اخبار
کد خبر : 10568 ۱۳۹۹/۰۵/۰۶   ۱۶:۳۱:۲۴

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:
تعداد بیماران بدحال کرونایی در آذربایجان غربی افزایش یافته است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی، گفت: تعداد بیماران بدحال در استان که شامل بستری شده‌ها در آی سی یو و تحت ونتیلاتور هستند، افزایشی است.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان حالت ثابت رو به پایین دارند.

وی متذکر شد: خوش خیالی و عدم ترس از ویروس کرونا تا حدود زیادی باعث افزایش مشکلات و آمار مبتلایان بیماری کرونا در استان شده است.

آقازاده با بیان اینکه برای ادامه روند نزولی آمار بستری ها نیاز به مشارکت بیشتر مردم در خودمراقبتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و برگزاری مراسم های عروسی و عزاداری هستیم، اذعان کرد: همچنان شاهد برگزاری عروسی داخل باغ ها، مراسم ترحیم، تجمع در آرامستان‌ها، حضور بسیار زیاد در پارک‌ها و دیگر موارد تجمع در آذربایجان‌غربی هستیم که اگر این موارد تداوم یابد، دوباره شیوع بالاتری خواهیم داشت که میزان کشندگی  آن، بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بازگشایی‌ها و کم توجهی‌ها باعث ایجاد موج جدید کرونا در کشور و استان شد که خود ما مسئولان و مدیران هم مقصر کاهش توجه مردم به کرونا بودیم.

آقازاده با اشاره به اینکه شرایط استان به دلیل هم مرزی با چند کشور و داشتن مرزهای استراتژیک یک شرایط حساس است، عنوان کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان تا فروردین بسیار کمتر بود ولی با بازگشایی‌ها و خوش خیالی مسئولین و برخی مردم متأسفانه وضعیت استان به حالت قرمز رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد از مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید بیش از ۸۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشکلات زیادی در حوزه کرونا داریم، شیوع ویروس تمام نشده و در هر لحظه و در هر شخصی قابل انتقال است، در عین حال گفت: کرونا با شیب ملایم در استان کنترل شده است.

رییس قرارگاه مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: مدیریت در استانی با تنوع قومی و مذهبی خاص بسیار سخت است و تعطیلی اماکن یک پروسه طولانی بود که با همکاری مسؤولان و همراهی مردم در برخی مراکز انجام گرفت.

وی تاکید کرد: در بحث زیرساخت‌ها باید قوی بود تا بتوان ویروس را کنترل کرد و جوامعی که روی کرونا کنترل داشته باشند می‌توانند شیب ملایم بهبودی را در بازه زمانی نه چندان دور طی کنند و گرنه به بحران می رسند.

به گفته آقازاده، با توجه به شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان پیش بینی می‌شد یک هزار و 200 نفر در بیمارستان‌های استان بستری شوند ولی با پیشگیری‌ها در حال حاضر تعداد بستری ها به ۵۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی ما در پیک بیماری یک هزار و ۳۰۰ بستری بود که مقدماتش فراهم بود ولی خوشبختانه از ۷۵۰ نفر بالاتر نرفت و بیشترین بستری آی سی یو در بیمارستان های استان ۱۷۵ نفر بود که ۵۰ درصد کمتر از پیش بینی ها بود.

آقازاده افزود: رسانه ها و فضای مجازی به ویژه رسانه ملی نقش اساسی در آگاه سازی و فرهنگ سازی بین مردم مردم و افزایش خودمراقبتی داشتند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه شیوع کرونا در ارومیه در مناطق مرکزی و شمال شهر بسیار بیشتر از مناطق حاشیه نشین است، یادآور شد: طبق آمار بیشترین مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به ترتیب در ارومیه، خوی و مهاباد و کمترین نیز در چالدران پلدشت و شوط ثبت شده است.

وی ۳۴۰ هزار نفر از ۳ میلیون نفر جمعیت این استان بالای ۶۰ سال سن دارند که ۹ درصد جمعیت را شامل می شود، افزود: ۸۳ درصد از مرگ‌ها در استان و ۳۹ درصد مبتلایان به کرونا در گروه سنی بالای ۶۰ سال رخ داده است.

آقازاده ادامه داد: طرح ایزوله جمعیت مسن  در آذربایجان غربی آغاز شده است و این افراد از این به بعد باید از خدمات غیرحضوری در تمام بخش ها بهره مند شوند.

آقازاده با اشاره به تمدید یک هفته ای محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی اظهار کرد: این محدودیت ها به طور قطع گرفتاری به بیماری کرونا را کاهش می دهد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا