اخبار
کد خبر : 10538 ۱۳۹۹/۰۴/۳۱   ۲۱:۱۴:۱۹

به زودی؛
مطالعات طراحی مسیر ریلی تبریز – کارس به اتمام می رسد

 

 معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات فاز اول طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس (قارص) کشور ترکیه در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش نای قلم، مهدی صفری مقدم در گفتگویی اظهار کرد: فاز نخست این مطالعات حاوی طراحی کریدور مسیر ریلی تا آخر شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و جهت تصویب به مراجع ذیصلاح و طرف ترک ارایه می شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین دو کشور ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس افزود: بر مبنای مطالعاتی که راه آهن کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر ریلی انجام داده است، دو نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که یکی چشمه ثریا و دیگری محدوده مرز سه جانبه ایران، ترکیه و نخجوان است که این موضوع هم اکنون در حال بررسی توسط منطقه آزاد ماکو و شرکت راه آهن است.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات بین چندین کریدور ریلی از تبریز به چشمه ثریا نهایتا دو کریدور به عنوان گزینه های نهایی انتخاب مسیر مورد تایید قرار گرفته است، ادامه داد: بر اساس این مطالعات نخستین گزینه، کریدور تبریز، صوفیان، مرند، مراکان، مرگنلر، یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین گزینه کریدور تبریز، صوفیان، تسوج، شکریازی، خوی، مراکان، مرگنلر، چشمه ثریا است که مراحل بررسی های نهایی و انتخاب گزینه برتر از میان این دو کریدور در دست انجام است و طی یکی دوماه آینده یکی از این مسیرها انتخاب و جهت تصویب به مراجع ذیربط ارایه می شود.

صفری مقدم از بازدید تیمی متشکل از اداره کل راه آهن آذربایجان،‌ دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مهندسین مشاور ذیربط و معاونت لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات مسیر این ۲ کریدور طی روزهای گذشته خبر داد و اظهار کرد: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که در آینده نقش محوری در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو و تبدیل آن به هاب لحستیک ملی و بین المللی ایفا می کند.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: بر اساس توافقات انجام شده با طرف ترک، مسیر ریلی تبریز-کارس به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در خاک ایران و ۲۰۰ کلیومتر در خاک ترکیه به صورت برقی در دو خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی می شود و علاوه بر توسعه تجارت و تبادلات ریلی بار و مسافر بین ایران و ترکیه تسهیل ترانزیت ریلی بار از چین به اروپا و بالعکس و ارتقاء سهم دو کشور از تبادلات تجاری بار شرق -غرب یکی از اهداف کلیدی از ایجاد این مسیر ریلی است که برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا