اخبار
کد خبر : 10504 ۱۳۹۹/۰۴/۲۶   ۱۸:۴۰:۴۸

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:
قانونمداری مهمترین رسالت قضات است

 

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: قاضی باید اسوه عمل به قانون باشد و شجاعتی که خارج از مقررات و قوانین کشور باشد پذیرفته نیست.

به گزارش نای قلم، علی اکبر گروسی در جلسه توجیهی اخلاقی و رفتاری قضات جدید الاستخدام استان اظهار کرد: شجاعت یکی از نکات بارز و درخور توجه قاضی است و اگر قاضی شجاع باشد در احقاق حق تاثیر گذار و موثر خواهد بود ولی باید دقت کرد این شجاعت بر مبنای قانون و در چارچوب قانون باشد.

وی افزود: امر مهم دیگری که قضات باید مدنظر قرار دهند مشورت است و اخذ مشورت به معنای مداخله نیست بلکه مشورت در بسیاری مواقع می تواند یاری دهنده فکری و اقناع اندیشه قاضی باشد.

گروسی اضافه کرد: ورود در عرصه قضاوت اقتضائات ویژه ای دارد که در سایر مناسب و مشاغل نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا هم این امر ملموس است.

وی اضافه کرد: در اکثر نظامهای حقوقی قضات دارای جایگاه و شان خاصی هستند و منصب قضاوت یک امانت ویژه ای است که در دین مبین اسلام هم در قرآن و هم در سنت در مورد این جایگاه بحث شده تا حدی که در حدیثی جایگاه قاضی را جایگاه پیامبر یا وصی او یا شفی بیان داشته که این نشانگر اهمیت بالای این منصب می باشد و قضات باید در حفظ آن نهایت دقت و کوشش را نمایند و در احقاق حق و برقراری عدالت فقط در صراط مستقیم حرکت کنند.

گروسی ادامه داد: قضاوت در شرع اسلام آنچنان جایگاهی دارد که اگر یک نفر قاضی قضاوتش خدشه دار باشد سایر اعمال و عباداتش هم پذیرفته نخواهد شد.

این مقام قضایی تصریح کرد: یاد و ذکر خدا در تصمیم گیریها و قضاوتها می تواند کمک کننده و هدایتگر باشد و قاضی را در اتخاذ تصمیم عادلانه و منصفانه یاری می کند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در ادامه قضات جوان و عزیز را به خوش اخلاقی و تکریم مراجعین توصیه کرد و گفت: خوش اخلاقی و آرامش رمز موفقیت یک قاضی در رسیدگی به پرونده هاست و حتی سخترین و قطورترین پرونده ها را می توان با خوش خلقی و اخلاق حسنه به سر انجام مطلوب رساند.

وی در ادامه گفت: امر دیگری که برای قضات بسیار مهم و تعیین کننده هست، نظم در کارهاست. اگر قاضی منظم و دقیق باشد یقیناً در رسیدگی ها موفق است و منظم بودن یک صفت پسندیده الهی است.

در ادامه این جلسه معاون برنامه ریزی رئیس کل دادگستری استان نیز با بیان اینکه قضاوت یک موهبت الهی است گفت: هدف در همه اعمال باید برای خدا و به خاطر خدا برای کمک به مردم باشد و قضات باید تلاش کنند که حق مظلوم را از ظالم بگیرند.

حسن قاسمی ادامه داد: شما قضات سرمایه های دستگاه قضایی هستید و ضمن اینکه می بایست دانش حقوقی خود را افزایش دهید باید در حفظ خودتان نیز کوشا باشید.

رجبی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری آذربایجان غربی نیز در این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: احقاق حق مردم باران رحمت الهی را برای قاضی نازل می کند، قلم قاضی دارای مسئولیتهای شرعی و قانونی زیادی هست و قاضی باید در قلم خود تمام نکات شرعی و قانونی را مراعات کند.

در پایان این جلسه نیز علینژاد معاون فرهنگی دادگستری استان ضمن بیان مطالب اخلاقی خطاب به قضات جدید الاستخدام گفت: قضاوت یک موقعیت مناسب برای خدمت گذاری صادقانه به مردم است و قضات باید نیت و کار خود را برای خدا انجام دهند و باید در این دوران، بسیار مراقبت از نفس کنند تا دچار خطرات مربوط نشوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا