اخبار
کد خبر : 10544 ۱۳۹۹/۰۵/۰۳   ۱۶:۵۴:۴۵

یادداشت؛
جلب اعتماد جامعه با رسيدگي به فساد

 

جلال میرزایی/ يکي از چالش‌هايي که هر نظام سياسي مي‌تواند با آن روبه‌رو شود، بحث فساد است. همه نظام‌ها با سطحي از فساد رو‌به‌رو هستند. برخي کشورها تغييراتي در امور کشورداري خود دادند که به لحاظ ساختاري با فساد مبارزه کنند. در کشور ما مبارزه با پديده فساد به‌رغم تلاش‌هايي که شده و همچنين خواست مقام معظم رهبري و اراده روساي قوا در پيشگيري از وقوع فساد موفق نبوده است.

عدم موفقيت در ريشه‌کن کردن فساد طي ساليان گذشته باعث بدبيني مردم به مسئولان شده است. در هر دوره‌اي با روي‌کارآمدن هر گروه و جناح سياسي گفته شده که مي‌خواهند با فساد مبارزه کنند.

در خود قوه مجريه هم با ايجاد دولت الکترونيک تلاش‌هايي در اين حوزه شده است؛ اما حقيقت اين است که تا ريشه‌کن کردن فساد فاصله زيادي داريم. پرونده‌هاي اخير در قوه قضائيه با وجود اينکه اتفاق خوبي ‌است اما شرايط اجتماعي و مخصوصا اقتصادي و معيشتي مردم باعث شده تا آنها اين پرسش را مطرح کنند که چرا اصلا اين فسادها در سطح کلان کشور وجود دارد.

بايد توجه کنيم مقابله با فساد نبايد جبهه‌اي و جناحي شود. فساد چپ و راست نمي‌شناسد. مقابله با اين پديده که مشکلاتي بين دولت به عنوان عام و ملت ايجاد کرده بايد منجر به نتيجه‌اي شود که بگوييم فساد ريشه‌کن شده است، بايد در يک مجمع و تشکلي عقلا بنشينند و فساد در کشورمان را آسيب‌شناسي کنند تا ببينند ايراد کار کجاست.

جلب اعتماد جامعه با رسيدگي به فساد امکان‌پذيرتر است. مردم وقتي ببينند حاکميت عزم جدي براي رسيدگي به مشکلات دارد راحت‌تر در انتخابات شرکت مي‌کنند. درواقع اگر به دنبال مشارکت و اعتماد مردم در انتخابات آتي هستيم، ضرورت بيشتري وجود دارد که به مساله دلايل بي‌اعتمادي مردم بيشتر بپردازيم و تمام تلاش همه جناح‌ها منهاي طيف فکري آنها متمرکز باشد بر اينکه مردم با شور و اعتماد پاي صندوق‌هاي راي بازگردند و بتوانيم پيش‌بيني کنيم که در سال 1400 مردم با شور و اشتياق پاي صندوق‌هاي راي بيايند.

ما از تعريف مباني و بازي با کلمات در خصوص مشارکت مردم گذر کرده‌ايم و امروز بايد به دلايل آن بپردازيم و تا حد امکان آنها را از بين ببريم و محدوديت‌ها را کاهش بدهيم تا يک رقابت واقعي در کشور صورت بگيرد. مبارزه با فساد هم از اين عوامل است.

از اين رو بايد شرايطي به‌وجود آيد که در انتخابات پيش‌رو همه جريان‌هاي سياسي بتوانند در انتخابات شرکت کنند و با حل مسائل و مشکلات جامعه و رضايتمندي مردم شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات 1400 باشيم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا