماری کرونا و ایجاد تغییرات در عرصهها و زمینههای مختلف، این دیدگاه و البته توان اقتصادی بسیاری از این والدین را تحت تاثیر قرار داد به طوری که از دید این والدین پرداخت شهریههای بالا به مدارس غیرانتفاعی برای آموزش مجازی فرزندانشان امری غیرضروری است، چنانکه بخشی از شهریههای مربوط به سال تحصیلی اخیر به دلیل عدم ارائه خدمات فوق برنامه و اردویی به والدین بازگردانده شد.
در این میان فشار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ و لطمات اقتصادی وارد شده به اقشار مختلف در جامعه موجب شد تا بخشی از والدینی که قادر به تقبل تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی بودند این روزها به این فکر بیفتند که شاید بهتر است موجودی مالی خود را با توجه به این که فشار مالی این روزها معلوم نیست تا کجا و چه زمان ادامه یابد و شاهد بهبود اوضاع ناشی از کرونا باشیم در بخشهای دیگر زندگی و سایر اولویتهای خانواده استفاده کنند.
این دیدگاه و گرایش والدین به سمت نامنویسی دانش آموزان در مدارس دولتی به جای مدارس غیردولتی در شرایطی قوت بیشتری گرفته است علیاصغر محمدی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. در این یادداشت می خوانید: امسال ثبتنام دانشآموزان رنگ و بوی دیگری دارد؛ ثبتنام در مدارس دولتی! والدین بسیاری از دانشآموزان با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت آموزشی موجود تصمیم گرفتهاند فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبتنام کنند. هرچند رویگردانی مردم از غیردولتیها به مذاق مؤسسان این مدارس و برخی مسئولان پیشین و کنونی آموزش و پرورش که خود مؤسس مدارس غیردولتیاند، خوش نیامده است.
بازگشت مردم به مدارس دولتی دلایل مختلفی دارد؛ یکی از آنها افزایش نرخ شهریه است، امسال هم آموزش و پرورش نرخ شهریه مدارس غیردولتی را تعیین و اعلام کرد که شهریه دورههای ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب 12، 14 و 17 میلیون تومان شد. البته کم نیستند مدارسی که قانون خاص خود را دارند و به طرق مختلف قانونگریزی کرده و شهریه مدنظر خود را از والدین دانشآموزان دریافت میکنند.
بسیاری از مدارس غیردولتی با آنچه تبلیغش را میکنند، فاصله زیادی دارند و از کیفیت لازم برخوردار نیستند و فقط برخی مدارس غیردولتی برند که شهریه ویژه خود را دارند از کیفیت مطلوبی برخوردارند. بهگفته مسئولان در مجموع 30 درصد ظرفیت کل مدارس غیردولتی خالی است و شاید به همین دلیل است که مدارس غیردولتی همچنان با کنکورمحوری و بهتبع آن وعده تسخیر صندلیهای دانشگاههای مطرح کشور بهدنبال بازار گرمی و جذب دانشآموزان هستند.
از سوی دیگر، نتایج کنکور در چند سال اخیر نشان میدهد که بسیاری از مدارس غیردولتی در این زمینه موفق نبودهاند و فقط مدارس برند موفقیتهایی کسب کردهاند.
یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به مدارس دولتی شیوع بیماری کروناست که منجر به تعطیلی مدارس و ارائه آموزشها بهصورت مجازی شده است. استدلال اولیای دانشآموزان این است که اگر آموزشها مجازی باشد چه لزومی دارد که فرزندانشان را به مدارس غیردولتی بسپارند و شهریه هنگفتی نیز بپردازند؛ همان بهتر که در یک مدرسه دولتی ثبتنام کنند.
این نوع استدلال در مورد مدارس غیردولتی - البته جز معدودی غیردولتی بابرنامه و باکیفیت - صحیح است. وقتی قرار است هیچ اتفاقی نیفتد، خوب چه بهتر که در مدرسه دولتی ثبتنام کنند. البته بسیاری از والدین دانشآموزان معتقدند که آموزشهای مجازی هزینه بسیار کمتری دارد، در نقطه مقابل مؤسسان مدارس غیردولتی بر این باورند که آموزشهای مجازی هزینهبر است.
یکی دیگر از دلایل رویگردانی مردم از مدارس غیردولتی افزایش هزینههای خانوار و کاهش بنیه اقتصادی خانوادههاست.
واقعیت این است که درآمد بسیاری از خانوادهها تحتتأثیر بیماری کرونا و فشار اقتصادی ناشی از تحریمها بهشدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه خانوادهها از تامین هزینههای معیشتی و تحصیل فرزندانشان عاجز شدهاند و در مضیقه هستند. همه عوامل دست بهدست هم داده تا والدینی که توان تقبل تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی را داشتند، این روزها به این جمعبندی برسند که بهتر است اندک درآمد خود را باتوجه به اینکه نمیتوان به این زودیها پایانی برای فشار مالی متصور بود، در بخشهای دیگر زندگی و سایر اولویتهای خانواده هزینه کنند.
در روی دیگر سکه اما مدارس دولتی توان جذب و آموزش این میزان دانشآموز را ندارند .
تراکم دانشآموزی در بسیاری از مدارس دولتی بهویژه کلانشهرها بیش از حد استاندارد است. رویگردانی مردم از مدارس غیردولتی و اقبال به مدارس دولتی آسیبهایی نیز بهدنبال دارد که نباید از آنها غافل شد؛ تعطیلی بسیاری از مدارس غیردولتی و در نقطه مقابل افزایش بیش از پیش تراکم دانشآموزی، دونوبته و شاید 3 نوبته شدن مدارس دولتی.
این معضل مهمی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش - فارغ از اینکه مدرسه غیردولتی دارند یا ندارند - امروز باید برای حل آن چارهاندیشی کنند که فردا دیر است.
انتهای پیام/ |