اخبار
کد خبر : 10553 ۱۳۹۹/۰۵/۰۳   ۱۸:۰۶:۱۴

یادداشت؛
جريانات سياسي و بار مطالبات مردم

 

عبدالکریم حسین‌زاده/ هنوز مشخص نيست شرايط انتخابات 1400 به چه شکلي است و جريان‌ها با چه سازوکاري وارد اين عرصه مي‌شوند، اگر هم صحبت از چهره‌اي جديد يا کاريزماتيک مطرح مي‌شود بايد بدانيم منظور از اين چهره چه کسي است و شايد اين جور مباحث مقدمه‌چيني و جوسازي براي ورود يک چهره جديد و القاي آن به مردم باشد.

در هر صورت به نظر مي‌رسد درست‌ترين راه اين باشد که چهره‌هاي شناسنامه‌دار از دو جريان اصلي کشور با ظرفيت‌هاي خودشان وارد انتخابات شوند و به سمت نامزدهاي نيابتي نرويم. اين موضوع نبايد ملعبه و بهانه‌اي براي اين باشد که جريان‌هاي سياسي کنار گذاشته شوند و مجددا شخصي وارد عرصه سياسي شود که تعلق گفتماني قوي و ريشه‌اي نداشته باشد. چراکه نتيجه عملکرد اين اشخاص را همه مي‌دانيم و شاهد کارنامه آنها نيز بوده‌ايم و يک پروژه شکست خورده است شايد هم به اين دليل باشد که چهره‌هاي سياسي را آزاد بگذارند تا بتوان فضاي انتخابات را پرشور پيش‌بيني کرد البته که اين تعبيري بسيار خوش‌بينانه است و مي‌توان با اين ديدگاه اميدوار بود که فضاي انتخابات بازتر شود و گزينه‌هاي بيشتري بتوانند تاييدصلاحيت بشوند و رقابت هم در پي آن پرشور‌تر باشد. اما مهم‌ترين موضوع اين است که نبايد اين فرصت داده شود شخصي وارد انتخابات شود که گفتمان مشخصي ندارد و رويکرد سياسي او نامشخص است.

نبايد اجازه داد که عده‌اي روي جريان‌هاي سياسي موج‌سواري کنند و آنها را از طريق ايجاد حواشي چهره جديد و کاريزماتيک، خانه‌نشين کنند، نهايتا هم نتيجه‌اي نخواهد داشت. در فضاي فعلي به نظر نمي‌رسد که انتخابات آتي پرشور برگزار شود يا فضاي باز انتخاباتي را تجربه کنيم. اگر نگاه آنها مثل همين مجلس جديد انقلابي با چهره‌هاي ناشناخته باشد که بازهم فضاي پرشور و باز انتخاباتي را شاهد نخواهيم بود و سناريوي شکست‌خورده است.

بازکردن فضاي سياسي امروز نتيجه‌اي مطلوب خواهد داشت و حاکميت بايد به اين نتيجه برسد. علاوه‌براين آنطور که پيداست جريان‌هاي سياسي بار مطالبات مردم را نمي‌توانند به دوش بکشند و جامعه مدني مقابل مسئولان قرار گرفته است؛ به‌طوري‌که از جريان‌هاي سياسي نااميد شده و مطالبات درون جامعه مدني بهتر از جريان‌هاي سياسي پيگيري مي‌شوند.

در حال حاضر امکان اينکه موج‌سازي براي باز کردن فضاي سياسي نيست. از اين رو براي اينکه شرايط فراهم شود و مردم باز هم مثل سنوات گذشته در انتخابات به‌طور گسترده و پرشور حضور داشته باشند بايد عملکردهاي دولت و مجلس به سمت و سويي برود که اعتماد و اميدواري به جامعه بازگردد.

اين مهم بايد در مردم پديد آيد که مسئولان قواي مختلف واقعا به فکر آنها هستند و در اين راه تلاش مي‌کنند. مسلما اگر اين مساله از سوي مردم تاييد شود مردم نيز مانند گذشته حضور خواهند داشت و شاهد اتحاد دولت- ملت خواهيم بود. هرچند همانطور که گفته شد رضايتمندي مردم شرط لازم براي اين امر است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا